چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 199027 19:43 1401/09/15
«مسکن» به محل حفظ ارزش سرمایه‏ ها تبدیل شده است

«مسکن» به محل حفظ ارزش سرمایه‏ ها تبدیل شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«مسکن» به محل حفظ ارزش سرمایه‏ ها تبدیل شده است

«مسکن» به محل حفظ ارزش سرمایه‏ ها تبدیل شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی ازتغییرات قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در آبان ماه، متوسط قیمت خرید وفروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی ۴۶۷ میلیون ریال بوده که حاکی ازافزایش 6.8 درصدی نسبت به ماه قبل است.

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان سال قبل 45.9 درصد افزایش یافته است که گویا بازار مسکن با تکانه ‏هایی همراه بوده است .

به گزارش جهان اقتصاد؛ متاسفانه با وجود نرخ تورم و مشکلات اقتصادی با روند صعودی قیمت مسکن در کشورمواجه هستیم به طوری که تغییرات قیمتی مسکن در تهران طبق گزارش بانک مرکزی طی آبان ماه خود نمودعینی این مساله است.

پیرواهمیت این موضوع خبرنگارجهان اقتصاد با فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن به گفتگو پرداخته است:

این کارشناس حوزه مسکن با بیان این که بازارمسکن کشور یک بازار«سرمایه‏ ای» است، گفت: هنگامی که بازارهای سرمایه‌ای رقیب مانند ارز و سکه با افزایش قیمت مواجه هستند، این بازارها هم به نحوی قیمت خود را اصلاح می‏کنند اما داخل بخش مسکن اتفاق خاصی رخ نداده است یعنی هیجاناتی که در معاملاتی که نسبت به ماه گذشته بیش از 47 درصد افزایش یافته به شکل گیری یک نوع  انتظارات تورمی نسبت به رشد قیمت ارز در مردم منجرشده و موجب گشته تا آن‏ها بخشی از سرمایه‏های نقدی خود را به ملک تبدیل کنند که به رشد معاملات و افزایش قیمت 6.8 درصدی نسبت به ماه قبل انجامیده است.

ایلاتی افزود: به دنبال رشد معاملات و رشد قیمت مسکن، بازار مسکن به محلی برای حفظ ارزش سرمایه‏ها تبدیل شده است و به نوعی به گرانی مسکن دامن زده است.

**خطر بی‌ثباتی بازار مسکن

 وی با اشاره به عدم توجه به موضوع مالیات عایدی برسرمایه درهفت سال گذشته بیان کرد: مادامی که این مساله تصویب نشود، این روند ناشی از هیجانات تکانه‌های ارزی یا سایر مسایل‌ این حوزه ادامه دارخواهد بود و بازارمسکن ثبات خود را از دست خواهد داد.

 در ماههای اخیر رشد بی‌سابقه نقدینگی و افزایش سرعت گردش پول در اقتصاد را نیز شاهد بودیم، این کارشناس حوزه مسکن در خصوص ارتباط  تحولات بازار پول با روند افزایش قیمت مسکن گفت: هنگامی که بازار مسکن یک بازار مسکن یک بازار سرمایه‌ای است، بخش زیادی از این نقدینگی در بازار مسکن سرازیر می‏شود حال اگر متناسب با نقدینگی جدید در بازار ساخت و ساز صورت می‏گرفت می‌توانست در کنترل نقدینگی موثر باشد اما هنگامی که متناسب با آن تولیدی اتفاق نیافتاده، تقاضای ایجاد شده برای واحدهای موجود خواهد بود.

ایلاتی عنوان کرد: تثبیت نرخ ارز جزو برنامه‏های دولت است اما این مهم به هیچ عنوان سیاست درستی در دولت‏ها نبوده است درحالی که باید اجازه داد که نرخ ارز با همین نوسانات در بازار ادامه پیدا کند و دولت برای کنترل نرخ ارز بیش از حد مداخله نکند.

**دولت مالیات عایدی بر سرمایه را با جدیت دنبال کند

وی بیان کرد: دولت تا پایان سال باید استفاده از ابزارهای کنترلی مالیات عایدی بر سرمایه را با جدیت دنبال کند زیرا در این صورت  حتی با وجود نوسانات ارزی و افزایش نقدینگی، می‏تواند افزایش قیمت مسکن را کنترل نماید.

این کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: طبق اعلام وزارت اقتصاد، رشد نقدینگی تا پایان سال (در سه ماهه پیش رو) متوقف خواهد شد و این روند در سال آینده ادامه دار خواهد بود.

ایلاتی عنوان کرد: با توجه به سابقه حضور وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی درمجلس و آشنایی وی با مالیات عایدی بر سرمایه انتظار می‏رود در جایگاه اجرا پیگیری این موضوع را در اولویت برنامه ‏های خود قرار دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |