جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 9667 16:00 1393/11/07
مذاکرات هسته‌ای به راه حل نزدیک شده است

مذاکرات هسته‌ای به راه حل نزدیک شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مذاکرات هسته‌ای به راه حل نزدیک شده است

مذاکرات هسته‌ای به راه حل نزدیک شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر امور خارجه با بیان این که رابطه ایران و ارمنستان نشان دهنده آن است که اسلام و مسیحیت به راحتی می توانند در کنار هم باشند، گفت: افراط دشمن همه جوامع است.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف که به ارمنستان سفر کرده است، سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ادوارد نعلبندیان» همتای ارمنستانی خود، افزود: روابط دوستانه خوبی بین این دو کشور برقرار است و همواره نیز روابط سنتی و تاریخی با مردم خوب ارمنستان وجود داشته است.
وزیر امور خارجه با تبریک سال نوی میلادی به مردم ارمنستان، اضافه کرد: دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور با نتایج بسیار خوبی قبلا در تهران برگزار شده است و امیدواریم روابط این دو کشور در حوزه های مختلف توسعه یابد.
تاکید بر حل و فصل مناقشه قره باغ
ظریف با بیان این که در این سفر توافق های بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم عملیاتی شود، اظهار داشت: ایران همواره خواهان صلح و ثبات و دوستی بین کشورهای همسایه بوده و امیدوارم مناقشه قره باغ با دوستی و همفکری حل شود.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره موضوع هسته ای هم گفت: برای نشان صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مشکلی نداریم.
ظریف با تاکید بر این که تحریم ابزار خوبی برای حل و فصل مشکلات نیست، افزود: امروز به یک راه حل نزدیک هستیم و طرف مقابل هم باید از اهرم فشار دست بردارد.
ظریف ادامه داد: طرف مقابل باید بداند نه تنها با ملت ایران بلکه با هیچ ملتی نمی توان از طریق فشار گفت و گو کرد و امیدواریم با واقع بینی طرف مقابل، به راه حل برسیم.
رییس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر این که رسیدن به راه حل به ضرر هیچ کسی نیست و به نفع همه کشورها هست، ادامه داد: رسیدن به راه حل در مذاکرات به نفع همه کشورها بویژه کشورهای این منطقه است و روابط را تسریع می کند.
مذاکرات به مسایل ریز کارشناسی رسیده/غنی سازی و ادامه برنامه هسته ای پذیرفته شده است
ظریف با بیان این که مذاکرات در ژنو به مسایل ریز کارشناسی رسیده است، اظهار داشت: ما کلیات را پشت سر گذاشته و وارد جزئیات شده ایم. برنامه غنی سازی و ادامه برنامه هسته ای ایران پذیرفته شده است.
وی با یادآوری این نکته که از ابتدا گفته ایم برنامه ای برای سلاح هسته ای نداریم، خاطرنشان کرد: ما برای ارایه اطمینان لازم به جامعه بین المللی یعنی تعداد محدودی از کشورها که نگرانی داشته اند، مشکلی نداریم.
وزیر امور خارجه گفت: تعداد قابل توجه و بسیاری از کشورها با ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد برای حق فعالیت صلح آمیز هسته ای هم نظر هستند.
وجود اختلاف نظر جدی در جزییات
ظریف با اشاره به این که توافق شده همه تحریم ها علیه ایران برداشته شود، افزود: ما در اصول اختلاف نداریم اما آن چه مشکل ایجاد می کند، جزئیات است. البته در این زمینه نیز بحث های بسیار خوبی بین همکاران انجام شده است.
رییس دستگاه دیپلماسی توضیح داد: گرچه اختلاف نظر جدی در مورد جزئیات وجود دارد اما با اراده سیاسی طرف مقابل حل و فصل می شود.
وزیر امورخارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا گفت: عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا فرصت مناسبی برای گسترش همکاری های ایران و ارمنستان فراهم می کند و ما آمادگی داریم از تمامی زمینه های همکاری با کشور ارمنستان بهره مند شویم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |