شنبه 11 فروردین، 1403

کدخبر: 199012 19:10 1401/09/15
ممنوعیت مستقیم واردات نفت و گاز از روسیه؛ «مخل بازار»

ممنوعیت مستقیم واردات نفت و گاز از روسیه؛ «مخل بازار»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ممنوعیت مستقیم واردات نفت و گاز از روسیه؛ «مخل بازار»

ممنوعیت مستقیم واردات نفت و گاز از روسیه؛ «مخل بازار»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تحلیلگران هشدار دادند که اگر کشورهای اروپایی نتوانند سقفی برای قیمت‌ها تعیین کنند، تحریم‌های آتی بر نفت روسیه «واقعاً مختل‌کننده» برای بازارهای انرژی خواهد بود.

یوسف موسایی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: ۲۲ کشور اتحادیه اروپا در ژوئن توافق کردند که خرید نفت خام روسیه را از 5 دسامبر ممنوع کنند، در عمل اتحادیه اروپا همراه با ایالات متحده، ژاپن، کانادا و بریتانیا می‌خواهند درآمدهای نفتی روسیه را به شدت کاهش دهند و در تلاش برای کند‌تر کردن مسیر جنگ اکراین هستند.

وی تصریح کرد: با این حال نگرانی‌ها مبنی بر اینکه ممنوعیت کامل، قیمت‌های نفت را افزایش می‌دهد،G-7  را به فکر تعیین سقفی برای مبلغی که برای نفت روسیه می‌پردازد انداخت.

وی در ادامه افزود: تمامی کارشناسان براین باورند که ممنوعیت مستقیم واردات نفت و گاز از روسیه می‌تواند «واقعاً مخل بازار» باشد و باعث افزایش قیمت‌ها در بازار سراسری نفت گردد.

موسایی بیان داشت: محدودیت قیمت باعث می‌شود کشورهای G-7 نفت روسیه را با قیمت پایین‌تری خریداری کنند تا درآمد نفت روسیه را بدون افزایش قیمت نفت در سراسر جهان کاهش دهند و با این حال، کشورهای اتحادیه اروپا چند روزی است که بر سر سطح مناسب برای محدود کردن قیمت‌ها اختلاف نظر دارند.

به گفته وی، پیشنهادی که در اوایل ماه گذشته مورد بحث قرار گرفت، محدودیت 62 دلار در هر بشکه است اما لهستان، استونی و لیتوانی با این استدلال که آن‌قدر زیاد است که نمی‌تواند درآمد روسیه را کاهش دهد، با آن موافقت نکردند و این کشورها یکی از پر سر و صداترین کشورها در فشار برای اقدام علیه کرملین به دلیل جنگ در اوکراین بوده اند.

وی بیان داشت: اکثر کارشناسان انرژی در اروپا بر این باورند که تعیین سقف قیمت نفت روسیه " گام بعدی بسیار مهم" جهت تامین مطمئن و آینده انرژی اروپا می باشد، زیرا هیچ جایگزین مطمئنی تاکنون برای نفت و گاز روسیه دیده نشده است.

وی با بیان اینکه در هفته های گذشته نفت روسیه حدود 66 دلار در هر بشکه معامله شد و این موضوع باعث شده تا مقامات روسی اعلام کنندکه سقف قیمت ضدرقابتی است و نفت خود را به کشورهایی که این سقف را اعمال کرده‌اند نمی‌فروشند گفت: از این رو آنها امیدوارند که سایر خریداران عمده مانند هند و چین با این محدودیت ها موافقت نکنند و به خرید نفت روسیه ادامه دهند، اما کشورهای G-7 در ماه سپتامبر با اعمال محدودیت بر نفت روسیه به موافقت رسیدند و از آن زمان تاکنون روی جزئیات کار می کنند و امیدوار هستند چین و هند نیز از سقف قیمت حمایت کنند.

موسایی خاطرنشان کرد: کارشناس ارشد اقتصادی بین‌الملل بر این عقیده اند که چین و هند که از عمده خریداران نفت روسیه هستند نقش بسیار پررنگی در قیمت گذاری نفت در بازارهای بین المللی ایفا می کنند اما با این حال آنها به دلایل سیاسی متعهد نخواهند شد که سقف قیمتی را بپذیرند زیرا آنها قبلاً نفت ارزان زیادی از روسیه دریافت می کردن و همکاری ها وسیع تجاری با ایالات متحده باعث رشد اقتصادری این کشورها می شود، پس چرا آن را به خطر بیندازند؟ تصور اینکه آنها داوطلبانه به آن ملحق می شوند همیشه ساده لوحانه بود زیرا اوکراین برای آنها اهمیت چندانی ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: به این ترتیب، تردیدهای فزاینده‌ای در مورد تأثیر واقعی محدودیت‌ها بر روسیه وجود دارد همچنین رفتار بازارهای جهانی انرژی با این مسئله تا کنون مشخص نیست .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |