جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 123961 09:24 1399/09/20
مصرف سی ان جی 8 درصد در سال جاری زیاد شد

مصرف سی ان جی 8 درصد در سال جاری زیاد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مصرف سی ان جی 8 درصد در سال جاری زیاد شد

مصرف سی ان جی 8 درصد در سال جاری زیاد شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، متنوع سازی ترکیب سبد سوخت در هر کشوری جزو اولویت‌ها به شمار می رود زیرا می‌توان در مواقع حساس از سوخت‌های مختلف برای پایداری جریان سوخت استفاده کرد. از همین رو ایران نیز با توجه به دارا بودن منابع عظیم گاز طبیعی و همچنین گستردگی شبکه گاز در سراسر کشور، در تلاش است تا سهم آن را در سبد سوخت خودروها افزایش دهد.

با توجه به این هدف و همچنین کاهش مصرف سوخت مایع در کشور، توسعه سی.ان.جی در دستور کار قرار گرفته و همانگونه که وزیر نفت نیز تاکید کرده است، گاز به سوخت ملی ایران در تمام عرصه‌ها تبدیل خواهد شد.

در همین راستا از سال گذشته با مصوبه شورای اقتصاد، دوگانه سوز کردن رایگان یک میلیون و ۴۶۰هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت. همانگونه که مدیر طرح‌های سی.ان.جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز پیش از این به ایرنا گفته بود قرار است مسافربرهای اینترنتی نیز از ماه جاری در نوبت تبدیل قرار گیرند.

بااین اقدامات وزارت نفت در تلاش است تا مصرف سی.ان.جی را به روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب در روز برساند این در شرایطی است که مصرف این سوخت در ۶ ماهه اول سال جاری روزانه ۲۰.۹ میلیون متر مکعب بوده است. آمارها نشان می‌دهد که وزارت نفت البته در این راه موفق بوده زیرا سهم سی.ان.جی در مجموع سبد سوخت کشور از ۱۶.۵ درصد در ۶ ماهه اول سال گذشته به ۲۲ درصد در ۶ ماهه اول امسال بالغ شده است.

ایرانیان از فروردین تا پایان شهریور سال ۹۸ به طور متوسط روزانه ۱۹.۳ میلیون متر مکعب سی.ان.جی مصرف کردند. اما نکته مهم آن است که با وجود افزایش مصرف سی.ان.جی در کشور، ‌مصرف بنزین کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کرده از ۹۷.۱ میلیون لیتر در ۶ ماهه سال ۹۸ به ۷۴.۳ میلیون لیتر در همین بازه زمانی در سال ۹۹ رسیده که نشان‌دهنده کاهشی ۳۰ درصدی مصرف بنزین در کشور است.

این کاهش علاوه بر آنکه به دلیل شیوع کرونا و سهمیه‌بندی بنزین اتفاق افتاده همچنین تحت تاثیر افزایش مصرف سی.ان.جی در کشور نیز بوده است.

با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال ۹۸، ‌ تمایل به مصرف سی. ان. جی در کشور افزایش پیدا کرد. وزیر نفت نیز در این رابطه با اشاره به اینکه سی.ان.جی سوخت ملی ایران است، ‌تاکید کرده که باید سهم این سوخت در سبد سوخت کشور افزایش پیدا کند.

از همین رو دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت و اولین مورد آن نیز همزمان با دهه فجر سال گذشته تحویل مالکان شد. بر این اساس، ‌ دوگانه‌سوز کردن به دو صورت کارگاهی و کارخانه های خودروسازی انجام می‌شود و می‌تواند مصرف سی.ان.جی را تا ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

دو گانه سوز شدن این تعداد خودروی عمومی به تنهایی تا ۱۰ میلیون متر مکعب در روز به مصرف سی.ان.جی کشور اضافه خواهد کرد که علاوه بر صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت مایع، ‌در بهبود محیط زیست نیز اثرگذار خواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |