پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 9940 15:05 1393/11/14
مطهرنیا :  هردیپلماتی می داند بهترین راه مذاکره قدم زدن بدون وسایل ارتباطی است

مطهرنیا : هردیپلماتی می داند بهترین راه مذاکره قدم زدن بدون وسایل ارتباطی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مطهرنیا :  هردیپلماتی می داند بهترین راه مذاکره قدم زدن بدون وسایل ارتباطی است

مطهرنیا : هردیپلماتی می داند بهترین راه مذاکره قدم زدن بدون وسایل ارتباطی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

«مهدی مطهرنیا» می گوید: هر دیپلمات برجسته ای می داند که بسیاری از اتاق های رسمی ملاقات ها مملو از شنودهای مختلف است. بهترین راه مذاکره هم قدم زدن بدون وسایل ارتباطی است

کارشناس مسایل بین الملل روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا به انتقادها از پیاده روی ظریف و کری در ژنو اشاره کرد و گفت: هرچند که این شگرد دیپلماتیک نیز در جهان امروز قابل شنود است و از این رو است که رییس جمهوری به خوبی می داند که وزیر امور خارجه اش فردی مجرب است.

**مردم پاسخ تخریب کنندگان را در زمان مناسب می دهند

وی خطاب به تخریب کنندگان تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: انتقاد حق همگان است اما تخریب عملی غیرقانونی است. نباید به تخریب بیندیشیم، تخریب منافع ملی نه از نظر اخلاق سیاسی و نه از منظر اخلاق دینی و نه از دید معیارهای قانونی پذیرفته نیست.

مطهرنیا ادامه داد: جامعه ما در این باب بسیار حساس است و اگر به منفعت ملی نمی اندیشیم باید به منافع ملی خود در آینده و آینده حیات خود پس از مرگ نیز اندیشه بورزیم.

این کارشناس مسایل بین الملل معتقد است: انتقاد از هر کنش گر سیاسی اگر منجر به بهبود رفتارها و کنش ها در رسیدن به منافع ملی شود هدیه ای است که منتقدین به انتقاد شونده عرضه کردند که او باید سپاسگزار باشد اما اگر تخریبی از سوی افراد به نام انتقاد صورت بگیرد این مردم هستند که در رفتارهای خود پاسخ را در زمان مناسب خواهند داد.

** حل مساله هسته ای ایران نظم منطقه را تغییر می دهد

وی با اشاره به تلاش های برخی کشورها برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: اگر پرونده هسته ای حل و فصل شود نظامات موجود در منطقه برهم خواهد ریخت و ما شاهد ترتیبات جدید منطقه ای و تاثیر آن بر نظم آینده بین المللی خواهیم بود

مطهرنیا درباره تلاش های عده ای برای تخریب تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در حال حاضر پرونده هسته ای در ایران، منطقه، نظام بین الملل و در گسترده پرپهنای باند جهانی جزو یکی از مهمترین مسایل مطرح در محافل سیاسی است.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت اکنون به یک نقطه ای برای گذار از وضع موجود به یک نظام مطلوب تبدیل شده است.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: اکنون در دو گستره سیاسی موجود در دو کشور اصلی و کنش گر مرکزی پرونده هسته ای یعنی ایران و آمریکا، محافظه کاران در بخش های سنتی و نو محافظه کاری و همچنین در کنگره ایالات متحده آمریکا و سنت گرایان سیاسی و نو محافظه کاران این کشور شاهد یک نوع همنوایی در مخالفت با حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته ای هستیم.

این کارشناسان مسایل سیاسی با بیان اینکه در یکسو جان مک کین در کنگره آمریکا، کری و اوباما را شایسته نفی قدرت می داند و در سوی دیگر بعضی از نمایندگان و محافل سیاسی در تهران ظریف و روحانی را، گفت: نوع موجودیت ماهوی در محافظه کاری و نو محافظه کاری برای گذار از وضع موجود ایجاب می کند که شاهد مخالفت با حل و فصل پرونده هسته ای در دو پایتخت اصلی مذاکره کننده باشیم.

مطهرنیا اظهارداشت: از سوی دیگر در منطقه نیز شاهد مخالفت با حل و فصل پرونده هسته ای از سوی رژیم صهیونیستی و پایتخت های برخی کشورهای عربی هستیم.

وی ادامه داد: تلاش های آن ها برای برهم زدن وضع موجود یعنی تلاش قابل اتکا برای حل و فصل پرونده هسته ای و به شکست کشاندن آن، مسئله ای است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

مطهرنیا اضافه کرد: در این چارچوب می توان گفت اگر پرونده هسته ای حل و فصل شود نظامات موجود در منطقه به واسطه همین معنا برهم خواهد ریخت و ما شاهد ترتیبات جدید منطقه ای و تاثیر آن بر نظم آینده بین المللی خواهیم بود.

**برخورد با پرونده هسته ای نباید جزم گرایانه باشد

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: در این جا است که چالش برانگیزی های روی صحنه فرانسه و مدیریت پشت صحنه آن در غرب توسط انگلیس ها قابل فهم می شود؛ همچنین در کنار آن ها روسیه گاه به گاه تلاش دارد که با وضع موجود و حفظ آن همراه شود.

مطهرنیا افزود: اکنون می بینیم پس از یک دهه فشار اقتصادی بر ایران، این روسیه است که حاضر می شود با ایران قرارداد اقتصادی امضا کند و این زمانی است که روسیه نیز تحت تحریم های بسیار زیاد قرار دارد و این جای پرسش است که واقعا روس ها در پی کمک به ایران هستند؟

وی ادامه داد: لذا باید گفت در هر فصلی از این معنا منافع تعریف شده ای وجود دارد که انگیزه رفتارها و کنش سیاسی در برخورد با پرونده هسته ای می شود؛ این در حالی است که باید معیار برخورد با پرونده ای ملی با تاثیرات بالای منطقه ای و بین المللی، نه منافع و نه حتی باورهای جزم گرایانه به موضوع باشد بلکه باید مصالح دینی و منافع ملی معیاری برای تصمیم سازی در این زمینه باشد و اخلاق سیاسی سالم در نقد رفتارها و کنش دیپلمات ها قرار گیرد.

**خرد سیاسی حکم می کند که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه نهایی برسد

مطهرنیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مذاکرات پیوسته تیم مذاکره کننده هسته ای با گروه 1+5 آیا امکان دستیابی به توافق جامع تا قبل از پایان سال 93 وجود دارد؟ افزود: خرد سیاسی حکم می کند که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه نهایی برسد.

وی ادامه داد: انگیزه های برهم زدن محیط مذاکرات و بازی برد – برد در حال افزایش است و از سوی دیگر هرچه مذاکرات بیشتر طول بکشد هزینه های ناشی از انجام مذاکره و خلل در روند طبیعی جریان امور نیز پیش روی ما است.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: خردورزی حکم می کند که سرعت مذاکرات افزایش پیدا کند اما این سرعت نباید مبانی دقیق رسیدن به یک راه حل جامع را تحت الشعاع قرار دهد و لذا همراهی سرعت و دقت برای رسیدن به یک منفعت بجا و شایسته باید مدنظر مذاکره کنندگان قرار گیرد.

مطهرنیا افزود: همچنین عقلانیت حکم می کند که انسان وضعیت کنونی را در مسیر یک خردورزی آینده ساز حرکت دهد، از این رو گام نخست در عمل دیپلمات ها دقت و گام دوم سرعت است.

وی ادامه داد: اگرچه از منظر سیاسی سرعت بر دقت پیشی می گیرد و رسیدن به یک طرح جامع هسته ای با سرعت بیشتر می تواند سیگنال های تضعیف کننده مذاکرات را تا حدودی مدیریت کند اما دیپلمات ها یک کار فنی را به انجام می رسانند لذا سعی دارند دقت بیشتری را در مذاکرات داشته باشند و در این محیط است که کنش گران پیرامونی و ناظران صحنه باید آرامش بیشتری را برای مذاکره کنندگان در جهت انجام دقت بیشتر فراهم کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: فشارهای وارده در لایه های گوناکون مذاکرات در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی ناشی از همین امر است، آن ها سعی می کنند با فشار آوردن سیاسی از بیرون محیط مذاکره به درون مذاکره در مرحله نخست دقت را کم کرده و با زیاد کردن سرعت میزان خطا را افزایش دهند و به واسطه افزایش میزان خطا، مذاکرات را به بن بست بکشانند.

مطهرنیا اظهارداشت: از این جا است که باید گفت در فضای بیرونی سرعت ضرورت پیدا می کند چرا که سیگنال های بیرون نشان دهنده عزم جدی لایه های گوناگون برای به بن بست کشیدن مذاکرات است و از این بهانه جویی های فعلی کاملا آشکار است ولی از طرف دیگر باید مذاکره کنندگان وضعیتی فنی و حرفه ای را به طور کامل رعایت کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |