شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 138847 22:05 1400/02/03
مصرف بهینه انرژی، ضرورت انکارناپذیر روزهای کرونایی

مصرف بهینه انرژی، ضرورت انکارناپذیر روزهای کرونایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مصرف بهینه انرژی، ضرورت انکارناپذیر روزهای کرونایی

مصرف بهینه انرژی، ضرورت انکارناپذیر روزهای کرونایی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کاهش مصرف برق به منزله حفظ سرمایه‌های ملی است

فریده خدادادی- امروزه انرژی برق در زندگی بشر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که نمی‌توان نقش آن را انکار کرد؛ وسایل سرمایشی تا تجهیزات پرکاربرد درصنایع و حتی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی از طریق این انرژی کار می‌کنند و حتی یک‌ساعت یا یک‌روز بدون این انرژی را نمی‌توان تصور کرد.
به گزارش جهان اقتصاد، هدررفت انرژی موضوعی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت، امروزه با توجه به حجم گسترده استفاده بشر از انرژی الکتریکی حتی در ساعات پیک مصرف فشار مضاعفی بر شبکه برق رسانی کشور وارد می شود که جز وارد ساختن ضرر و زیان ناشی از این سهل‌انگاری چیزی عاید نخواهد شد که البته نمونه واضح این قضیه را می توان با توجه به گرم‌تر شدن هوا و کمبود منابع آبی و نزدیک شدن به فصل تابستان مشاهده کرد، فصلی که استفاده از وسایل سرمایشی دوبرابر می‌شود و با توجه به اهمیت تامین برق برای تمامی بخش‌ها از جمله خانگی، صنعتی،‌ ادارات… جز قطع برق و خاموشی‌های پی در پی راه‌حلی باقی نمی‌ماند. حتی در این روزهای کرونایی که بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی مملو از بیماران کرونایی است، قطع برق، دستگاه‌های اکسیژن رسان را با مشکل که نه با فاجعه مواجه خواهد کرد.
در حال حاضر احداث تأسیسات تولید انرژی الکتریکی و شبکه‌های برق رسانی به هزینه‌های زیادی نیاز دارد و با توجه به مواجه شدن کشور با مسأله تحریم و مشکلات اقتصادی، بدتر از همه مسأله کرونا و وضعیت بودجه کنونی کشور نمی‌توان برای شبکه‌هایی که از این حیث آسیب دیدند، کاری را انجام داد به‌همین دلیل استفاده بهینه از انرژی برق امری حیاتی محسوب می شود چرا که کاهش مصرف انرژی الکتریکی به میزان قابل ملاحظه‌ای در حفظ و بقاء سرمایه‌های ملی مؤثر است. منظور از بهینه سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و اتخاذ و به‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف درست انرژی است. استفاده درست و به جا از انرژی، نه تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است بلکه منجر به بقاء انرژی برای همگان و نسل‌های آتی و مانعی برای تولید و گسترش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد بود.
سال گذشته همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی آیین رونمایی از سامانه هوشمند سازی بارهای مصرف برق در شیراز گفت: اگر بتوانیم مصرف وسایل سرمایشی را در تابستان هوشمند سازیم و مدیریت کنیم معادل ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صرفه جویی شده است ، در حالی که برای تولید هر مگاوات برق حدود ۷۰۰ یورو سرمایه گذاری می شود ، مدیریت این میزان برق دستاورد بزرگی است که با یک برنامه ریزی قابل دستیابی است.
وی افزود:هوشمند سازی مصرف برق در دستگاههای سرما ساز می تواند صرفه جویی بزرگی به همراه داشته باشد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: متاسفانه مصرف وسایل سرمایشی در جامعه ما بسیار بی رویه است ، در برخی از استان ها بر اساس اظهارات شهروندان این مناطق مردم تابستان را زیر پتو و زمستان را بدون پتو می خوابند ، این به معنی استفاده بی رویه از وسایل سرمایشی در فصل تابستان است ، هوشمند سازی مصرف برق در این وسایل میتواند گام مهمی در جهت بهینه سازی مصرف برق باشد.
حائری در ادامه با طرح این پرسش که چرا باید وسایل سرما ساز در برخی از ادارات دولتی ۲۴ ساعته روشن باشد، بیان کرد: با بکار گیری سامانه هوشمند سازی مصرف برق در وسایل سرما ساز و کولر ها از این پس شرکت های توزیع می توانند از راه دور و با استفاده نرم افزار مبتنی بر وب برق این وسایل در ادارات پر مصرف را قطع کنند ، این موضوع در حال بررسی و برنامه ریزی است و در گام نخست در شررکت های توزیع استان ها به کار گرفته می شود .
حائری با تاکید بر اینکه نرم افزار و سخت افزار هوشمند سازی مصرف برق باید به تولید انبوه برسد، گفت: این دانش باید به عنوان نقطه عطفی قلمداد شود که میتواند تحول در صرفه جویی مصرف برق ایجاد کند، ما در تولید انرژی پاک باد و خورشید محدودیت‌هایی داریم اما در بهینه‌سازی مصرف برق با این سامانه هوشمندساز محدودیتی نداریم، با این سامانه و با یک برنامه ریزی دقیق می‌توان جلوی اسراف در مصرف برق را گرفت و امید است بتوانیم تا اوایل سال آینده در همه شرکت های توزیع برق کشور این سامانه را فعال نماییم.
**لزوم هوشمندسازی مصرف برق در کشور
هوشمندسازی برق، برق امید و امثال این مباحث اقداماتی بوده است که در راستای مصرف بهینه انرژی و حفظ این منبع مهم انجام شده است.
سال گذشته، رضا اردکانیان وزیر نیرو با بیان اینکه طبق برنامه، به‌زودی تمامی کشور از مزایای طرح هوشمندسازی صنعت برق بهره‌مند می‌شود، گفت: درصدد هوشمند کردن فعالیت‌های خود در صنعت برق هستیم و شرکت‌های ما شرکت‌های هوشمندی خواهند شد. به این معنا که با راندمان بالا و بهره‌وری قابل ملاحظه‌ای خدمت‌رسانی خواهند کرد، اما هدف نهایی ما این است که در خدمات آب و برق وظایف خود را به نحوی انجام دهیم که مردم و مشترکان ما هوشمند شوند. در این صورت است که جامعه و کشوری توسعه یافته به تمام معنا هستیم.
وی در ارتباط با طرح برق امید نیز گفت: هدف اصلی طرف برق امید، اصلاح مصرف است یعنی وزارت نیرو بنا دارد که در ابعاد مختلف وضعیت مصرف انرژی را به سمت بهتر شدن سوق دهد و برای بهتر شدن مصرف انرژی باید به تمام بخش‌ها اعم از خانگی، صنعتی و غیره توجه کنیم.
**افزایش تعرفه ۱۶ درصدی برق برای مشترکین پر مصرف
هرساله تعرفه های مصرف آب و برق توسط وزارت نیرو اعلام می شود امسال نیز تعرفه آب و برق از ابتدای اردیبهشت ماه برای مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند، ۷ درصد و برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف دارند ۱۶درصد افزایش یافته است. حال خود مشترکان پرمصرف باید تصمیم خود را بگیرند که به سمت مصرف کمتر روی آورند یا با ادامه رویه اشتباه خود هزینه‌های چند برابری را متقبل شوند.
روز، پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه، با هدف گذر از پیک تابستان امسال نخستین اقدام فراگیر ۱۴۰۰ توزیع برق کشور آغاز شد.
به گزارش تسنیم، محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شرکت توانیر در مراسم آغاز به کار نخستین اقدام فراگیر شبکه توزیع برق کشور در سال 1400 اظهار داشت: همه توان خود را برای گذر موفق از پیک 1400 بکار خواهیم بست.
وی از مبارزه با دستگاه های رمزارز غیرمجاز، تعدیل روشنایی راه های بین شهری و تعدیل روشنایی معابر را سه محور اصلی نخستین اقدام فراگیر امسال برشمرد و افزود: امسال این برنامه ها در قالب اقدام های فراگیر، پیگیری و اجرا خواهد شد.
مدیرعامل توانیر با اشاره به افزایش 20 درصدی مصرف برق در فروردین ماه گفت: این میزان رشد مصرف برق در فروردین ماه بی سابقه است و نشان از تابستانی سخت و گرم دارد.
به گفته متولی زاده، کمبود تولید نیروگاه های برق آبی، به‌دلیل کاهش بارندگی ها، باعث بهم خوردن تراز تولید و مصرف برق شده است و به همین دلیل همکاران ما در صنعت برق باید پیش بینی های لازم را برای مدیریت این شرایط و مصرف برق انجام دهند.
وی با بیان این که تابستان های سخت چندسال گذشته را با موفقیت پشت سرگذاشتیم، خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر کاهش بارندگی ها، به دلیل قرارگرفتن در شرایط کرونایی و گرمای هوا، از هم اکنون شاهد افزایش مصرف برق هستیم و به همین دلیل نیازمند اقدامات جدیدتری هستیم .
متولی زاده یاداور شد: برگزاری این مانورها و اقدام های فراگیر نشان می دهد که آمادگی انجام عملیات را از خودمان شروع کردیم.
متولی زاده با اشاره به این که در این اقدام فراگیر6هزار نفر از نیروهای عملیاتی در قالب 1200 اکیپ حضور دارند، تاکید کرد: علاوه بر اهداف سه گانه این اقدام فراگیر، از امروز مصرف برق ادارات و شرکت‌های تابعه وزارت نیرو را با کاهش مصرف برق سیستم های سرمایشی تعدیل خواهد شد.
مدیرعامل توانیر تاکید کرد: در گام نخست مصرف برق ادارات صنعت برق و شرکت های تابعه وزارت نیرو با سخت گیری تا 50 درصد سال گذشته کاهش خواهد یافت و در گام بعدی برای اجرای این کار در سایر دستگاه های اداری، اقدام خواهد شد.
متولی زاده درعین حال از شرکت‌های توزیع خواست تا برای ارتباط گیری با مشترکان پرمصرف و ارائه اطلاعات لازم به این گروه‌ها برای کاهش مصارف برق، آمادگی داشته باشند.
متولی زاده همچنین یاداور شد: همه باید بدانیم که مصرف برق یک کولرگازی به اندازه چند دستگاه تنفس مصنوعی است که در این شرایط کرونایی مورد نیاز بیمارانی است که در بیمارستان‌ها در حال درمان هستند.
اما سخن آخر …
تمامی این موارد بیان شد، درحال حاضر با وجود موج چهارم و شاید موج پنجم کرونا و افزایش آمار مرگ و میر هموطنان چراغ تمامی مراکز درمانی به وجود پزشکان روشن است و تمامی دستگاه های تنفس مصنوعی و سایر دستگاه ها و تجهیزات بیمارستانی با کمک همین انرژی کار می‌کند که غفلت هریک از ما در مصرف انرژی می تواند جان یک هموطن را به خطر بیاندازد و حتی به مرگ ناشی از کمبود اکسیژن بیماران کرونایی منجر شود، لازم است با اندکی درک بیشتر در این روزهای سخت در کنار کادر بهداشت و درمان و بیماران باشیم تا بتوان با کمک هم این شرایط را پشت سر بگذاریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |