پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 35964 18:21 1395/04/20
مشکل تامین مواد اولیه صنعت به مرحله معضل رسیده است

مشکل تامین مواد اولیه صنعت به مرحله معضل رسیده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مشکل تامین مواد اولیه صنعت به مرحله معضل رسیده است

مشکل تامین مواد اولیه صنعت به مرحله معضل رسیده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تخصیص سهمیه ۱۳۰۰ تنی مواد اولیه به دو پیرزن با کارت بازرگانی شبهه‌دار!

مهدی زاهدی-رییس انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران، تامین مواد اولیه را عمده مشکل این صنعت در کشور دانست و گفت: درحال حاضر این مشکل به مرحله معضل رسیده و تامین مواد اولیه با قیمت هایی که در بورس عرضه می شود، تولید را برای این صنعت غیراقتصادی کرده است. حسین طوسی درجمع خبرنگاران با تشریح مشکلات و مسایل مبتلابه صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی اظهار داشت: با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده محصولات افزایش یافته که با این قیمت، تقاضایی برای محصولات داخلی وجود ندارد. وی در عین حال از تخصیص سهمیه ۱۳۰۰ تنی مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به دو پیرزن با کارت بازرگانی شبهه‌دار خبر داد و گفت: درجلسه‌ای که اخیراً با مسئولان بورس کالا داشتیم، این موضوع افشا شد؛ این در حالی است که تولیدکنندگان با مشکل کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند. وی ادامه داد: این خرید به نام یک شرکت مجازی در منطقه آزاد ماکو صورت گرفته و این درحالی است که اصلاً درکنار محلی که به عنوان محل احداث کارخانه عنوان می‌شود، جاده‌ای برای حمل مواد اولیه وجود ندارد. طوسی اضافه کرد: تولیدکنندگان صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی در حالی با مشکل تأمین مواد اولیه روبرو هستند که دلالان، بازار را تحت الشعاع قرار داده‌اند و حواله‌های سهمیه مواد اولیه در بازار آزاد به فروش می‌رسد. وی تأکید کرد: وزارت صنعت باید کارت‌های بازرگانی این دلالان را باطل کند و اجازه ندهد که وارد بورس شوند. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان صنایع پروفیل همچون سایر تولیدکنندگان از شرایط سالهای تحریم آسیب های زیادی را متحمل شده اند، گفت: رکود تورمی در یک دهه گذشته و ادامه آن و تعمیق این رکود در سال های اخیر، آسیب های زیادی را به فعالان این صنعت وارد ساخته است. وی سپس در تشریح این موضوع و با بیان اینکه پتروشیمی ها برای ثابت نگه داشتن قیمت و افزایش آن، به مسایلی متوسل می شوند، افزود: شرکت های پتروشیمی با کنترل عرضه و با زیاد و کم کردن میزان عرضه، قیمت ها را کنترل می کنند و بعضا تمهیداتی اتخاذ می کنند تا قیمت ها رو به افزایش باشد ضمن اینکه تمایل زیادی به صادرات محصولات دارند. طوسی اضافه کرد: این تحرکات درحالی است طبق قوانین تامین مواد مورد نیاز صنایع زیردستی از اولویت های پتروشیمی به شمار می آید که متاسفانه این موضوع رعایت نمی شود. به گفته وی، در حال حاضر قیمت مواد پتروشیمی و پی.وی.سی صادراتی رقمی حدود ۸۰۰ دلار در هر تن است اما قیمت داخلی آن که عرضه می شود با توجه به نرخ دلار ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار  گران تر است. رییس انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران، در ادامه این نشست از واردات بی رویه به عنوان معضل دیگر فراروی این صنعت یاد کرد و گفت: اگر واردات به هرنحوی، حداقل در یک دوره یکساله متوقف نشود، ما با این شرایط فعلی قادر به رقابت با واردات بی کیفیت این محصولات نیستیم و متاسفانه اعضای انجمن را زمین گیر خواهد کرد. وی اضافه کرد: به علت بالا بودن قیمت تمام شده محصولات ما، سبب شده واردات بی کیفیت و بدون استاندارد کشورهای همسایه بخصوص ترکیه، بازار مصرف داخلی را در اختیار بگیرد. مجموع این شرایط کار را برای تولیدکنندگان این صنعت دشوار کرده به گونه ای که بسیاری از واحدهای عضو انجمن زمین گیر یا اینکه تعطیل شده اند. وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر یک سوم کارخانه‌های فعال در صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی تعطیل شده‌اند، گفت: حدود ۴۵ کارخانه عضو انجمن پروفیل یو‌پی‌وی‌سی هستند که اشتغال‌زایی مستقیم این بخش به ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

تهدید بازار داخلی توسط واردات محصولات بی کیفیت ترک

درادامه این نشست، عضوهیات مدیره و خزانه دار انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران، با بیان اینکه ۶۰ درصد نیاز داخل به یو.پی.وی.سی توسط اعضای انجمن تامین می شود، گفت: مابقی نیاز داخلی توسط واردات محصولات بی کیفیت ترک تامین می شود که این موضوع یک تهدید جدی برای تولید داخلی محسوب می شود. محسن آذری پور ماسوله افزود: تا قبل از سال ۹۲ که نیاز مسکن کشور سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد جدید بود، حدود ۱۰۰ هزار تن پروفیل مورد نیاز این بازار بوده است، اما از آن سال به بعد با توجه به رکود در تولید ساختمان، نیاز داخلی به حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن در سال رسید که اعضای این انجمن حدود ۶۰ درصد این نیاز را تامین می کنند. وی همچنین خاطر نشان کرد: ظرف دو ماه گذشته ظرفیت چهار برابری برای واحدهای مستقر در مناطق آزاد ایجاد شده است و این برای همه تولیدکنندگان جای سئوال است که چگونه این واحدها اقدام به خرید از بورس کالا می کنند اما هیچگاه این محصولات خریداری شده به مناطق آزاد ارسال نمی شوند.

وجود شبکه های مافیایی ناشناخته

آذری پور ماسوله سپس تصریح کرد: اکنون به نظر می رسد شبکه ای وجود دارد که می تواند کالا را از بورس خریداری کرده و سپس آن را به تولیدکنندگان داخلی به قیمت بالا بفروشد. وی اضافه کرد: قیمت پی.وی.سی در سال گذشته در حدود ۲۴۵۰ تومان در هر کیلو بود که امسال به ۳۴۰۰ تومان رسید که با احتساب ۹ درصد ارزش افزوده به ۳۷۰۰ تومان رسید.

نوسان عجیب تعرفه واردات!

نایب رییس انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران، نیز در این نشست تعرفه واردات یو.پی.وی.سی را ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: در حالی که در ۲ سال گذشته تعرفه واردات این محصول حدود ۳۲ درصد بود که معلوم نیست چرا به یکباره تعرفه واردات ابتدا به ۱۵ درصد و سپس به ۲۰ درصد رسید. محمود صداقت با اشاره به شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، افزود: هم اکنون حدود چهار ماه از سال گذشته اما در خصوص مشکلات و مسایل این صنعت هیچ گونه اقدام و عملی صورت نگرفته است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی واحدهای تولید کننده با کمبود عرضه مواد اولیه توسط پتروشیمی ها مواجه هستند و آنچه هم عرضه می شود با چهار برابر قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.

ضرورت تغییر رویکرد مسئولان نسبت به صنعت

دبیر انجمن صنایع پروفیل یو.پی.وی.سی در و پنجره ایران، نیز در این نشست موضوع ارزش افزوده، مالیات، مسایل بانکی و بیمه ای و همچنین تامین مواد پی.وی.سی را از عمده مشکلات فراروی صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی دانست و گفت: اکنون این صنعت بیش از هر زمان دیگری نیازمند تغییر رویکرد مسئولان است. مرتضی معصومی افزود: چرا این صنعت و سایر صنایع کشور با کوهی از مشکلات مواجه هستند و کسی برای آن فکر عاجلی نمی کنند. چرا اینقدر مانع بر سرراه صنایع ایجاد می شود که بخواهیم قانون رفع موانع تصویب کنیم. وی خاطرنشان کرد: باید هرچه سریع تر بانک ها، بورس و سایر سازمان ها از بنگاهداری خارج شوند و منافع ملی را مورد نظر قرار دهند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |