جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 115404 20:12 1399/07/21
مشاور عالی رئیس اتاق ایران:  راه نجات صادرات، تجارت برد - برد با کل دنیاست

مشاور عالی رئیس اتاق ایران: راه نجات صادرات، تجارت برد - برد با کل دنیاست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مشاور عالی رئیس اتاق ایران:  راه نجات صادرات، تجارت برد - برد با کل دنیاست

مشاور عالی رئیس اتاق ایران: راه نجات صادرات، تجارت برد - برد با کل دنیاست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مشاور عالی رئیس اتاق ایران می‌گوید: امروز که با عنوان جنگ اقتصادی توصیف می‌شود، باید به این نکته توجه داشته باشیم که شرایط و نحوه مقابله با این جنگ در مقایسه با سایر جنگ‌های مرسومی که پیش‌ازاین وجود داشته، فرق می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم پیروز این میدان باشیم باید با کل دنیا در ارتباط باشیم و راه تجارت برد- برد را در پیش گیریم.

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، صادرات روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند؛ ازیک‌طرف تحریم‌ها و از طرف دیگر محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شده تا صادرکنندگان با محدودیت‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم کنند. همان‌طور که رئیس سازمان توسعه تجارت هم اعلام کرده در این مدت ۲۰ مرز مشترک ما با کشورهایی که پیش‌ازاین به آن‌ها صادرات داشتیم بسته و ضربه بزرگی به اقتصاد ما وارد شد؛ اما علاوه بر تنگناهای پیش‌آمده ناشی از مسائل بین‌الملل، سیاست‌های متناقض دستگاه‌های اجرایی ازجمله بانک مرکزی باعث شده تا هرروز بر مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان افزوده شود.

در همین زمینه احمد پور فلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران به انتقاد از سیاست‌هایی می‌پردازد که در شرایط امروز که با عنوان جنگ اقتصادی توصیف می‌شود، بیش‌ازپیش موجب محدودیت صادرکنندگان به‌عنوان افسران این جبهه جنگ اقتصادی شده است.

او در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تأکید می‌کند: سال‌هاست که فعالان بخش خصوصی خواستار حمایت دولت از صادرکنندگان هستند؛ اما متأسفانه نه آن زمان که فروش نفت با محدودیت مواجه نبود و نه الان، هیچ زمان به این خواسته توجه نشد و مهم‌ترین نتیجه این بی‌توجهی را در از دست دادن انگیزه صادرکنندگان برای فعالیت شاهد هستیم. متأسفانه قوانینی هم که برای حمایت از صادرات غیرنفتی وضع می‌شد، بالعکس محدودیت صادرکنندگان را در پیش داشت.

پورفلاح با اشاره به محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده برای برگشت ارز حاصل از صادرات و اتهام‌هایی که این مدت علیه فعالان بخش خصوصی زده‌شده است، گفت: نباید بخش خصوصی را متهم کرد که به تعهداتش عمل‌نکرده است. صادرکنندگان واقعی در شرایط سخت هم‌ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد برگردانده‌اند و امروز اتهامی که به آن‌ها زده می‌شود، بسیار دور از انصاف است. اگر ادعایی هم در این رابطه وجود دارد، بهتر است دولت اول‌ ازهمه واردات ارز را از خود شروع کند. بررسی آمار و مدارک مستند حاکی از آن است که جز بخش کوچکی از آمار و ارقامی که از ارز حاصل از صادرات به کشور برنگشته است، بخش عمده آن متعلق به بنگاه‌های وابسته به دولت است.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران با اشاره به فرارسیدن روز ملی صادرات، گفت: امروز که با عنوان جنگ اقتصادی توصیف می‌شود، باید به این نکته توجه داشته باشیم که شرایط و نحوه مقابله با این جنگ در مقایسه با سایر جنگ‌های مرسومی که پیش‌ازاین وجود داشته، فرق می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم پیروز این میدان باشیم باید با کل دنیا در ارتباط باشیم و راه تجارت برد- برد را در پیش گیریم.

پور فلاح در ادامه با اشاره به انتخاب وزیر، صنعت، معدن و تجارت بعد از گذشت ماه‌ها و تاکید بر نقشی که این وزارت‌خانه در بهبود صادرات دارد، افزود: به نظر می‌رسد اولین اقدامی که باید از سوی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود، تشکیل کانون مشاوران متشکل از بخش خصوصی است تا صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف بتوانند نظرات کارشناسی خود را ارایه کرده و از طرفی هم با پیگیری و اجرای نظرات ارایه شده، از همکفری بخش خصوصی استفاده شود.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران همچنین تدوین نقشه راه صنعت را دیگر اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و گفت: به نظر من یکی دیگر از مهم‌ترین اولویت‌هایی که وزارت صنعت باید در دستور کار خود قرار دهد، بحث تدوین استراتژی توسعه صنعتی است. هر چند که به نظر من، ما هنوز استراتژی صنعتی هم نداریم که بخواهیم استراتژی توسعه آن را تدوین کنیم، اما این یکی از موضوعاتی است که طی سال‌های گذشته به کرات مطرح بوده و همه می‌خواستند تا در کارنامه خودشان تدوین این استراتژی را ثبت کنند. با این حال در همه این دوره‌ها بیشتر به عنوان یک پارامتر سیاسی تا اقتصادی و عملیاتی نگاه شده‌است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |