پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 123825 10:50 1399/09/19
مزیت اوراق گام در تامین مالی اعتباری بنگاه های تولیدی

مزیت اوراق گام در تامین مالی اعتباری بنگاه های تولیدی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مزیت اوراق گام در تامین مالی اعتباری بنگاه های تولیدی

مزیت اوراق گام در تامین مالی اعتباری بنگاه های تولیدی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، سعید زرندی در جلسه کارگروه تامین مالی افزود: در دنیا بخش مهمی از تامین مالی واحدهای تولیدی از انتشار اوراق می باشد، اما در سال گذشته تنها حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان انتشار اوراق در بخش صنعت و معدن داشتیم.

وی تصریح کرد: ارقام اوراق بدهی منتشر شده برای شرکتهای تولیدی نشانگر این است که کمتر از 1 درصد منابع مالی پرداختی به بخش تولید از شبکه بانکی از محل اوراق تامین شده است که این سهم حتما باید افزایش یابد.

وی گفت: اتکا بیش از حد تولید به سیستم بانکی و محدودیت های مالی بانک ها برای این بخش ، دچار اشکال است که باید برای آن چاره اندیشی عملیاتی شود.

زرندی افزود: با برنامه ریزی و پیگیری های زیادی که انجام شد تاکنون و طی سال‌جاری بیش از 8 هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی برای بخش تولید منتشر شده که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد و تا پایان سال این عدد افزایش خواهد داشت ، که با وجود رشد قابل توجه نسبت به سال گذشته اما هنوز هم این سهم ، پایین است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت تصریح کرد: ضمن اینکه باید مسیر استفاده از این ابزارها تسهیل شود اما سیستم های سنتی مالی در بنگاهها هم باید تغییر کند و به جای این که تمام وقت و تلاش بنگاها صرف دریافت تسهیلات از نظام بانکی شود باید به طرف بهره مندی از ابزارهای نوین مالی حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه مساله اصلی بنگاه‌ها در استفاده از تامین مالی در بازار بدهی موضوع رکن ضامن است ، گفت: رتبه بندی اعتباری بنگاه‌ها که اخیرا عملیاتی شده کمک بسزایی به تسریع و تسهیل تامین مالی در بازار سرمایه خواهد نمود که میبایست تقویت شود.

مزیت اوراق گام در تامین مالی اعتباری بنگاه های تولیدی
زرندی یکی از اوراقی که بنگاههای تولیدی می توانند از آن استفاده کنند را اوراق " گام " نامید و افزود: با استفاده از اوراق گام، ضمن عملیاتی شدن تامین مالی زنجیره تامین در زنجیره مثل قطعات خودرو،نساجی و پوشاک، تجهیزات صنعتی و… ظرفیت مناسبی برای جهش تولید در این صنایع ایجاد خواهد شد که با توجه به تعاملات خوب صورت گرفته با شبکه بانکی و بانک مرکزی می‌تواند جایگزین بخشی از روش‌های مرسوم تامین سرمایه در گردش باشد.

وی گفت: امکان خرید اعتباری مواد اولیه مورد نیاز در سررسیدهای 1 تا 9 ماه؛ عدم شمولیت سقف های در نظر گرفته شده در آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان؛منوط نبودن صدور اوراق گام به اخذ گواهی تبصره یک ماده 186قانون مالیات های مستقیم؛عدم ضرورت استعلام وضعیت بدهی غیر جاری بنگاه متعهد توسط بانک عامل؛ پرداخت کارمزد حدود دو درصدی به جای سود تسهیلات از مزایای اوراق گام است.

زرندی افزود: امکان نقل و انتقال بدون کارمزد اوراق در مدت یک ششم عمر اوراق در سیستم بانکی؛ نرخ تنزیل منطقی در بازار سرمایه به دلیل تضمین نقد شوندگی اوراق توسط بانک عامل، از دیگر مزایای است که بنگاههای تولیدی با استفاده از اوراق گام از آن بهره مند می شوند.

معاون طرح و برنامه تاکید کرد: با توجه به اهمیت این ابزار در برنامه‌های وزارتخانه و اهتمام جدی بانک مرکزی برای عملیاتی نمودن آن، این موضوع در دستور کار قرار گرفته و دفتر تامین مالی معاونت طرح و برنامه با جدیت آن را دنبال می کند. وی با بیان اینکه اوراق گام می‌تواند نسبت به تامین مواد اولیه کارخانجات در کشور بدون پرداخت وجه نقد و با ساز وکار اعتباری کمک بسزایی نماید این روش را موثر در جهش تولید دانست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |