پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 13211 14:07 1394/03/19
مصرف آب از تهدید و بحران عبور کرده است

مصرف آب از تهدید و بحران عبور کرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مصرف آب از تهدید و بحران عبور کرده است

مصرف آب از تهدید و بحران عبور کرده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: میزان مصرف آب در کل کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد و حتی از تهدید و بحران نیز عبور کرده است.

عیسی کلانتری" در جلسه هم اندیشی با فرمانداران و بخشداران در امر احیای دریاچه ارومیه که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه منابع آبی کشور به شدت محدود است، تصریح کرد: براساس آمار، قدرت تجدیر پذیری آب های زیرزمینی کشور از 55 میلیارد متر مکعب به33 میلیارد متر مکعب رسیده است .

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر بیش از 90 درصد از آب های تجدید پذیر، در نقاط مختلف کشور مصرف می شود اما باید میزان مصرف از این آبها به صورت اصولی 40 درصد باشد.

وی به اشاره به اینکه دولت به دنبال سیاست تعادل بخشی است گفت: اگر فرض بر این باشد که 130 میلیارد متر مکعب ازآب های زیر زمینی برداشت کردیم بر اساس سیاست تعادل بخشی اگر 20 سال طول بکشد سالانه باید 6.5 میلیارد متر مکعب از برداشت را کم کرد.

کلانتری با اشاره به اینکه میزان برداشت از آب های زیر زمینی در کشور 90 درصد و در ارومیه 70 درصد است گفت: باید میزان برداشت آب های زیرزمینی را به 55 درصد کاهش داد.

وی به وضعیت آب سطحی اشاره کرد و گفت: وضعیت آب های سطحی بدتر از آب های زیرزمینی است برای نمونه یک تالاب آبدار در کشور وجود ندارد و این یعنی ویرانی کشور.

وی با بیان اینکه وضعیت آب در حوزه دریاچه ارومیه بسیار نگران کننده است اظهار کرد: در صورت خشک شدن دریاچه شاهد وقوع فجایع و عواقب ناگواری به شعاع 100 کیلومتری از این حوزه خواهیم بود.

وی ادامه داد: با خشک شدن دریاچه سلامت مردم به خطر افتاده و مردم محلی حاشیه دریاچه ارومیه مجبور به مهاجرت می شوند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه متاسفانه 60 میلیون متر مکعب آب به دلیل تولید مازاد چغندر قند در استان هدر می رود گفت: هزینه حمل 400 هزار تن چغندر قند از حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سایر استانها 22 میلیون دلار است در صورتی که شکر تولید شده از این مقدار چغندر قند برابر با 18 میلیون دلار است.

وی در خصوص چاه های دارای پروانه گفت: درشرایط فعلی باید 30 درصد از چاه‌های مجوز‌دار کاسته شود.

وی بابیان اینکه بعد از خشک شدن دریاچه ارومیه نوبت خشک شدن دشت های استان است اظهار کرد: چاه های غیر مجاز باعث خشکی و فرونشست دشت ها شده که باید در این راستا اقدامات اساسی اتخاذ شود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مسئولان فکر می کنند امکانات مملکت خیلی بیشتر از ظرفیت های موجود است اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واقعیات حوزه آب در کشور را مسئولان و سیاست گذاران نیز نمی دانند و برخی از آنها با وجود علم به مشکلات، سکوت کرده اند.

کلانتری با بیان اینکه دریاچه ارومیه باید در زمینه مصرف آب الگوی دیگر مناطق کشور شود گفت: با توجه به آمادگی فرمانداران و بخشداران در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه باید مسئولین استانی نسبت به احیای دریاچه جدیت و همیت بیشتری داشته باشند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: متاسفانه در راستا اطلاع رسانی از تبعات خشکی دریاچه به مردم ضعیف عمل شده و باید آگاه سازی و فرهنگ سازی در زمینه استفاده درست از منابع آبی افزایش یابد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |