پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2667 13:57 1393/03/31
مذاکرات جاري به کوهنوردي در بخش صخره‌اي شبيه است

مذاکرات جاري به کوهنوردي در بخش صخره‌اي شبيه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مذاکرات جاري به کوهنوردي در بخش صخره‌اي شبيه است

مذاکرات جاري به کوهنوردي در بخش صخره‌اي شبيه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

يک کارشناس مسايل سياسي با اشاره به رايزنيهاي اخير ايران و 1+5 در وين با بيان اينکه مذاکرات را شکست خورده تلقي نمي‌کنم


 افزود: مذاکرات را به کوهنوردي از کوهي تشبيه مي‌کنم که مذاکره کنندگان در بخشي از کوه که تماما صخره است با دشواري در حال حرکت هستند و لذا پيشرفت خيلي دشوار است.
صادق زيباکلام کارشناس مسايل سياسي در گفتگو بامهر، با اشاره به برگزاري مذاکرات وين و ارزيابي‌اش از اين دور مذاکرات گفت: مذاکرات انجام شده دو نکته اساسي دارد و دليل اصلي که اينقدر مذاکره سخت و دشوار انجام مي‌شود به خاطر وجود اين دو نکته ثقل است.
وي نکته اصلي را از طرف غربي‌ها دانست و گفت: غرب‌ها مي‌خواهند توان بالقوه هسته‌اي ايران آنقدر کاهش پيدا کند تا چناچه روزي ايران تصميم گرفت سلاح هسته‌اي توليد کند آنها زمان زيادي داشته باشند تا تصميميات مقضي را بگيرند لذا از نظر آنها اگر ايران ده‌ها هزار سانتريفيوژ داشته و غني‌سازي انجام دهد در مدت زماني اندکي توانايي ساخت سلاح هسته‌اي را خواهد داشت.
زيباکلام با بيان اينکه غربي‌ها معتقدند تعداد سانتريفيوژها کم و حجم غني‌سازي بايد پايين باشد ادامه داد: اين خواست اصلي غربي‌هاست و اين مسئله از طرف غربي‌ها مهمترين اولويت است.
اين کارشناس مسايل سياسي در ادامه به خواست اصلي ايران نيز اشاره کرد و گفت: بر چيده شدن و پايان يافتن تحريمها در حداقل زمان ممکن خواست جمهوري اسلامي ايران است و تحريمها بايد تا 4 يا 5 سال آينده پايان پذيرد در حالي که غربي‌ها از زمان 15 تا 20 سال صحبت مي‌کنند.
وي با بيان اينکه مابقي مسايل مطرح شده در مذاکرات مربوط به جزييات است در مورد ارزيابي‌اش در مورد نتيجه مذاکرات گفت: من مذاکرات را شکست خورده تلقي نمي‌کنم بلکه مذاکرات را به کوهنوردي از کوهي تشبيه مي‌کنم که مذاکره کنندگان در بخشي از کوه که تماما صخره است با دشواري در حال حرکت هستند و لذا پيشرفت خيلي دشوار است.
زيبا کلام با بيان اينکه همچنان عزم و اراده براي حل بحران هسته‌اي از سوي دو طرف وجود دارد افزود: علي رغم سرعت کم غربي‌ها و ايران براي رسيدن به توافق هسته‌اي جدي هستند.
اين کارشناس مسايل سياسي در مورد اينکه تمديد مهلت 6 ماهه براي ادامه مذاکرات به نفع کداميک از طرفين است گفت: قطعا اين مسئله به نفع جمهوري اسلامي ايران نيست زيرا تحريمها اقتصاد کشور را به بن بست کشانده و پيشرفت اقتصادي کشور را فلج کرده،واحدهاي توليدي قطعه لازم را ندارند و ارز محصولات صادراتي به راحتي وارد کشور نمي‌شود.
وي با اشاره به اينکه ما کره شمالي نيستيم که فقط با چين وتعداد معدودي از کشورها مراوده داشته باشيم ادامه ذاد: ما کشور 75 ميليون نفري هستيم که اقتصادش با اقتصاد جهاني وصل شده و به اقتصاد دنيا دنده شده اينها يعني نمي‌توانيم به دور کشور ديوار بکشيم.
زيبا کلام در مورد اين موضوع که چرا دو طرف در پايان اين دور از مذاکرات نشست مشترک برگزار نکردند و لحن آقاي ظريف نسبت به نشست‌هاي خبري گذشته متفاوتتر بود گفت: دليل آن واضح است اگر يک آمار کلي بگيريد متوجه مي‌شويد چقدر آقاي ظريف درگير مذاکرات بوده به طوري که اين مذاکرات هم براي ظريف هم اشتون و هم جان کري خسته کننده شده است.
اين کارشناس مسايل سياسي با بيان اينکه غربي‌ها براي اولين بار متوجه شدند ايران در مذاکرات بسيار جدي است ادامه داد: ايران نيز متوجه شده غربي‌ها دنبال تغيير سيستم در ايران نيستند و دغدغه‌شان هسته‌اي است.
زيبا کلام در واکنش به اين مسئله که تصميم سخت را در مذاکرات کداميک از طرفين بايد بگيريد گفت: تصميم سخت را بايد دو طرف بگيرند ،غربي‌ها بايد تصميم بگيرند تحريمها را در يک بازه زماني کمتري بردارند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |