سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7185 13:59 1393/09/01
مصرف بالاي کود و سم در محصولات کشاورزي

مصرف بالاي کود و سم در محصولات کشاورزي

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مصرف بالاي کود و سم در محصولات کشاورزي

مصرف بالاي کود و سم در محصولات کشاورزي

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

درخواست روس‌ها براي نظارت بر کشاورزي ايران

مدير عامل اتحاديه سراسري باغداران گفت: طي سال‌هاي پيش همواره با تشويق و انگيزه‌هاي گوناگون کشاورزان را مجبور به استفاده بيش از حد از سموم و کودهاي شيميايي کرديم و امروز که روسيه مشتري جديد ايران شده درخواست کرده تا دوره توليد محصولات کشاورزي را در راستاي توليد استاندارد زير نظر داشته باشيم‎.
‎نوذر نگهداري در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: روسيه به عنوان يکي از جديدترين و بهترين فرصت‌هاي بين‌المللي براي محصولات کشاورزي ايران به تازگي به جمع مشتريان اين محصولات پيوسته است اما مشکلي که در اين ميان وجود دارد استفاده ناصحيح و بيش از حد از سموم و کودهاي شيميايي و عدم رعايت دوزهاي آنها سبب شده تا يک محصول غير استاندارد در کشور توليد شود‎.
‎وي افزود: استفاده بيش از حد از کودهاي شيميايي تقريبا در اکثر محصولات کشاورزي (محصولات زراعي و برخي محصولات باغي) وجود دارد؛ به گونه‌اي که کارشناسان روسي خواستار اين شدند تا بتوانند دوره‌ي توليد محصولات کشاورزي در راستاي توليد محصولي در حد استانداردهاي جهاني تحت نظر داشته باشند‎.
‎مدير عامل اتحاديه سراسري باغداران ادامه داد: وضعيت مصرف کود و سموم شيميايي در باغات با بخش زراعت متفاوت است. چرا که در بخش زراعت محصول از ابتدا تا انتهاي دوره توليد زمان کوتاهي را طي مي‌کند. اما اين دوره توليد در محصولات باغي طولاني‌تر است و اثرات کمتري از سموم و کودهاي شيميايي استفاده شده در محصول باقي مي‌ماند اما همين اثرات هم نگران کننده بوده و اگر بخواهيم به سمت صادرات محصولات که در واقع پشتيباني کننده کشاورز و توليدات داخلي ماست حرکت کنيم، بايستي بتوانيم محصولي سالم و استاندارد را توليد کنيم‎.
‎نگهداري اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزي در دوره کنوني برنامه بلندمدتي تدوين کرده تا به سمت توليد محصول سالم و ارگانيک در ايران حرکت کنيم که اين مي‌تواند اميدواري را در اين زمينه ايجاد کند. اما براي اجرايي کردن اين طرح بايد ترويج و آموزش کشاورزان و باغداران را از درون تعاوني‌هاي توليد آغاز کنيم و کودهاي آلي را جايگزين کودهاي شيميايي کنيم‎.
‎وي خاطرنشان کرد: متاسفانه زماني با تشويق و انگيزه دادن به کشاورز باعث شديم تا مصرف کودهاي شيميايي در توليد محصولات کشاورزي افزايش يابد. از سوي ديگر از آنجا که کشاورز و توليد کننده تفاوتي بين قيمت محصولات سالم و ارگانيک با محصولات غير ارگانيک مشاهده نمي‌کرد مجبور شد تا به توليد بيشتر سوق پيدا کند که يکي از راه‌هاي توليد بيشتر استفاده بيشتر از کودهاي شيميايي است‎.
‎مدير عامل اتحاديه سراسري باغداران افزود: نتيجه استفاده از کودهاي شيميايي و بالا بودن باقيمانده‌هاي شيميايي در محصولات کشاورزي بيماري‌ها و سرطان‌هاي مختلفي است که در کشور شيوع پيدا کرده است‎.
‎وي افزود: اين در حالي‌ است که بايد دولت ضمن واگذار کردن امور توليد تا بازار محصولات کشاورزي به تشکل‌ها و اتحاديه‌هاي بخش خصوصي بتواند دست دلالان را به تدريج از اين حوزه قطع کند و يک کانال مشخصي را براي عرضه ميوه در کشور تعريف کند. از سوي ديگر نيز ترويج و آموزش کشاورزي که طي سالهاي اخير عملکرد بسيار ضعيفي داشته است بايد مجددا احياء شود‎.
‎نگهداري تصريح کرد: در صورتيکه مديريت‌هاي جهاد کشاورزي در شهرستان‌ها و روستاهاي کشور در حوزه ترويج فعاليت چنداني ندارند و تنها وظيفه‌شان در صدور حواله‌هاي کود و سموم شيميايي خلاصه شده است. همچنين در ترويج بايد به گونه‌اي عمل شود تا کشاورزان با حداقل استفاده از سموم و کودهاي شيميايي بتوانند محصولي سالم را توليد کنند‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |