پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 117586 18:55 1399/08/09
«معاملات حبابی»، عامل اصلی سقوط های پی در پی بورس

«معاملات حبابی»، عامل اصلی سقوط های پی در پی بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«معاملات حبابی»، عامل اصلی سقوط های پی در پی بورس

«معاملات حبابی»، عامل اصلی سقوط های پی در پی بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ دولت باید با تقویت بخش خصوصی در بازار سرمایه زمینه  ثبات این بازار را فراهم آورد.

رضا خدایار، کارشناس بازار سرمایه، در گفت وگو با جهان اقتصاد پیرامون روند بورس و ریزش های پی در پی آن گفت: به نظر می رسد نه تنها در بورس، بلکه ثبات در کل بازار بستگی به اصلاح قیمت‌ها دارد، تا زمانی که به صورت حبابی معاملات صورت می‌گیرد و قیمت‌ها صوری هستند نباید شاهد ثبات در بازار بود .

وی افزود: این را در نظر بگیرید کالایی را که می خرید با قیمت واقعی محاسبه شده باشد، یعنی هزینه های تولید به علاوه هزینه های سربار تولید، به علاوه سود متعارف حداقل 30 درصدی تولید کننده قیمتی بدون حباب برای مصرف کننده می شود.

خدایار با اشاره به اینکه اگر همه تولید کنندگان به صورت واقعی و سیستماتیک از یک قیمت گذاری واحد پیروی کنند و متولی قیمت گذاری در کشور، کارشناسانه در این خصوص اقدام و قوه قضاییه بر اجرای دقیق آن در کشور نظارت پر رنگ داشته باشد، تصریح کرد: آن وقت شاهد از بین رفتن حباب در قیمت گذاری، بالارفتن قدرت خرید مردم، کاهش استرس در سطح جامعه، رونق تولید و افزایش تقاضا در سطح جامعه خواهیم بود؛ به تبع آن شرکت هایی که وارد بورس می‌شوند باید از بخش خصوصی باشند تا رقابت سالم بین ارائه دهندگان سهام و خریداران ایجاد شود.

این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از اینکه شاهد رقابت صحیح و سالم در بورس نیستیم، اظهارداشت:  بطور کلی شرکتهای دولتی با پتانسیل بالای مالی خود این بازار را برهم زده و مانع از ایجاد رقابتی سالم بین افراد می‌شوند و با حضورشان در این عرصه هیجانات کاذب در خرید و یا فروش را رقم می زنند.

وی با بیان اینکه بورس به محلی برای کیسه اندوزی شرکتهای دولتی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: دولت باید با تقویت بخش خصوصی این بازار در اختیار عموم مردم و شرکت های غیر دولتی قرار دهد؛ بدیهی است این بازار جذاب می‌تواند با کارکرد درست و اصولی ثبات بی نظیری را با حضور بخش خصوصی و عموم مردم تجربه کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |