جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 162804 11:06 1400/09/02
مشترکین پرمصرف‌ گاز چقدر جریمه می‌شوند؟

مشترکین پرمصرف‌ گاز چقدر جریمه می‌شوند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مشترکین پرمصرف‌ گاز چقدر جریمه می‌شوند؟

مشترکین پرمصرف‌ گاز چقدر جریمه می‌شوند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، وزیر نفت روز یکشنبه هفته جاری ( 30آبان ماه) اعلام کرد که از ابتدای آذر تعرفه گاز مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، افزایش پیدا می‌کند.

اوجی خاطرنشان کرده است: گازبهای مشترکان به صورت پلکانی و در 12 پله محاسبه می‌شود، به این ترتیب مشترکانی که در 3 پله اول هستند همان قیمت گاز پارسال را می‌پردازند و مشترکان پر مصرف و خارج از الگوی مصرف به صورت پلکانی شامل جریمه می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه بیشترین یارانه انرژی را مشترکان پر مصرف دریافت می‌کنند، گفته است: مبنای افزایش تعرفه گاز مشترکان پرمصرف، قیمت گاز صادراتی نیست. 

در حال حاضر  25.4 میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد که از این تعداد که 24 درصد مشترکین پرمصرف و 76 درصد مطابق الگو گاز مصرف می‌کنند، در واقع 12 پله مصرف داریم که 76 درصد مشترکین در 3 پله اول  و 24 درصد نیز در پله چهارم تا دوازدهم مصرف قرار دارند.

بر اساس برنامه جدید تعرفه‌ها فقط پرمصرف‌ها( 24درصد مشترکین) مشمول تغییر در صورتسحاب و جریمه می‌شوند و 76 درصد مشترکین هیچ تغییری را در قبوض خود مشاهده نخواهند کرد. 

یادآور می‌شود؛ از سال 94 تاکنون هیچ تغییری در تعرفه‌ها اعمال نشده به عبارت دیگر قبوض سه پله اول با نرخ گاز سال 94 محاسبه می‌شود، اما از پله چهارم تا پله دوازدهم هر پله 40 درصد به تعرفه‌ها اضافه می‌شود، به این ترتیب تعرفه پله دوازدهم رقم قابل توجهی خواهد بود که البته به گفته وزیر مبنا نرخ صادرتی گاز نیست.

این گزارش حاکی است؛ چنانچه مشترکان خانگی گاز در ماه‌های سرد سال ( 16 آبان تا 15 اسفند) مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش دهند به ازای هر واحد درصد کاهش 3 درصد روی کل قبض از تخفیف و پاداش صرفه‌جویی برخوردار خواهند شد که تا سقف 45 درصد از کل گازبهای صورتحساب آن دوره را شامل می‌شود. 

بر این اساس مشترکان صنایع با مصرف بالای گاز مصارف بزرگ دارند نیز در صورت کاهش مصرف مشمول تشویق خواهند شد البته منوط به این است که شرکت ملی گاز این مشترکان تقاضا کرده باشد مصرف خود را کاهش دهند، یعنی اگر این مشترکان در بازه زمانی 16 آبان تا 15 اسفند حداقل برای 5 روز متوالی رقم مصرف را نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دهند متناسب با میزان کاهش تا 10 درصد تخفیف در کل گازبها صورتحساب دریافت خواهند کرد البته به شرط اینکه سوخت مایع نیز مصرف نکنند، به بیان دیگر در کل باید در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرده باشند.

یادآور می‌شود؛ خانوارهای محروم و کم‌درآمد هم که شامل مشترکین تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز می‌شود، قبوض خود را با تعرفه صفر دریافت خواهند کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |