جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 133180 14:13 1399/11/26
مسیر درست قشم برای جذب سرمایه گذاران پتروپالایشگاه‌ها

مسیر درست قشم برای جذب سرمایه گذاران پتروپالایشگاه‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسیر درست قشم برای جذب سرمایه گذاران پتروپالایشگاه‌ها

مسیر درست قشم برای جذب سرمایه گذاران پتروپالایشگاه‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم به نقل ازروزنامه جهان اقتصاد،جزیره قشم به لحاظ ژئوپلیتیکی در بهترین نقطه از خلیج فارس واقع شده است و همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس، دسترسی آسان به آب‌های آزاد و بین المللی و دارا بودن بسترهای مناسب زیرساختی از جمله فرودگاه بین المللی با ظرفیت نشست و برخواست هواپیماهای باری، اسکله‌های مسافری و صادراتی و وارداتی و دسترسی به سرزمین اصلی از طریق بندر لافت جزو جزایر مهم و استراتژیک محسوب می‌شود.

قشم از دیر باز به عنوان یک جزیره صنعتی، صادراتی و وارداتی شناخته می‌شود و در گذر زمان مورد توجه جدی دولت‌ها و حتی کشورهای مختلف قرار دارد. ایجاد بسترهای سرمایه گذاری در حوزه انرژی از جمله پتروشیمی‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های نفتی به دلیل دارا بودن ذخایر نفتی و میادین نفتی فرصت مناسبی را برای جذب سرمایه گذاران فراهم کرده است.

قشم برای تبدیل‌شدن به هاب نفت، گاز و پتروشیمی آماده می‌شود

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سیاست و برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم، تسهیل برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی باهدف تبدیل کردن این جزیره به هاب و کانون انرژی در کشور و منطقه است.

حمیدرضا مؤمنی در سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: در سال‌های گذشته به‌ویژه دوران دولت تدبیر و امید، اقدامات مختلفی در حوزه‌های گوناگون خصوصاً در بخش تأمین زیرساخت‌ها اجرایی شده و توفیقات زیادی هم در این زمینه حاصل‌شده است.

وی ادامه داد: جزیره قشم با وسعت 1500 کیلومترمربع و وجود 17 میدان نفت و گاز، یکی از نقاط استراتژیک کشور است که با آغاز مراحل بهره‌برداری و توسعه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی، ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های اصلی انرژی در کشور را داراست.

فاز دوم پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم سال 1400 به بهره برداری می‌رسد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: فاز نخست پالایشگاه نفت فوق سنگین متعلق به شرکت بهین پالایش با ظرفیت فرآورش روزانه 35 هزار بشکه نفت فوق سنگین به بهره‌برداری رسیده و هم‌زمان عملیات اجرایی فاز دوم آن آغازشده و تا سال آینده ظرفیت این مجموعه به 70 هزار بشکه خواهد رسید.

به گفته مؤمنی؛ همچنین مجتمع یوتیلیتی شرکت قشم مولد باهدف تأمین نیازهای پالایشگاه نفت فوق سنگین و ارائه سرویس‌های جانبی آب، برق، بخار نیز به بهره‌برداری رسیده و به‌زودی اسکله نفتی حرا با ظرفیت 14.5 میلیون تُن نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

ظرفیت ذخیره سازی نفت در قشم به 30 میلیون بشکه خواهد رسید

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی در منطقه آزاد قشم، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 3.2 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در قشم به بهره‌برداری رسیده و عملیات ساخت تا سقف 30 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در این جزیره توسط بخش خصوصی آغازشده است.

نقش جزیره قشم در توسعه صنعت بانکرینگ و سوخت رسانی دریایی

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: این جزیره برای توسعه صنعت بانکرینگ و سوخت‌رسانی دریایی به کشتی‌ها و شناورهای عبوری از تنگه هرمز دارای موقعیتی استراتژیک است و با توجه به ظرفیت‌های موجود، در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به ایفای نقشی راهبردی در منطقه بپردازد.

مؤمنی خاطرنشان کرد: با استفاده از توان مشاوران، مطالعات و طرح‌های خوبی در حوزه پتروشیمی جهت تبدیل‌شدن منطقه آزاد قشم به هاب جدید آماده‌شده که با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز آماده تحقق این برنامه‌ها هستیم.

وی گفت: دو هزار و 500 هکتار زمین، جهت ایجاد هاب پتروشیمی در منطقه آزاد قشم آماده واگذاری است و در حال حاضر مجوز احداث 4 واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلاری نهایی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: بااتصال جزیره قشم به خط لوله هفتم سراسری گاز، تمامی زیرساخت‌ها اعم از خوراک، اسکله جهت صادرات و انرژی مورد نیاز برای توسعه واحدهای پتروشیمی در منطقه آزاد قشم فراهم خواهد شد.

به گفته مؤمنی؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک جزیره در خلیج‌فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، قشم آماده تبدیل‌شدن به هاب نفت، گاز و پتروشیمی در آینده نزدیک است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته و به‌ویژه در دولت تدبیر و امید، پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف نفت و انرژی، شیلاتی، صنعتی، عمرانی، گردشگری و… در جزیره قشم صورت گرفته که مدیون حضور سرمایه‌گذاران و حمایت دستگاه‌های مختلف است.

مؤمنی در پایان با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از سوی وزارت نفت جهت توسعه زیرساخت‌ها در جزیره قشم، گفت: تبدیل‌شدن به مرکز توسعه و هاب نفت و انرژی در کشور سیاست اصلی و برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم است.

قشم آماده تبدیل شدن به هاب انرژی است

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: با اقدامات زیرساختی صورت گرفته در منطقه آزاد قشم طی سال‌های گذشته، این منطقه آماده تبدیل شدن به هاب انرژی است.

امیرحسین زمانی نیا در سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: اقدامات خوبی در جهت تأمین زیرساخت‌ها و پیش نیازهای حوزه انرژی در منطقه آزاد قشم اجرایی شده که نتیجه مثبت آنها در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: برای توسعه کلان صنایع بویژه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در منطقه آزاد قشم باید الزامات سیاسی و منطقه‌ای، مسائل مالی و اقتصادی و… مورد توجه قرار بگیرد.

پتروپالایشگاه ها نقش مهمی در آینده صنعت نفت خواهند داشت

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در آینده نزدیک پتروپالایشگاه ها تبدیل به بخش پیشران تقاضا برای نفت خواهند شد، تصریح کرد: با این نگاه، سرمایه گذاری صورت گرفته برای واحدهای پتروشیمی در منطقه آزاد قشم یک پیش بینی و هدف گذاری درست بوده است.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت با بیان اینکه قشم از ظرفیت و پتانسیل تبدیل به یکی از کانون‌های تولید و صادرات انواع حامل‌های انرژی به ویژه محصولات پتروشیمی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای رشد توسعه هاب پتروشیمی و پالایش نفت در جزیره قشم باید تضامین دولتی و حاکمیتی به سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی داده شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره اهداف سیاست گذاری کلان در حوزه انرژی، گفت: درک صحیح اهداف سیاست گذاری‌های کلان با نگاهی به چشم انداز بازارهای جهان، نیازمند هدف گذاری صحیح است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت به تشریح ابعاد رکود اقتصادی ناشی از کرونا پرداخت و خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در منابع انرژی در سال 2020، معادل 18 درصد کاهش پیدا کرده است.

قشم فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران نفتی ایجاد کرده است

زمانی نیا با بیان اینکه در آینده نزدیک واحدهای پتروپالایشگاه تبدیل به بخش پیشران برای تقاضای نفت در جهان خواهند شد، افزود: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته تا افق 2040 ایران جایگاه هشتم جهان در زمینه تولید و صادرات نفت را دارا خواهد بود.

وی بیان کرد: همچنین بخش صنعت برای تأمین نیاز واحدهای پتروشیمی نیز پیشران تقاضای جهانی برای گاز بوده و طبق پیش بینی‌ها تا افق 2040 ایران جایگاه نخست ذخایر گاز و رتبه پنجم تولید گاز در جهان را دارا خواهد بود اما سهم اندکی از صادرات خواهد داشت.

قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس، دارای مزایا و ذخایر نفت و گاز عظیمی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، ازاین‌رو، سازمان منطقه آزاد قشم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موردنظر مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت، به‌منظور سهولت در سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی به دنبال رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای رونق و پیشرفت حداکثری منطقه است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |