جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 81513 14:34 1397/02/17
منصوری آرانی عنوان کرد: نمایش مضحک نتانیاهو با هدف انحراف اذهان عمومی از جنایت صهیونیست‌ها در فلسطین

منصوری آرانی عنوان کرد: نمایش مضحک نتانیاهو با هدف انحراف اذهان عمومی از جنایت صهیونیست‌ها در فلسطین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
منصوری آرانی عنوان کرد: نمایش مضحک نتانیاهو با هدف انحراف اذهان عمومی از جنایت صهیونیست‌ها در فلسطین

منصوری آرانی عنوان کرد: نمایش مضحک نتانیاهو با هدف انحراف اذهان عمومی از جنایت صهیونیست‌ها در فلسطین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به تازگی در سخنانی مدعی شد که ایران برنامه هسته‌ای مخفی دارد و در نمایشی مضحک، اسناد این ادعا را برای تأیید صحت ارائه داد. وی مدعی شده که ایران بعد از حصول توافق هسته‌ای برجام به جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای دروغ گفته و تلاش کرده فعالیت‌های هسته‌ای خود را تشدید کند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه نمایش خود عنوان کرد: برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر دروغ و فریبکاری ایران شکل گرفته است. ایران همچنان دارد دروغ می‌گوید. ظریف گفت ایران هیچ‌وقت به دنبال سلاح اتمی نبوده اما با توجه به این مدارک معلوم است که بوده. توافق با ایران هرگز نباید شکل می‌گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز ساعاتی پیش از سخنرانی و نمایش نتانیاهو در توئیتی وی را چوپان دروغگویی توصیف کرد که به رغم فضاحت نمایش کارتونی اش در مجمع عمومی سازمان ملل، درس نمی گیرد و درصدد کلاه گذاشتن بر سر مردم است.

فرار رو به جلوی صهیونیست‌ها با طرح اتهامات واهی

«عباسعلی منصوری آرانی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف نتانیاهو و میزان اثرگذاری آن بر تصمیم ترامپ برای خروج احتمالی از برجام گفت: من فکر می‌کنم که رژیم صهیونیستی با طرح اتهاماتی از این قبیل که در چهار دهه گذشته نسبت به ما داشته، سعی کرده یک جنگ روانی را به کمک آژانس‌های خبری علیه کشورمان به راه بی‌اندازد، اما امروز اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای جهان متوجه شده‌اند، جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از ۱۱ دفعه پایبندی ایران به برجام و استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی را تأیید کرده است.

وی در ادامه ریشه اقدام اخیر رژیم صهیونیستی را برای نیل به دو هدف دانست و دراین رابطه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به دو دلیل چنین اتهاماتی را به ما نسبت می‌دهد. اول این‌که می‌خواهد برای توجیه اتهامات پیشین، با طرح اتهامات جدید فرار رو به جلو داشته باشد و دومین دلیل نیز دور نگاه داشتن اذهان عمومی و بین‌المللی از جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین و مشغول کردن کشورهای غربی و آژانس‌های خبری با موضوعات انحرافی است.

این نماینده سابق مجلس خروج آمریکا از برجام را به معنای بی‌اعتبار کردن شورای امنیت دانست و گفت: برجام به یک قطعنامه شورای امنیت تبدیل شده و اگر کشوری از آن خارج شود، در واقع قطعنامه‌های این رکن سازمان ملل را نادیده گرفته است.

وی افزود: نتانیاهو فشار بسیاری به ترامپ برای خروج از برجام وارد می‌سازد؛ لذا با این بازی‌ها، به دنبال هموار کردن مسیر و مصمم کردن ترامپ برای خروج از این توافق بین‌المللی است.

ترامپ سیاست‌مداری عهدشکن

کارشناس مسائل بین‌الملل استراتژی جمهوری اسلامی ایران را در نظام جهانی مبتنی بر منافع ملی دانست و در این باره عنوان کرد: منافع ملی ما جهت دهنده به اتخاذ تصمیمات بین‌المللی بوده و بدیهی است که جنگ‌های روانی نتوانسته ما را نسبت به حفظ منافع ملی‌مان دچار ضعف کند. ترامپ هر اقدامی که خارج از قطعنامه‌ ۲۲۳۱ از خود بروز دهد، زیرساخت‌های شورای امنیت را آسیب‌پذیر خواهد کرد. حتی خود استراتژیست‌های آمریکایی به خوبی می‌دانند، هرگونه سستی در پایه‌های شورای امنیت مصداق ضرب المثل «بر سر شاخه نشستن و بن بریدن» است.

آرانی افزود: اروپاییان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اتفاق بیان کردند که اتهامات رژیم صهیونیستی منطبق با واقعیات نیست و هر گونه تصمیم شتاب‌زده ترامپ بر خلاف وفای به عهد است.

خروج از برجام بدعتی تازه در نظام بین‌الملل به شمار می‌رود

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر این موضوع که قبل از صدور قطعنامه ۲۲۳۱، برجام فقط یک معاهده بین‌المللی بین ۷ کشور بود اما با صدور قطعنامه مزبور، جنبه الزام‌آور بین‌المللی به خود گرفته، گفت: سازمان ملل با صدور چنین قطعنامه‌هایی به‌دنبال جلوگیری از وقوع جنگ جهانی بعدی است؛ اما امروز این قطعنامه توسط یکی از امضاء کنندگان و عضو دایم شورای امنیت مورد نقض آشکار قرار می‌گیرد و در نوع خود بی بدیل است و قطعنامه ۲۲۳۱ با وجود این‌که با وتو مواجه نشده، با نقض مکرر آن از سوی امضا کنندگان روبروست که به‌نوعی بدعت تازه و خطرناک به شمار می‌رود تا روس‌ها و چینی‌ها هم همین کار را با قطعنامه‌های صادره انجام دهند.

وی افزود: اگر این بدعت گذاشته شود اولین مشکل متوجه اروپایی‌ها خواهد شد؛ اروپایی‌ها می‌خواهند که برجام حفظ شود اما چون همبستگی شدیدی با آمریکا دارند سعی می‌کنند به‌گونه‌ای حرکت کنند تا کمترین تنش را با ایالات متحده داشته باشند؛ به همین دلیل در دوره پسابرجام نتوانستند به خوبی به تعهداتشان عمل کنند و خود این موضوع هم خطرناک است زیرا باعث می‌شود تا کشور دیگر وارد مذاکره با اروپا نشود، اما من فکر می‌کنم از آن‌جا که ایران در یک منطقه استراتژیک قرار دارد، اروپا وادار خواهد شد تا با کشومان وارد یک تعامل سازنده شود.

گفت‌وگو از سعید امینی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |