پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 128603 09:41 1399/10/21
مرحله دوم حمایت این صندوق توسعه ملی از بورس تا پایان سال

مرحله دوم حمایت این صندوق توسعه ملی از بورس تا پایان سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مرحله دوم حمایت این صندوق توسعه ملی از بورس تا پایان سال

مرحله دوم حمایت این صندوق توسعه ملی از بورس تا پایان سال

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، مرتضی شهید زاده گفت: پیش بینی می‌کنیم در مرحله دوم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، تا پایان سال، از محل برگشت تسهیلات داده شده به سایر طرح‌ها (در سال‌های گذشته) در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله اول، هزار میلیارد تومان برای پشتیبانی از بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت شد.

این مقام مسئول، افزود: در اساسنامه صندوق توسعه ملی، برای جلوگیری از انحراف در مفاد اساسنامه، هیئت نظارتی متشکل از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات کل کشور و سازمان حسابرسی تعریف شده است که برای تصمیمات گرفته شده، باید این هیئت را متقاعد کنیم تا این مبلغ در زمان نیاز صندوق تثبیت بازار سرمایه به آن تزریق شود.

شهید زاده گفت: کمک و حمایت از بازار سرمایه باید در طول زمان و به تدریج انجام شود.

اجازه سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه
وی افزود: امسال بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، اجازه سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه داده شد، که در واقع تبصره‌ای در قانون بود که بتوانیم این پول را مستقیماً در اختیار بورس قرار دهیم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: منظور از تزریق یک درصد کل منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، یک درصد کل منابع هر سال است.

وی افزود: این منابع در سال‌های گذشته طبق نظر دستگاه‌های نظارتی، صرف طرح‌های مختلف و درخواست‌های حاکمیتی شده است، بنابراین منابعی از سال‌های گذشته وجود ندارد تا به بازار سرمایه داده شود.

شهید زاده گفت: این پول، ابتدا باید به طرح‌های اقتصادی و ارزآور اختصاص یابد، ولی از آنجا که این طرح‌ها هنوز به پایان نرسیده، نمی‌توانستیم به بانک‌ها بگوییم پول‌ها را برگردانند، از این رو، با بررسی انجام شده و مذاکره و تعامل با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قرار شد، از محل برگشت منابع ریالی، منابعی در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه گذاشته شود.

اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس
وی درباره تفسیر اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس، نیز گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته، بر اساس قانون، از سال ۹۴ باید یک درصد از منابع سالانه صندوق توسعه به بورس اختصاص می‌یافت که به دلیل مشکلات حقوقی این کار انجام نشد، بر این اساس، منابع ریالی از محل برگشت تسهیلات به طرح‌ها، مبنای تخصیص یک درصد قرار می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی، افزود: همه وظایف ما پشتیبانی از بورس نیست، از محل برگشت تسهیلات طرح‌ها باید منابع سایر طرح‌هایی که از طریق حاکمیت به ما معرفی می‌شود نیز تأمین شود.

شهید زاده گفت: ما از منابع ارزی، چیزی به بورس تخصیص نمی‌دهیم، چون باید این منابع در بانک مرکزی به نرخ تسعیر تبدیل شود، بنابراین صندوق توسعه ملی از محل منابع ریالی خود بورس را پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: ماهیت منابع صندوق توسعه ملی ارزی است بر اساس مصوبه مجلس در سال ۹۴, از ورودی هر سال فقط ۱۰ درصد را می‌توانستیم تسعیر و به ریال تبدیل کنیم و در اختیار بخش‌های کشاورزی و صنعت قرار دهیم، که این کار نیز انجام شد.

اجرا نشدن آئین نامه به دلیل مسائل حقوقی
مدیرعامل صندوق توسعه ملی، گفت: بر اساس قانون رفع موانع تولید، از سال ۹۴ طبق قانون باید یک درصد از منابع هر سال صندوق توسعه ملی برای پشتیبانی از بازار سرمایه اختصاص می‌یافت، ولی آئین نامه آن به دلیل مشکلات حقوقی اجرا نشد.

وی افزود: بر اساس قانون مصوب، صندوق توسعه ملی در بانک‌ها سپرده گذاری می‌کند، اما سازمان بورس به دلیل مشکلات حقوقی نمی‌تواند از بانک‌های دولتی که سپرده‌ای صندوق توسعه ملی در آن قرار دارد، تسهیلات بگیرد، بر این اساس بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تا قبل از این نمی‌توانستند به بورس تسهیلات بدهند.

تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی به کرونا
شهید زاده همچنین درباره تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی به کرونا نیز، گفت: امسال بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و درخواست رئیس جمهور، یک میلیارد یورو برای پشتیبانی از دستگاه‌های بهداشت و درمان اختصاص داده شد که آن را به بانک مرکزی ابلاغ کردیم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی، افزود: بانک مرکزی، متناسب با فروش این ارز در بازار، آن را تسعیر و در اختیار دستگاه‌های بهداشت و درمان قرار می‌دهد.

شهید زاده با اشاره به اینکه، تمام این منابع قرار بود به بخش پیشگیری و درمان داده شود، گفت: ممکن است بخشی از این منابع، برای تولید واکسن پرداخت شود و بخشی هم به دلیل کمک نیروهای مسلح به این بخش، به آن‌ها اختصاص یابد. وی افزود: بیش از ۷۵۰ میلیون یورو، تسعیر و در اختیار بهداشت و درمان قرار گرفته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |