جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 96252 14:02 1397/12/15
مشکلی در تنظیم بازار شب عید وجود ندارد

مشکلی در تنظیم بازار شب عید وجود ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مشکلی در تنظیم بازار شب عید وجود ندارد

مشکلی در تنظیم بازار شب عید وجود ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: هرساله در روزهای پایانی اسفندماه و با فرارسیدن سال نو، برخی سوء استفاده‌ها از نیازهای مردم و گرانفروشی‌ها در بازار رخ می‌دهد. پُر واضح است که چنین اقدامی که منجر به افزایش قیمت‌ کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید شود، هم غیراخلاقی و غیرشرعی و هم غیرقانونی است؛ در نتیجه ضرورت دارد که مسئولان مربوطه برای این منظور چاره‌اندیشی کنند. به همین دلیل است که هر سال در این ایام، برنامه‌ای با عنوان «تنظیم بازار شب عید» از سوی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان تعزیرات اجرایی می‌شود تا مانع احتکار، کمبود کالا و گرانفروشی شده و از نارضایتی شهروندان جلوگیری کنند. در روزهای اخیر نیز صحبت‌های متعددی در مورد آغاز طرح تنظیم بازار شب عید از سوی مسئولان بیان شده است و امیدواریم در سال جاری که با تورم شدیدی هم مواجه هستیم، شاهد موفقیت این برنامه و رضایت شهروندان باشیم.

در این راستا، عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره تنظیم بازار شب عید و همچنین اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: نکته‌ای که در ابتدا باید به آن اشاره کنم این است که در کشور ما اقتصاد دولتی تبدیل به یک معضل شده است. علی‌رغم اینکه در سطوح پائین شاهد اجرای برخی الزامات اقتصاد آزاد هستیم اما در قانون اساسی ما بنا بر اجرای کامل اقتصاد غیر دولتی است و دولت صرفا باید در صنایع مادر تخصصی و صنایع بزرگ همانند راه‌آهن، هواپیمایی دخالت کند.

دولت متولی همه امور اقتصادی در کشور شده است

وی ادامه داد: متأسفانه با برنامه‌های اشتباهی که در کشور ما اجرایی می‌شود، دولت باید در همه امور اقتصادی مردم، از پرتقال، سیب زمینی و گندم، نان گرفته تا کالاهای مهم دخالت کند و اگر دولت چنین کاری انجام دهد واقعاً مردم ما با مشکل مواجه خواهند شد. این تبدیل به یک رویه شده است اما در سایر کشورها شرایط به گونه‌ای دیگر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: در کشورهای دیگر، اگر دولتی در بخش گوشت قرمز یا سفید و به طور کلی در زمینه قیمت مواد پروتئینی دخالت می‌کند، در حد کلان و برنامه‌ریزی بالا است اما اینگونه نیست که در این راستا به مردم کوپن هم بدهند. اینها ایرادات و اشتباهاتی است که در کشور ما انجام می‌شود و متأسفانه ناشی از عدم برنامه‌ریزی است لذا به دلیل اقتصاد دولتی در کشور ما، همه انتقادات به سمت دولت است.

اهمیت رقابتی شدن فعالیت‌های اقتصادی

یوسفیان‌ملا تأکید کرد: امروز اگر قرار باشد یک کیلو و شیرینی بخرید و به قیمتی گران‌تر از روز قبل باشد و اگر مقداری تخمه بخرید که آن هم با افزایش قیمت مواجه شده باشد، همه می‌گویند که دولت بنا را بر گران کردن این کالاها گذاشته است؛ در حالی که در کشورهای دیگر بازار بر مبنای رقابت، اقدام به خودتنظیمی و نظارت می‌کند لذا مردم براساس مرغوبیت و به صرفه‌بودن کالا، اقدام به خرید آن خواهند کرد. اگر چند نوع محصول جلوی شما باشد، ابتدا منافع خود را در نظر خواهیم گرفت سپس اقدام به خرید خواهید کرد اما متأسفانه اکنون همه نگاه‌ها به دولت است.

منتخب مردم آمل در خانه ملت یادآور شد: البته بخشی از این مشکل به دوران جنگ تحمیلی و وضعیت کوپنی بودن اقتصاد در آن دوران برمی‌گردد اما متأسفانه دولت‌ها هم برنامه‌ریزی مشخصی انجام ندادند که به دخالت در اقتصاد پایان دهند لذا هر روز بیشتر از روز قبل در بازار مداخله می‌کنند و باید هم مسئول و هم توزیع‌کننده باشد.

وعده دولت برای اقدامات جدی در راستای تنظیم بازار شب عید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: مردم سالانه یک عید نوروز دارند که برای آنها هم تاریخی و باستانی و هم خاطره‌ساز است لذا روزهای مهمی برای مردم ایران است و باید تمام تلاش دولت و سایر دستگاه‌ها این باشد که خاطره بدی برای مردم ایجاد نشود مردم وقتی در ایام عید به دیدن یکدیگر می‌روند نباید شرایط به گونه‌ای باشد که گران بودن شیرینی، پسته، لباس نو و ... باعث آزار و اذیت مردم شود.

یوسفیان‌ملا با اشاره به وعده دولت برای تنظیم مناسب بازار شب عید امسال گفت: مسئولان دولتی، از جمله وزیر کشور و وزیر چهاد کشاورزی در این مورد وعده‌ داده‌اند که همه تلاش خود را انجام خواهند داد تا نیازهای ضروری عموم جامعه همانند میوه و شیرینی تأمین شود و در روزهای پایانی، مردم به یکباره با قیمت چندین برابری کالاهای اساسی و مورد نیاز مواجه نشوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان اظهار کرد: حتی برخی صنوف در این زمینه همکاری کرده‌اند. همچنین سازمان تعزیرات هم اقداماتی در این راستا انجام داده است لذا اگر این شرایط ادامه پیدا کند به میزان زیادی این امیدواری وجود دارد که ان‌شاء‌الله اتفاق بدی در این ایام رخ ندهد. خوشبختانه دستگاه‌های نظارتی همانند سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان‌های وابسته به وزارت صنعت هم برنامه‌هایی اعلام کردند که جای امید و خوشحالی دارد تا شاهد اتفاق نامیمونی در این ایام نباشیم.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |