جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 78196 11:09 1396/11/25
مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن مطرح کرد: ره آوردهای مثبت رشد نرخ ارز برای بورس

مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن مطرح کرد: ره آوردهای مثبت رشد نرخ ارز برای بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن مطرح کرد: ره آوردهای مثبت رشد نرخ ارز برای بورس

مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن مطرح کرد: ره آوردهای مثبت رشد نرخ ارز برای بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) نوشت: افزایش نرخ ارز همگام با افزایش نرخ تورم همواره برای بازار سرمایه ره آوردهای مثبت داشته است. اگر مدیریت نرخ ارز در بازار به نحو صحیحی صورت گیرد، می توان اثرات مثبت آن را در اقتصاد و بازار سرمایه به خوبی مشاهده کرد.

عظیم ثابت، مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن، با بیان مطالب فوق بیان کرد: افزایش نرخ ارز یا هر مولفه اقتصادی دیگر می تواند اثر دوگانه در روند بازارهای کشور داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: موضوعی که طی یکسال اخیر باید مدنظر قرار می گرفت، مدیریت بازارهای موازی بود، بازارهایی که همواره اثر متقابل بر یکدیگر دارند.

ثابت در توضیح مدیریت بازارهای موازی بیان کرد: در زمان کاهش نرخ سود بانکی موضوعی که کم تر به آن توجه شد بازار هدف منابع بانکی بود. در همین دوره بخشی از منابع خارج شده از بانک ها، به سمت بازار ارز و سکه سرازیر شد و نوسانات بازار ارز را شدت بخشید.

مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن در خصوص افزایش نرخ ارز و اثر آن بر بازار سرمایه نیز اینچنین گفت: بازار سرمایه و شرکت های بورسی از رشد های اخیر نرخ ارز تاثیرات متفاوت گرفته اند، اما مهمترین تحول بورس تهران از این بخش مربوط به صنایع کالامحور و صادرات محور است.

ثابت در ادامه گفت: صنایعی مانند محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی علاوه بر اینکه افزایش قیمت جهانی نفت را طی این مدت تجربه کرده اند، از افزایش نرخ ارز در خصوص صادرات فرآورده های خود نیز سود کرده اند.

وی افزود: این موضوع در خصوص صنایع معدنی-فلزی نیز صدق می کند. با توجه به اینکه کامودیتی ها در بازارهای جهانی روند صعودی چشمگیری داشته اند(طی یکسال اخیر)، موضوع افزایش نرخ ارز برای صادرات محصولات این شرکت ها نیز به عنوان مزیت مطرح بود.

این کارشناس همچنین بیان کرد: موضوع افزایش نرخ ارز علاوه بر اینکه از واردات بی رویه جلوگیری می کند، افزایش نرخ تورم کالاها را به همراه دارد. این موضوع در صنایعی نظیر محصولات غذایی اثرات مثبتی دارد و می تواند چشم انداز چنین صنایعی را مثبت کند.

عظیم ثابت در ادامه با انتقاد از مدیریت صورت گرفته در بازار ارز کشور گفت: در حقیقت کاهش ارزش پول ملی موضوع شیرینی برای اقتصاد کشور نیست، اگر در مقاطع گذشته همزمان با افزایش نرخ تورم اجازه افزایش نرخ ارز در بازار نیز داده می شد و سیاست های ارزی به بهترین حالت ممکن اجرا می شد ، شاید این روزها شاهد نوسانات افسارگسخته اینچنین نبودیم.

وی در ادامه بیان کرد: معمولا در اقتصادهای پیشرفته برای مدیریت این موضوع تلاش می شود نرخ سود کوتاه مدت بانکی را افزایش دهند تا نقدینگی را در بازار مدیریت کنند. در همین زمینه باید مدیریت بازارهای موازی در دستور کار مقامات اقتصادی دولت قرار بگیرد. باید توجه کرد نقدینگی سرگردانی که این روزها میان بازارها جا به جا می شود می تواند آسیب های جدی برای بازارها داشته باشد.

ثابت در پایان بیان کرد: اگر افزایش نرخ ارز ادامه دار باشد (با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال این احتمال وجود دارد) ما شاهد افزایش نرخ تورم از رقم فعلی نیز هستیم . دو مولفه ای که رشد آن ها می تواند به نفع بازار سرمایه هم باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |