جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 12718 14:59 1394/02/27
مشکلات مالی و افسردگی مهم‌ترین عوامل خودکشی در میان ایرانیان

مشکلات مالی و افسردگی مهم‌ترین عوامل خودکشی در میان ایرانیان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مشکلات مالی و افسردگی مهم‌ترین عوامل خودکشی در میان ایرانیان

مشکلات مالی و افسردگی مهم‌ترین عوامل خودکشی در میان ایرانیان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

این روزها خودکشی پدیده‌ای نادر و دور از ذهن نیست. یکی به خاطر فقر، دیگری به دلیل مشکلات خانوادگی و آن یکی به خاطر بیکاری سعی می‌کند، پایان زندگی خود را رقم زند.

به گزارش ایلنا، گزارش سازمان جهانی بهداشت که در سال ۲۰۱۴منتشر شد؛ حاکی از این است که روزانه بالغ بر ۸۰۰هزار نفر در اثر خودکشی در جهان می‌میرند و هر ۴۰ثانیه، یک نفر در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهد. براساس این گزارش، بالغ بر ۷۵درصد از موارد خودکشی، در کشورهای با درآمد کم و یا متوسط صورت می‌گیرد.

کشور ما نیز از این پدیده اسف‌انگیز دور نمانده است. اگرچه سازمان پزشکی قانونی تاکنون آمار دقیقی از آمار خودکشی در کشور ارائه نداده است، اما انعکاس اخباری مبنی بر خودکشی افراد مختلف در رسانه‌ها تا حدودی می‌تواند این سکوت را بشکند.

هفدهم اردیبهشت سال گذشته یکی از ماموران نیروی انتظامی در مقر فرماندهی نیروی انتظامی میانه با اسلحه خود سهواً یا عمداً خودکشی می‌کند و غدیر معاون دادستان شهرستان میانه نیز ضمن تشریح علل و عوامل خودکشی، از آمار ۱۳نفری کشته‌شدگان ناشی از خودکشی در سطح شهرستان میانه، با میانگین سنی ۱۵تا ۲۸سال خبر می‌دهد.

زنگ خطر خودکشی در مسجد سلیمان

بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال گذشته نیز خبر خودکشی یک زن معلم در شهرستان مسجدسلیمان اینگونه انعکاس می‌یابد؛ یک زن معلم در شهرستان مسجدسلیمان بوسیله چادر خود را به دار آویخت تا آمار خودکشی‌های یک هفته اخیر این شهر نفت‌خیز اما محروم را به «سه خودکشی در یک هفته» برساند. از دیگر خودکشی‌های صورت گرفته در هفته مذکور مربوطه به یک وکیل پایه یک دادگستری بود که با طناب خود را به دار آویخت و جان سپرد. و حادثه بعدی نیز مرگ دختری هجده ساله بود که با خوردن تعداد زیادی قرص زندگی خود را پایان داده بود.

اما خودکشی‌های مسجد سلیمان به همین جا ختم نمی‌شود و در ۲۴شهریور‌‌ همان سال خبر خودکشی پسری جوان به علت دعوای خانوادگی گزارش می‌شود تا به گفته رسانه‌ها دهمین خودکشی در شهرستان مسجدسلیمان از ابتدای سال ۹۳تا تاریخ مذکور رقم بخورد.

آمار خودکشی‌های مسجد سلیمان چنان زنگ خطر را در این شهرستان به صدا درمی‌آورد که حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجد سلیمان با اشاره به آمار خودکشی‌ها در سال ۹۳می‌گوید: براساس آمار آخر سال به نسبت جمعیت مسجدسلیمان در هیچ شهری مثل مسجدسلیمان این همه پدیده نا‌هنجار خودکشی رخ نمی‌دهد.

۱۲۶۷تماس تلفنی در ارتباط با خودکشی

حسین اسدبیگی رئیس اورژانس اجتماعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آمار مراجعه به این مرکز درباره خودکشی در سال گذشته می‌گوید: از ۱۲۶۷تماس تلفنی در این رابطه ۸۰۰مورد مربوط به زنان و ۴۶۰مورد مرتبط با مردان بوده است، همچنین از ۶۶۰مراجعه مرتبط با خودکشی به مراکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی ۱۴۵مراجعه توسط مردان و ۵۱۵مراجعه توسط زنان صورت گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین از حدود هزار و ۴۰۰مورد مراجعه به خودروهای خدمات سیار اورژانس اجتماعی درسال ۹۳حدود ۹۰۰مراجعه توسط زنان و حدود ۵۰۰مراجعه توسط مردان صورت گرفته است.

کاظم ملکوتی روانپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره پدیده خودکشی در ایران می‌گوید: براساس آمارهای بدست آمده از تحقیقاتی که دوسال پیش انجام شد؛ در ایران، از هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت کشور ۶نفر در سال به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: این آمار میانگین کشوری است، اما آمار خودکشی در شهرستان‌های غرب کشور همچون ایلام، لرستان، کرمانشاه و همدان بیشتر است.

ملکوتی می‌افزاید: رقم اقدام به خودکشی بسیار بالا بوده و حدود ۱۰یا ۲۰برابر مرگ‌های ناشی از این پدیده اقدام به خودکشی به روشهای مختلف وجود دارد.

روند رو به رشد خودکشی در دهه‌های اخیر

این روانپزشک با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر روند خودکشی در کشور رو به افزایش بوده است، می‌افزاید: عواملی که موجب اقدام به خودکشی در میان افراد می‌شود؛ شامل زن بودن، زنان خانه‌دار، زنان متاهل، تازه ازدواج کرده (زنانی که ۵ـ ۶سال از ازدواج آن‌ها می‌گذرد) است. همچنین افسردگی به عنوان مهم‌ترین عامل، مصرف الکل، سیگار و بیکاری نیز مطرح است.

ملکوتی با اشاره به اینکه اقدام به خودکشی در میان مردان مجرد و زنان متاهل بیشتر است، اظهار کرد: زنان متاهل تازه ازدواج کرده در سالهای اولیه ازدواج به دلیل جا نیفتادن مسائل فرهنگی زندگی مشترک و مسائل مربوط به آن، در گیری‌های ناشی از عدم تمکین و ناکافی بودن حمایت‌های خانوادگی، اجتماعی و قانونی ممکن است، طلاق گرفته یا در صورتی که راه بجایی نداشته باشند، دست به خودکشی بزنند.

افسردگی امکان خودکشی را ۶برابر افزایش می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه فردی اقدام به خودکشی کند باید پارامترهای مختلفی دست به دست هم دهند و شاید بتوان گفت ۶درصد این پدیده مربوط به افسردگی است، ۲۰درصد بیکاری، ۱۰درصد مشکلات خانوادگی و ۵درصد زن بودن است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت فراهم کردن امکانات درمانی بیماران اعصاب و روان اظهار کرد: وجود این عامل در فرد امکان خودکشی را ۶برابر افزایش می‌دهد. لذا باید خدمات مشاوره و درمان را برای این گروه افراد فراهم کرد.

ملکوتی ادامه با بیان اینکه گاهی علیرغم وجود امکانات درمانی، افراد به دلیل ترس از انگ خوردن و دیوانه شناخته‌شدن برای درمان خود اقدام نمی‌کنند، گفت: تحقیقات انجام شده در شهرهای مختلف نشانگر آن است که تنها ۲درصد افراد معرفی شده، برای دریافت خدمات درمانی اعصاب و روان به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |