پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 59393 18:37 1396/02/15
مشکل صنعت گرانی قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی است

مشکل صنعت گرانی قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مشکل صنعت گرانی قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی است

مشکل صنعت گرانی قیمت تمام‌شده تولیدات داخلی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در مراسم اختتامیه پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه مطرح شد

گروه تولید-در مراسم اختتامیه پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه علاوه بر تاکید نسبت به ضرورت تحول در نظام آموزشی کشور از پایین ترین سطح آن، اصل رقابت پذیری و ارتقای سطح بهره وری در اقتصاد نیز مورد توجه قرار گرفت. مراسم اختتامیه پنجمین «همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه» در اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد. در این مراسم رئیس اتاق خرم‌آباد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌کل دادگستری استان و جمعی از اعضای پارلمان بخش خصوصی، دانشجویان استان و فعالان اقتصادی حضور داشتند. محمدرضا صفی خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان در ابتدای این مراسم از تحول نظام آموزشی کشور سخن گفت و تصریح کرد: در حال حاضر خروجی‌های دانشگاه‌های کشور با نیازهای کشور همخوانی ندارند. امروز مدل‌های آموزش جدیدی در سطح دنیا پیاده‌سازی شده‌اند که در ایران هنوز مورد توجه قرار نگرفته‌اند. وی تاکید کرد: دانشگاه‌های کشور باید به جایی برسند که بتوانند ایده‌های موجود را دریافت کرده و در تعامل با بنگاه‌ها به تجاری‌سازی این واحدها بپردازند. این مقام مسئول از ارتقای بهره‌وری در واحدهای فعال در کنار کمک به واحدهای نیمه فعال در استان لرستان خبر داد و گفت: ایجاد واحدهای تحقیقاتی دربنگاه‌های صنعتی یک ضرورت است. صفی خانی همچنین پیشنهاد داد: هدف اصلی این است که تولیدات استان را رقابتی کنیم دراین مورد می‌توان از طریق ایجاد تعامل بین صنعت و دانشگاه، نیاز بنگاه‌ها به واحدهای پژوهشی را تأمین کرده و هزینه‌های آن‌ها را دراتباط با این نیاز کاهش دهیم. طراحی شبکه‌های جدید برای تسهیل ارتباطات بین نهادهای مختلف و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها، نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس اظهارات وی مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب‌وکار که امروز افتتاح می‌شود می‌تواند در ایجاد یکپارچگی‌ها و تعامل بین نهادها بسیار مؤثر باشد.

رقابت‌پذیر بودن لازمه اقتصاد است

فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره‌وری، در این مراسم به دستاوردهای این جشنواره در طول فعالیت خود اشاره کرد. بر اساس اظهارات وی تاکنون بخش‌های مختلفی ازجمله مرکز پژوهش‌های مجلس اطلاعاتی را از محیط کسب‌وکار کشور جمع‌آوری و منتشر کرده‌اند. از طرف دیگر داده‌های مالیاتی و بیمه‌ای و دیگر مباحثی از این دست تهیه و منتشر شده‌اند که متاسفانه حجم بالایی از آن‌ها، غیرقابل استفاده هستند چراکه ساماندهی منطقی ندارند. شکرخدایی یادآور شد: باید سعی کنیم داده‌هایی را جمع‌آوری کنیم که بتوانیم از آن‌ها برای رتبه‌بندی و مطالعه بهتر محیط کسب‌وکار کشور استفاده کنیم. وی در ادامه سخنان خود به روند فعالیت دبیرخانه جشنواره ملی بهره‌وری برای رتبه‌بندی و شناسایی بنگاه‌های برتر کشور اشاره کرد. به باور شکرخدایی این رتبه‌بندی‌ها علاوه بر ارائه گزارش از وضعیت کشور از نظر شاخص‌های کسب‌وکار می‌تواند به ارتقای سطح رقابت‌پذیری واحدها و بخش‌های مختلف کمک می‌کند.

قوانین متزلزل و نبود استراتژی مشخص در اقتصاد

جعفر بدری، رئیس‌کل دادگستری لرستان تاکید کرد: مدل‌هایی که برای توسعه طراحی می‌شوند برای کشوری که اقتصاد پایدار دارد با کشوری که هر روز با تغییرات خاصی مواجه است، تفاوت دارد. برای ارتقای تعاملات بین صنعت و دانشگاه هم باید، وجود قوانین متزلزل و شرایط ناپایدار را در نظر گرفت. به باور این مقام مسئول مهم‌ترین عامل بروز مشکلات در بخش اقتصاد کشور، قوانین متزلزل و نبود استراتژی واحد اقتصادی در کشور است.

صنایع کوچک و متوسط را دریابید

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، مشکل صنعت کشور را بهای تمام‌شده تولیدات داخلی دانست و تشریح کرد: اگر بخواهیم به رقابت‌پذیری در بخش صنعت برسیم باید برنامه ویژه‌ای برای کاهش بهای تمام‌شده تولیدات، تعریف کنیم. منابع اقتصادی در دنیا محدود بوده و درعین‌حال نیازهای نامحدودی در دنیا وجود دارد که این تأییدکننده لزوم ارتقای بهره‌وری است. باید بتوان از منابع اندک نیازهای نامحدود مردم را پاسخ داد. این فعال اقتصادی ادامه داد: بنگاه‌های بزرگ دولتی بهره‌وری لازم را ندارند و طی دهه های گذشته متاسفانه بیشتر این بخش از صنایع مورد توجه قرار گرفته اند و واحدهای کوچک و متوسط را کنار گذاشته ایم؛ موضوعی که در نهایت به ضرر اقتصاد تمام شد. وی از وجود یک درد عمیق در بخش صنعت و تولید سخن گفت و ادامه داد: اینکه فقط از لازمه‌های صنعت صحبت کنیم اما تغییری ایجاد نکنیم به جایی نخواهیم رسید. این تغییرات باید از ریشه‌های اصلی و سطوح پایین‌تر آغاز شود. باید نظام آموزشی خود را عوض کنیم. روغنی با بیان این نکته که در بخش صنعت نمی‌توان نقش بانکداری را نادیده گرفت، تاکید کرد: امروز اقتصاد ایران رکورد دریافت بهره‌های بانکی را به خود اختصاص داده است. از طرفی قانون کار درست و منطقی در کشور جاری نیست. سازمان تأمین اجتماعی به یکی از عوامل افزایش بهای تمام‌شده محصولات تبدیل شده است. همه این عوامل دست به دست هم داده و شرایط نامطلوب اقتصادی را رقم زده است. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه با اشاره به عنوان سال ۹۶ که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده گفت: ایجاد اشتغال، زیرساخت‌های لازم خود را نیاز دارد. یکی از اصلی‌ترین نیاز کشور در این بخش داشتن آمار دقیق از وضعیت کنونی است. باید بتوانیم شناخت درستی از داشته‌های خود ارائه دهیم که این مهم، وجود بانک اطلاعاتی جامع و به‌روز را می‌طلبد. وی پیشنهاد داد: واحدهای صنعتی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی موجود به عنوان مراکز R&D خود استفاده کنند.            


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |