چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 14825 14:59 1394/05/23
معرفی 45 پروژه نفت و گاز ایران در کنفرانس لندن

معرفی 45 پروژه نفت و گاز ایران در کنفرانس لندن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
معرفی 45 پروژه نفت و گاز ایران در کنفرانس لندن

معرفی 45 پروژه نفت و گاز ایران در کنفرانس لندن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی با اشاره به برنامه ایران برای معرفی ٤٥ پروژه نفت و گاز در کنفرانس لندن گفت: هزینه برداشت هر بشکه نفت خام از میدانهای نفتی ایران هشت تا ١٠ دلار است؛ بنابراین پروژه های ما برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود.

تهران ٤٥ پروژه نفت و گاز را برای ارائه در کنفرانس لندن در ماه دسامبر همزمان با رونمایی از مدل تازه قرارداد نفت ایران (IPC) به منظور دو برابر کردن تولید نفت خام خود، انتخاب کرده است.

به گزارش ایسنا، سید مهدی حسینی در مصاحبه ای با شبکه خبری بلومبرگ در تهران گفت: پروژه های اکتشاف، توسعه و برداشت نفت از میدان های نفت و گاز به همراه مدل تازه قراردادهای نفتی ایران ١٤ تا ١٦ دسامبر (٢٣ آذر تا ٢٥ آذرماه ١٣٩٤) در کنفرانس لندن معرفی می شوند.

وی افزود: ایران امیدوار است تولید نفت خام خود را به پنج میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز برساند.

بنابر محاسبات بلومبرگ، ایران در ماه ژوئیه روزانه دو میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه نفت خام تولید کرد.

شرکت های بین المللی نفت و گاز از جمله شرکت انگلیسی- هلندی شل و بی پی انگلیس برای حضور در پروژه های توسعه میدان های نفت و گاز ایران پس از لغو تحریم ها، ابراز تمایل کرده اند.

حسینی گفت: از آنجاکه ما معتقدیم صنعت نفت و گاز، ثروت و توسعه اقتصادی به همراه خواهد داشت، پروژه های نفت و گاز را تا حد امکان و به اندازه مورد نیاز معرفی می کنیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت این کنفرانس، ما معرفی ٤٥ پروژه شامل بلوک های اکتشافی با هزینه های متفاوت را مد نظر قرار داده ایم.

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی با بیان این که ایران به شرکت های نفتی برای تصمیم گیری درباره پیشنهاد حضور در پروژه های نفت و گاز این کشور دو تا سه ماه زمان می دهد، گفت: درباره زمان دقیق در کنفرانس لندن تصمیم گیری می کنیم و بلافاصله پس از آن ایران منتظر دریافت پیشنهادها خواهد بود.

حسینی عنوان کرد: ما تقریبا با همه شرکت های بزرگ و متوسط سر شرایط قراردادهای نفتی و پروژه ها مشورت کرده ایم و بازخورد آنها مثبت بوده است.

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران گفت: ایران مدل قراردادهای خدمات ریسک را در نظر می گیرد که بازپرداخت هزینه ها به صورت نقدی یا اختصاص نفت را پیشنهاد می دهد.

وی تاکید کرد که شرکتهای نفتی اجازه مالکیت بر ذخایر را نخواهند داشت.

حسینی با بیان این که مدل تازه قراردادهای نفتی ایران شبیه قراردادهای مشارکت اما با ویژگی های متفاوت خواهد بود، گفت: شرکت های بین المللی نفت یا شرکت های سرمایه گذار ریسک های معینی را خواهند پذیرفت که می توان مقداری از نفت برداشت شده را به آن اختصاص داد یا این که پاداش این ریسک بخشی از نفت است.

وی افزود: تولید هر بشکه نفت خام ایران هشت تا ١٠ دلار هزینه دارد؛ بنابراین پروژه های ما برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود.

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران گفت: در این مورد افت قیمت های جهانی نفت خام به نفع ایران خواهد بود زیرا قیمت های بالای نفت پروژه های گران و میدان های غیر اقتصادی را نیز اقتصادی می کند.

حسینی با بیان این که افت قیمت های جهانی نفت خام از سطوح ١٠٠ دلار به ٥٠ دلار برای هر بشکه کوتاه مدت است، گفت: چنانچه به صنعت نفت جهان نگاه بلند مدت داشته باشیم، تقضای برای نفت خام افزایش می یابد؛ بنابراین قمیت ها نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس کمیته تدوین قراردادهای نفتی ایران گفت: با لغو تحریم های ایران، این کشور در نظر دارد تولید نفت خام خود را به بیش از چهار میلیون بشکه یا حدود ١٥ درصد تولید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برساند.

حسینی گفت: در حالی که سهم اوپک در بازارهای جهانی افزایش می یابد؛ بنابراین سهم ما نیز افزایش می باید و ایران نیاز دارد که ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. در کوتاه مدت ما در نظر داریم روزانه پنج میلیون بشکه نفت خام تولید کنیم و سپس این رقم را به روزانه پنج میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز برسانیم.

شرکت انگلیسی بی پی در تازه ترین گزارش بررسی آماری سالانه انرژی خود ذخایر نفت خام ایران را ١٥٧ میلیارد بشکه برآورده کرده است که ای مقدار برای بیش از ٤٠ سال تامین نفت مورد نیاز چین کافی خواهد بود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران چندی پیش در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرده بود که ایران یک هفته بلافاصله پس از لغو تحریم ها تولید نفت خام خود را ٥٠٠ هزار بشکه افزایش می دهد.

وی گفته بود که تحریم های علیه صنعت نفت ایران تا اواخر نوامبر باید برداشته شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |