پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 101989 16:02 1398/07/01
مذاکره در وضعیت فعلی به معنی تسری فشار حداکثری از حوزه هسته‌ای به سایر حوزه‌هاست

مذاکره در وضعیت فعلی به معنی تسری فشار حداکثری از حوزه هسته‌ای به سایر حوزه‌هاست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مذاکره در وضعیت فعلی به معنی تسری فشار حداکثری از حوزه هسته‌ای به سایر حوزه‌هاست

مذاکره در وضعیت فعلی به معنی تسری فشار حداکثری از حوزه هسته‌ای به سایر حوزه‌هاست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره موضع جمهوری اسلامی ایران بر عدم مذاکره با آمریکا به ویژه در وضعیت فشار حداکثری گفت: مذاکره در موقعیت فشار حداکثری و دادن امتیاز به معنی ادامه یافتن فشار حداکثری و تسری آن به سایر مسائل است.

تبعات منفی مذاکره با آمریکا تحت فشار حداکثری

وی ادامه داد: اگر در مسئله هسته‌ای ایران مجددا وارد مذاکره جدیدی شود آمریکا به این نتیجه می‌رسد که فشار حداکثری به نتیجه رسیده و نتیجه بعدی این است که آمریکا فشار حداکثری خود رابه ایران در مسئله حقوق بشر، تروریسم، توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای نیز وارد می‌کند و آنجا نیز مجبور به امتیاز دادن خواهیم شد. لذا نباید در فشار حداکثری مذاکره کرد چون دشمن را به نتیجه‌بخش بودن آن امیدوار می‌سازد. البته رهبر معظم انقلاب نیز باب مذاکره را نبستند و فرمودند اگر آمریکا توبه کند و به برجام برگردد می‌توان با آن در قالب ۱+۵ مذاکره کرد.

بخشایش اردستانی درباره باز گذاشتن باب مذاکره با آمریکا از مسیر برجام گفت: آمریکایی‌ها با دو هدف از برجام خارج شدند؛ یکی اینکه ترامپ می‌خواست‌ این‌گونه مطرح کند که نسبت به اوباما از هوش بالاتری برخوردار است و دیپلماسی را بهتر می‌فهمد و لذا از برجام خارج شد تا فشار‌ها بر ایران را بیشتر کند. هدف دوم این است که حال که از برجام خارج شده باید جوابی به ملت خودش دهد و به آن‌ها بگوید فشار حداکثری به ایران جواب می‌دهد و توانسته ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: البته هدف واقعی آقای ترامپ مذاکره نیست بلکه هدف اصلی او این است که نشان دهد در دیپلماسی دست بالاتر را دارد تا در انتخابات ریاست جمهوری به منزله یک اهرم و امتیاز در مقابل رقیب دموکراتش از آن استفاده کند.

عربستان واقعیت حمله از سوی انصارالله را بپذیرد

بخشایش اردستانی در پاسخ به این سؤال که آیا هدف واقعی آمریکا در جریان متهم کردن ایران به حمله به تأسیسات نفتی عربستان فضاسازی برای شروع جنگ است، گفت: عربستان پنج‌ سال است که در حال بمباران یمن است و اکنون این فقط عربستان نیست که ضربه می‌زند و انصارالله هم چند وقتی است که ضربات مؤثری از جمله حمله اخیر را وارد می‌کند ودر حالی که عربستان خیال می‌کرد در عرض یک هفته جنگ یمن به سرانجام می‌رسد اکنون کار به جایی رسیده که آسمان این کشور در اختیار انصارالله است و این برای آن‌ها خیلی سخت و سنگین است که انصارالله را به عنوان مسبب این حملات معرفی کنند و دوست دارند خود را با یک کشور بزرگ‌تر مقایسه کنند و این حمله را از سوی ایران اعلام می‌کنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: به اعتقاد من سعودی‌ها اشتباه می‌کنند و باید این مسئله را قبول کند که انصارالله این حملات را انجام داده است. درست است که ایران از انصارالله حمایت‌های مادی و معنوی می‌کند ولی به همان صورت آمریکا، فرانسه، انگلیس و اسرائیل نیز از عربستان حمایت‌های مادی و معنوی می‌کنند. در واقع این اتهام‌زنی عربستان به ایران مصرف داخلی دارد و بن سلمان می‌خواهد این طور وضعیت را جلوه دهد که عربستان در حال جنگیدن با چند قدرت است.

آمریکا می‌خواهد عربستان مسئولیت حمله به ایران را بپذیرد

وی بیان کرد: سؤال این است که عربستان ادعا می‌کرد به خاطر ایجاد ناامنی از سوی انصارالله به یمن حمله کرد ولی اکنون ناامنی‌ها در عربستان افزایش یافته است و این‌ها سؤالاتی است که سعودی‌ها را واداشته در پاسخ به آن رو به فرافکنی بیاورند و ایران را متهم کنند، لذا هدف اصلی آمریکا، عربستان و اسرائیل از این اتهام‌زنی‌ها این است که مانند دوران اوباما یک اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کنند که موفق نخواهند شد.

بخشایش اردستانی اظهار کرد: این عدم موفقیت به خاطر این است که ترامپ همه توافقات بین‌المللی را به هم زده و حرف‌های او نزد اروپایی‌ها هم اعتبار چندانی ندارد و برای همین فضای اجماع جهانی علیه ایران برای آنها شکل نمی‌گیرد.

بخشایش اردستانی درباره تلاش عربستان برای وارد کردن آمریکا به فضای جنگ گفت: قطعا آمریکا با ایران وارد جنگ نمی‌شود. از نگاه آمریکایی‌ها عربستان یک گاو شیرده است و آ‌ن‌ها از عربستان می‌خواهند هزینه امنیتش را پرداخت کند و عربستان هم وقتی این کار را کرد به سعودی‌ها خواهند گفت حمله آمریکا به ایران مشکلات این کشور را بغرنج‌تر خواهد کرد و آن‌ها را مجبور می‌کنند که خودش مسئولیت حمله به ایران را بپذیرد. مسئله دوم اینکه آمریکا می‌خواهد به سعودی‌ها بفهماند که نمی‌خواهد هزینه‌های یمن را پرداخت کند و از این طریق نشان دهد که نقشی در جنگ یمن ندارد و همه مسئولیت جنگ یمن با خود عربستان است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |