سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 163468 18:37 1400/09/07
مشکل واقعی اوپک پلاس برای افزایش سریع‌تر تولید نفت

مشکل واقعی اوپک پلاس برای افزایش سریع‌تر تولید نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مشکل واقعی اوپک پلاس برای افزایش سریع‌تر تولید نفت

مشکل واقعی اوپک پلاس برای افزایش سریع‌تر تولید نفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در آخرین معاملات بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با کاهش 84درصدی و 70سنت کاهش داشت و به قیمت82دلار و 17سنت رسید.

این در حالی بود که ، قیمت نفت سنگین ایران با کاهش22 صدم درصدی وبا 17سنت کاهش به 77 دلارو83سنت رسید.

فشار آمریکا بر اوپک پلاس برای تولید بیشتر نفت و مهار افزایش قیمتها، مشکل نسبتا جدید این گروه تولیدکننده را بارز کرده که عدم وجود ظرفیت بیشتر برای افزایش سریع‌تر تولید است.

اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس در حال تسهیل محدودیت عرضه هستند که در سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کرونا انجام دادند اما از نظر واشنگتن این افزایش تولید برای مهار روند رشد قیمتها که به بالاترین رکورد سه سال گذشته صعود کرده بودند، به حد کافی سریع نیست.

اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک، روسیه و تولیدکنندگان دیگر است، در برابر فشارها برای افزایش فوری تولید مقاومت کرده و از اوت به برنامه خود برای افزایش تدریجی تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در هر ماه پایبند مانده و اعلام کرده که نگران است افزایش سریع‌تر به اشباع عرضه در سال ۲۰۲۲ منتهی خواهد شد.

با این حال اوپک پلاس حتی نمی تواند اهداف تولیدش را محقق کند. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، تولید این گروه در ماههای سپتامبر و اکتبر ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان برنامه ریزی شده بود و چشم انداز عرضه محدود و قیمتهای بالاتر برای مدت طولانی تر را برانگیخته است.

تولیدکنندگان کوچکتر اوپک در آفریقا و حتی بعضی تولیدکنندگان بزرگتر این گروه در منطقه خلیج فارس در گذشته هنگامی که قیمتهای نفت پایین بود و به پول بیشتری نیاز داشتند، نفت بیشتری از سهمیه تعیین شده تولیدشان می کردند. اما ریزش سرمایه گذاری در تولید تحت تاثیر پاندمی و فشار محیط زیستی بر غولهای نفتی به خصوص در کشورهای فقیرتر عضو اوپک به معنای آن است که تنها سه عضو اوپک شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق ظرفیت اضافی برای افزایش نسبتا سریع تولید دارند.

شرکت مشاوره "انرژی اسپکتس" در یادداشتی نوشت: آمار اخیر این انتظارات را تایید می کند که شمار رو به رشدی از اعضای اوپک پلاس با محدودیت ظرفیت مازاد تولید روبرو می شوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |