پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 108988 18:16 1399/05/26
مراتع از دست دولتی ها و شبه دولتی ها خارج می شود

مراتع از دست دولتی ها و شبه دولتی ها خارج می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مراتع از دست دولتی ها و شبه دولتی ها خارج می شود

مراتع از دست دولتی ها و شبه دولتی ها خارج می شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه تولید- رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: شیوه‌نامه ساماندهی مراتع کشور ابلاغ شد و از این به بعد استفاده از مراتع برای دامداران واقعی خواهد بود.

به گزارش جهان اقتصاد، کرمعلی قندالی در نشستی خبری در پاسخ به اینکه نتیجه آخرین اقدامات کمیته ساماندهی مراتع کشور به کجا رسید و آیا در مورد مراتع مورد اختلاف عشایر شهرستان‌های دماوند و سمنان کاری انجام شده است، گفت:‌ شیوه‌نامه ساماندهی مراتع توسط سازمان جنگل‌ها ابلاغ شد و از این به بعد استفاده از مراتع با اولویت دامداران واقعی خواهد بود.

وی گفت:‌متاسفانه طی سال‌های گذشته برخی دستگاه‌های دولتی و شبه دولتی مراتع کشور را تملک کردند و دامداران واقعی و جامعه عشایر در مضیقه تامین علوفه قرا گرفتند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تشریح کرد که این شیوه‌نامه تاکید می‌کند که مرتع برای کسانی است که دام دارند و کسانی که در سال‌های گذشته به بهانه داشتن پروانه چرا دیگران را به استفاده از این مراتع اجازه نمی‌دادند دیگر چنین اختیاری نخواهند داشت.

وی همچنین گفت: در مدت چند ماه اخیر تنها دو نفر از جامعه عشایر در بیمارستان بستری شدند که سالم ترخیص شدند و حتی یک مورد فوتی به خاطر کرونا وجود نداشته است.

قندالی گفت: جامعه عشایر پروتکل‌های بهداشتی را در سطح بیش از 95 درصد اجرا کردند و حدود 400 هزار نفر در جامعه عشایری غربالگری شد.

وی به آمار دقیق اشاره کرد و گفت: 1.2 میلیون نفر جامعه عشایر وجود دارد که حدود 2216 نفر مشکوک به کرونا بودند، 181 نفر به بیمارستان ارجاع شدند و 161 نفر تحت درمان قرار گرفتند، 2 نفر آنها بستری شدند و الحمدالله هیچ فوتی هم وجود نداشت.

*برنامه عشایر برای افزایش تولید 30 هزار تن گوشت

رئیس سازمان امور عشایر ایران  گفت: در سال جهش تولید برنامه داریم که تولید گوشت در عشایر را 30 هزار تن افزایش دهیم.

قندالی گفت: تولید گوشت در جامعه عشایر 190 هزار تن است که 25 درصد کل تولید کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیز نهاده‌ها در سازمان امور عشایر به خوبی پیش می‌رود، گفت: بهره‌وری ارز نهاده‌ها را تا 33 درصد افزایش داده‌ایم؛ 150 هزار تن نهاده با اولویت خرید از داخل و نهاده‌های وارداتی انجام شده و 350 هزار تن هم تا آخر امسال خریداری می‌شود.

* برخورداری 25 هزار خانوار عشایر از آب سالم

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اعتبار 253 میلیارد تومانی از محل صندوق برای تامین آب عشایر گفت:‌17 هزار خانوار طی امسال و 8 هزار خانوار در سال آینده از نعمت آب سالم برخوردار می‌شوند که در مجموع با این 25 هزار خانوار شاخص برخورداری جامعه عشایر از آب 13 درصد افزایش می‌یابد. به گفته قندالی 200 میلیارد تومان اعتبار در سال 99 برای تامین آب عشایر اختصاص یافته است.

* توافق عشایر با وزارت نیرو برای راه‌اندازی پنل خورشیدی برای 13 هزار خانوار

وی گفت: طبق توافق با وزارت نیرو  تا دو ماه آینده پنل‌های خورشیدی برای 13 هزار خانوار نصب خواهد شد. که در مجموع پنل‌های خورشیدی که در مجموع 45 هزار خانوار تا سال آینده از پنل‌های خورشیدی برخوردار می‌شوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه قانون دستگاه‌ها را موظف به ارائه خدمات به حوزه عشایر کرده است، گفت: آئین‌نامه ساماندهی عشایر که مصوب دولت است همه دستگاه‌ها را موظف به تنظیم موافقتنامه مربوطه نسبت به ارائه خدمات در حوزه عشایر کرده است و دفتری در این سازمان راه اندازی شده و این مسائل را دنبال می‌کند.

قندالی گفت:‌همچنین به دنبال این هستیم که این آئین‌نامه ساماندهی و همچنین مواردی نظیر مشکل وثیقه عشایر را مستقیم از رئیس‌جمهور دستور بگیریم تا سخت‌گیری برای عشایر کمتر شود.

وی توضیح داد:‌در حال حاضر عشایر امکان ارائه وثیقه برای دریافت وام را ندارند و یا حداقل تعداد زیادی از آنها این امکان برایشان فراهم نیست و به دنبال این هستیم که پروانه چرا، کارت یارانه و سهام عدالت به عنوان وثیقه دریافت وام جامعه عشایر تلقی شود.

* اعتبار 600 میلیارد تومانی برای پرداخت تسهیلات به عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: ‌امسال 600 میلیارد تومان قرار است برای تسهیلات جامعه عشایر با نرخ 10 درصد برای مناطق کم برخوردار و 14 درصد برای مناطق برخوردار پرداخت شود و بانک کشاورزی عاملیت پرداخت را به عهده می‌گیرد.

قندالی توضیح داد که این اعتبار از محل مصوب پرداخت یک درصد ورودی صندوق به زنجیره گوشت قرمز پرداخت می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |