جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 198990 18:55 1401/09/13
مسیر بازار سرمایه با آزادسازی صادرات هموار می‌شود

مسیر بازار سرمایه با آزادسازی صادرات هموار می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسیر بازار سرمایه با آزادسازی صادرات هموار می‌شود

مسیر بازار سرمایه با آزادسازی صادرات هموار می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شاخص کل در انتهای معاملات دیروز با رشد به شدت اندک ۱۳۸ واحدی به کار خود پایان داد، نمادهای خودرو، خساپا و فملی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته و نمادهای میدکو، شبندر و بوعلی نیز بیشترین تأثیر منفی را از خود بر جای گذاشتند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در معاملات دیروز بازار سرمایه ارزش معاملات خرد ۳,۲۹۵ میلیارد تومان بوده و بازار در حالت متعادل به کار خود ادامه داد، البته افزایش عرضه در نمادهای شاخص ساز در نیمه دوم معاملاتی بازار مشهود بوده که باعث عقب نشینی شاخص کل از رشد ۱۵۰۰ واحدی شد.

در خصوص وضعیت بازار، شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اظهار داشت: درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه، چند پارامتر تاثیرگذار اعم از نرخ جهانی کامودیتی‌ها، نرخ‌های بودجه اعم از نرخ گاز، دلار، نفت و ...، احتمال احیای توافق برجام یا عدم احیای آن و سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل تورم را مهم ترین پارامترها می توان برشمرد.

وی تصریح کرد: در خصوص هر یک از این پارامترها می‌توان صحبت‌های بسیاری را مطرح کرد، اما در صورتی که برجام احیا شود که به نظر عدم احیای آن محتمل تر است، می توان از مسیر آزادسازی صادرات و تسهیل تجارت، منافعی برای شرکت‌ها متصور بود، اما برآورد دقیق‌تر این موارد مستلزم وقوع برجام و بررسی ابعاد آزادسازی‌ها و سایر تغییرات است.

وی در پایان اظهار داشت: به عنوان پیشنهادهایی برای سهامداران، بهتر است در گام اول به سرمایه گذاری مستقیم متناسب با پروفایل ریسک خود توجه داشته باشند، خوشبختانه در حال حاضر ابزارهای سرمایه گذاری غیرمستقیم نسبت به قبل توسعه بیشتری یافته اند و دسترسی به این خدمات افزایش یافته است، از این رو، سرمایه گذاران بهتر می توانند گزینه‌های پیش رو را با متناسب سازی با شرایط خود انتخاب کنند.

گفتنی است به گفته کارشناسان، بازار سرمایه در چند روز گذشته مجدداً مورد توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار گرفت که تحت تاثیر چنین اتفاقی تا حدودی از مدار نزولی فاصله گرفت و وارد مدار صعودی شد.

بر اساس این گزارش برخی ریسک‌ها مانند اخبار مذاکرات برجام، زمینه ساز ایجاد نوسانات منفی در بورس و تداوم آن در این بازار شده بود.

به دنبال چنین اتفاقی و نیز نزول شاخص بورس، دولت و سازمان بورس بازار سرمایه را به حال خود رها نکردند و بر اساس تدابیر اتخاذ شده ضمن بازگشت دوباره اعتماد به سهامداران، زمینه کاهش نوسانات و نیز بهبود روند معاملات این بازار را فراهم کردند.

در کنار ورود بازار سهام به مدار صعودی، اما همچنان حجم معاملات این بازار در وضعیت مطلوب به سر نمی‌برد که این امر نشان دهنده وجود برخی نا اطمینانی‌ها مانند نرخ بهره بانکی، سیاست‌های مرتبط با لایحه بودجه سال آینده، توجه به گزارش شرکت‌ها در میان سهامداران است که باید این مسایل بیشتر مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |