پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 132406 21:36 1399/11/19
معرفی و کاربرد های شیر صنعتی

معرفی و کاربرد های شیر صنعتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
معرفی و کاربرد های شیر صنعتی

معرفی و کاربرد های شیر صنعتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

از قطعات اصلی و کاربردی برای استفاده در پروژه‌های لوله کشی صنعتی شیر صنعتی است که با توجه به عملکرد و کاربردی که دارد در انواع مختلفی تولید شده و استفاده می‌شود. شیرهای صنعتی به منظور کنترل و تنظیم جریان سیالات و موادی که از داخل لوله ها عبور می‌کنند، شناخته شده و استفاده می‌شوند. به طور کلی از تمام شیرآلات صنعتی به دو منظور استفاده می‌شود. اولی قطع و وصل کردن ورود سیالات به لوله ها و دومی کنترل و تنظیم میزان عبور سیالات از درون لوله ها. به نوع دومی معمولا شیرهای کنترلی گفته می‌شود و از جمله کاربردی ترین شیرها محسوب می‌شوند.

شیر صنعتی یا valve، روشی را برای تنظیم مایعات و مواد درون لوله ها مشخص می‌کنند. به نوعی می‌توان آنها را به عنوان سوئیچ‌های مکانیکی در نظر گرفت که لوله‌ها را خاموش و روشن می‌کنند. معمولا تمام شیرآلات را از فلز یا پلاستیک می‌سازند. برای ساخت آنها از اجزا و قطعات درونی متفاوتی استفاده می‌کنند که این اجزا با توجه به نوع شیر و کاربردی که دارد، متفاوت خواهد بود. به طور کلی کاربرد شیر صنعتی را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

  • شروع یا متوقف کردن جریان سیالات
  • تنظیم جریان و فشار در سیستم های لوله کشی
  • کنترل جهت جریان در سیستم های لوله کشی
  • کنترل میزان سرعت جریان
  • افزایش ایمنی از طریق کم کردن فشار یا خلا

آشنایی با انواع شیر صنعتی

شیر صنعتی با توجه به کاربردی که دارد و در موارد مختلفی که استفاده می‌شود به انواع متفاوتی دسته بندی می شود. در بین این شیرها می‌توان برخی از آنها را معرفی کرد که نسبت به دیگر شیرهای صنعتی کاربردی تر بوده و بیشتر استفاده می‌شوند. به نوعی جزء رایج‌ترین شیرهای محسوب می‌شوند و این به دلیل نوع ساخت و شیوه استفاده از آنها خواهد بود.

شیر صنعتی می‌تواند به انواع شیر چرخشی، شیرآلات دستی، شیرهای دارای محرک، شیرآلات خودکار تقسیم شود. تمام گروه‌های شیر صنعتی در این دسته ها قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به شیر توپی، شیر کشویی، شیر بشقابی و ... اشاره کرد. دقت کنید که این تقسیم بندی مربوط به نوع شیر و چگونگی استفاده از آنها خواهد بود که به صورت کلی شیر های صنعتی به همین منوال شناخته می‌شوند. ولیکن می توان با توجه به فاکتورهای دیگری شیرهای صنعتی را به گونه‌های متفاوتی تقسیم بندی کرد. شیر صنعتی در انواع مختلف را  با سایر کاربردها می‌توانید از پتروسا، وارد کننده و تامین کننده تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی تهیه کنید. در ادامه قصد داریم در مورد شیر بشقابی، یکی از کاربردی ترین شیرهای صنعتی صحبت کنیم.

معرفی شیر بشقابی

شیر بشقابی که به آن شیر کروی هم گفته می‌شود به عنوان یکی از کاربردی ترین شیرهای صنعتی شناخته شده و از جمله رایج‌ترین آنهاست. به دلیل طراحی مخروطی شکل و نیم کره‌ای که این نوع از شیرها دارند آنها را با این عنوان معرفی کرده و به این عنوان می‌شناسند. شیرهای بشقابی برای تنظیم جریان سیالات استفاده می‌شوند و به همین دلیل معمولا از آنها در مسیرهایی که نیاز به کنترل جریان داریم استفاده می‌کنند. مجرایی جهت عبور جریان سیال برای این نوع از شیرها طراحی شده است که  محور آن بر مسیر سیال عمود است.

مسیر سیال توسط یک دیسک، عموما به شکل یک مخروط ناقص که بوسیله یک محور پیچ شده است، در قسمت پشتی آن نصب می‌شود و به این صورت می‌تواند حرکت رفت و برگشتی داشته باشد. توسط یک نشیمنگاه که مدور که همراستای دیسک قرار دارد کنترل می‌شود، به صورتی که اگر شیر را با فشار ببندیم محور دیسک بر روی نشیمنگاه قرار می‌گیرد و به همین روش باعث قطع جریان سیالات خواهد شد.

شیر بشقابی یا globe-valve به صورت غیر خطی طراحی و پیاده سازی می‌شوند. به همین دلیل سیالات برای عبور از شیر باید تغییر مسیر 180 درجه‌ای داشته باشد. به همین دلیل زمانی که تغییر مسیر صورت می‌گیرد، اغتشاش و تلاطم در جریان سیال ایجاد می‌شود. تلاطم ایجاد شده سبب می شود که مقاومت در برابر حرکت سیال و افت فشار ایجاد شود.

مزیت های استفاده از شیر بشقابی

همانطور که اشاره شد شیرهای بشقابی از کاربردی ترین و رایج ترین نوع شیر های صنعتی هستند و این می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. در شیرآلات بشقابی زاویه بین مجرابند و نشیمنگاه به صورت قائمه است به همین دلیل در هنگام بسته بودن شیر، نشتی کمتری نسبت به شیرهای صنعتی دیگر مشاهده می‌شود.  به این صورت شیرهای بشقابی زمانی که بسته هستند فشار بیشتری از خود نشان می‌دهند. این می تواند یکی از دلایل محبوبیت شیرهای بشقابی باشد.

همچنین در شیرهای بشقابی مجرای شیر دقیقا در راستای سیال قرار می‌گیرد، به همین دلیل زمانی که شیر باز است، افت فشار کمی در آن مشاهده می‌شود. برای خرید شیر بشقابی با کیفیت عالی و قیمت مناسب می‌توانید از طریق پتروسا اقدام کنید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |