جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 175748 18:54 1401/01/19
مسکن در چالش برنامه‌های مبهم

مسکن در چالش برنامه‌های مبهم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسکن در چالش برنامه‌های مبهم

مسکن در چالش برنامه‌های مبهم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-امروزه مسکن به عنوان ضروری‌ترین کالای مصرفی مردم درتمامی دوران‏ها شناخته می‏شود و سرمایه‌گذاری در این حوزه به پارامترهای مختلفی از قبیل وضعیت اقتصادی جامعه و سطح درآمدی خانوارها و... مرتبط است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ درسال‏های اخیر قیمت مسکن با نوسانات مختلفی مواجه بوده است و گاها روند افزایشی یا کاهشی را طی کرده است که خرید خانه و سرمایه گذاری افراد دراین حوزه را با مشکل مواجه ساخته است. اکنون با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین ماه، عده‏ای از کارشناسان با بررسی تاثیرات قیمتی بازارمسکن ازماهها پیش تاکنون، افزایش قیمت مسکن و عده‌ای نیز کاهش قیمت مسکن را در سال جاری پیش بینی کردند، دراین شرایط ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و جهش تولید را در نواحی مختلف کشور شاهد هستیم و باید دید که آیا با در نظر گرفتن این موارد رونق ساخت و ساز در بازار مسکن مواجه خواهیم بود یا خیر؟

خبرنگار جهان اقتصاد درباره این موضوع با حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران، به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: درماه مبارک رمضان به دلیل کاهش حجم فعالیت‏های اقتصادی و تغییر ساعات کاری، اوضاع اقتصادی آرام است و مسکن هم بی تاثیر ازاین قضیه نیست.

محتشم گفت: دراسفند ماه 1400نسبت به ماه‏های گذشته‌اش افزایش قیمت بیشتری را در حوزه مسکن شاهد بودیم به رغم این که قیمت مسکن در کل طول سال 16 درصد افزایش داشته  و حدود 40 درصد تورم بوده است پس به نظر نمی‏رسد اگر مساله برجام به همین منوال ادامه پیدا کند، نتیجه خاصی در حوزه مسکن شاهد باشیم.

وی بیان کرد: اگربرجام امضا شود و مذاکرات وین با حصول نتیجه همراه باشد، با کاهش قیمت مسکن مواجه خواهیم شد زیرا پول ملی تقویت می‏شود، قیمت ارز، سکه و طلا کاهش می‏یابد و چون ریزش آن قابل توجه است، اثر آن درمسکن و سایرکالاهای وارداتی کاهشی خواهد بود، مگر این که به توافق مثبت منجر نشود یا شرایط سیاسی به گونه‌ای رقم بخورد که دیگر مذاکره‌ای وجود نداشته باشد و ایران نتواند با کشورهای بزرگ وارد مذاکره شود، درآن صورت ممکن است شرایط معکوس دراقتصاد به وجود آید و بخش مسکن هم جزیی از اقتصاد کشوراست که از 16 درصد سهم دراقتصاد برخورداراست.

این فعال حوزه مسکن عنوان کرد: اصولا در اواخر فصل بهار و تابستان جابه جایی را در بازه مسکن و قیمت اجاره شاهد خواهیم بود و پیرو همین جابه جایی‏ها، عده ای می‏توانند با جمع آوری سرمایه و اندوخته خود برای خرید خانه اقدام کنند درحالی که این شرایط نمی‏تواند بازارمسکن را متحول سازد و حتی ممکن است تقاضای مصرفی به بازارمسکن ورود کند. این تقاضای مصرفی به دلیل بالابودن وعدم توان خرید متقاضیان خیلی تاثیرگذار نیست که قیمت را بالا ببرد اما ممکن است به علت پیشگیری از اجاره‏های بالا معاملاتی صورت پذیرد و خرید و فروش‏هایی هم انجام شود و این خرید و فروش هم درآپارتمان‏های کوچک متراژ و متوسط قیمت است.

محتشم گفت: در بخش مسکن با گذشت هشت ماه از وعده دولت در ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال و به رغم این که برنامه شفافی به جامعه دراین خصوص ارایه نشده است، به نظرمی‎رسد اگردولت بتواند برنامه ریزی جامع، جدی و شفاف به عمل آورد تا تولید مسکن را بالا ببرد، به این روند کمک خواهد کرد، از طرفی در نظرگرفتن چهارسال زمان برای ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی با وجود پرداخت اقساط چند ماهه تسهیلات و پرداخت40 میلیون تومان درهر مقطع، نمی‏تواند در کاهش قیمت مسکن اثرگذار باشد و به نظرمی‏رسد در کنترل قیمت مسکن هم موثرنیست.

وی عنوان کرد: دولت باید ازهمکاری بخش خصوصی استفاده کند و شهرداری‏ها نیزاز بخش خصوصی کمک بگیرند تا ساخت وساز را افزایش دهند و با وجود اعطای تسهیلات 450 میلیون تومان در تهران و 350 میلیون تومان برای شهرهای دیگر، شهرداری‏ها باید به شرط اجاره به شرط تملیک این واحدها را واگذار کنند یا دولت خود با ورود به این قضیه، مسکن را به مردم تحویل دهد چرا که هرنوع وعده و اعطای تسهیلات برای ساخت واحد های مسکونی به متقاضیان به زمان برشدن تحویل این واحد ها می ‏انجامد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |