پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 143481 11:38 1400/03/11
مشکل رسوب کالاها در بنادر رفع شد؟

مشکل رسوب کالاها در بنادر رفع شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مشکل رسوب کالاها در بنادر رفع شد؟

مشکل رسوب کالاها در بنادر رفع شد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، طی سال جاری و سال گذشته مسئولان دولتی بارها بر تسریع خروج کالاهای اساسی از بنادر و رسوب نشدن آن در این انبارها تاکید کرده و مسئولان سازمان بنادر و گمرک بارها به صاحبان کالا هشدار دادند که اگر کالای خود را هر چه سریعتر تخلیه نکرده و از بنادر خارج نکنند مشمول قانون کالاهای متروکه خواهد شد.

گرچه در ماه‌ها و سال گذشته صاحبان کالا نسبت به این هشدارها بی توجهی کردند اما بالاخره به نظر می‌رسد سیاست‌ها و هشدارهای داده شده جواب داد و در پی  حذف برخی مجوزهای تخلیه کالاهای رسوب شده در بنادر، آمارها نشان می‌دهد که خروج این کالاها تسریع شده است.

جمال ارونقی –معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در این رابطه به صاحبان کالا هشدار دادیم که هر چه سریع‌تر نسبت به ترخیص کالاهای موجود خود بر اساس ضوابط تعیین شده و تسهیلاتی که پیش بینی شده است اقدام کنند.

وی افزود: آخرین وضعیت موجودی و دپوی کالا در گمرک نشان می‌دهد مجموع  بیش از ۵.۸ میلیون تن کالاهای دپو شده و موجود در شناورهای پایه اسکله و در حال تخلیه در ۲۶ اردیبهشت ماه به مجموع ۵.۶ میلیون تن در نهم خرداد ماه رسیده است که ۲۰۰ هزار تن کاهش دارد ولی با توجه به گردش کالا در جریان ورود و خروج، ترخیص صورت گرفته رقم بالاتری است.

بر اساس این گزارش بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی از جمله گندم، برنج، شکر، ذرت، سویا، جو، دانه‌های روغنی و روغن خام در بنادر کشور رسوب شده است و بندر امام خمینی با رسوب ۳.۵ میلیون تن انواع کالا رتبه نخست را در میان دیگر بنادر کشور دارد.

البته روانبخش بهزادیان -مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی- درباره اقدامات صورت گرفته برای تسریع خروج و ترخیص کالا از بنادر اینگونه توضیح داد: سازمان بنادر و دریانوردی با حضور مستمر در جلسات ستاد تنظیم بازار و ارائه گزارش های لازم در جلسات به منظور تصویب موارد مورد نیاز جهت ترخیص و خروج هرچه سریع تر کالاهای اساسی از بنادر اقدام کرده است که در این رابطه می توان به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه ترخیص کالاهایی همچون گندم، ذرت، جو، سویا و روغن به جز مشکلات ارزی، مشکلاتی در خصوص صدور مجوزها داشت که در مصوبه جدید حل شد، لذا مجوزهای لازم از دستگاه های مربوطه بدون طی مراحل اداری دریافت خواهد شد.

وی افزود: مکاتبه و هماهنگی با صاحبان کالاهای اساسی در خصوص تسریع در خروج کالاها و نیز هماهنگی و برگزاری جلسات با سازمان های مرتبط در امر ترخیص کالاهای اساسی از جمله گمرک، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان حفظ نباتات و سازمان ملی استاندارد ایران و تامین به موقع کامیون و. اگن مورد نیاز برای حمل کالاهای اساسی از بنادر نیز به از دیگر اقداماتی است که برای تسریع در انجام رویه‌های مرتبط با خروج این کالاها از بنادر در هفته‌های گذشته انجام شده است.

به گفته بهزادیان، استفاده از ظرفیت حمل یکسره در بنادر به منظور حمل مستقیم کالا از کشتی به داخل کشور و بدون نیاز به انبارش کالا در بنادر و نیز افزایش تعداد باسکول های متصل به شبکه رایانه ای گمرک در بنادر برای تسریع در توزین کامیون‌های حامل کالاهای اساسی از دیگر اقداماتی است که در راستای ترخیص به موقع کالاهای اساسی از بنادر کشور در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |