پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198641 18:20 1401/08/20
مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلا در گفت و گو با جهان اقتصاد مطرح کرد: کاهش هزینه‌های قضایی و حقوقی با افزایش تعداد وکلا

مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلا در گفت و گو با جهان اقتصاد مطرح کرد: کاهش هزینه‌های قضایی و حقوقی با افزایش تعداد وکلا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلا در گفت و گو با جهان اقتصاد مطرح کرد: کاهش هزینه‌های قضایی و حقوقی با افزایش تعداد وکلا

مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلا در گفت و گو با جهان اقتصاد مطرح کرد: کاهش هزینه‌های قضایی و حقوقی با افزایش تعداد وکلا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلا با بیان اینکه در هر بازار که تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، سبب افزایش خدمات و هزینه ها خواهد شد ،ابراز کرد: بازار وکالت هم از قضیه مستثنی نیست و تا زمانی عرضه و تقاضا با هم برابر نشوند شاهد گرانی خدمات وکلا خواهیم بود.

محمد علی سنگبر مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلا در گفت و گو با جهان اقتصاد با بیان اینکه در هر بازار که تقاضا از عرضه پیشی بگیرد،سبب افزایش خدمات و هزینه ها خواهد شد ،ابراز کرد: بازار وکالت هم از قضیه مستثنی نیست و تا زمانی عرضه و تقاضا با هم برابر نشوند شاهد گرانی خدمات وکلا خواهیم بود .

محمد علی سنگبر گفت: تا زمانی که تنها منبع در آمد وکلا از طریق حق وکلا انجام گیرد این گرانی خدمات وکلات ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه لازم است برای کاهش هزینه خدمات حقوقی به ارائه مهارت ها و افزایش مختلف حقوقی برای وکلا بپردازیم،عنوان کرد:به عنوان مثال می توان به ارائه خدماتی همچون مشاوره حقوقی تخصصی،داوری حقوقی ،آموزش حقوق و به روز رسانی مطالب آموخته شده،ارائه مشاور حقوقی به دستگاه دولتی ،بانک ها و غیره اشاره کرد.

مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلا اظهار کرد:  باید هر کس صلاحیت علمی دارد بتواند وارد این عرصه بشود. ما در مرکز وکلا علیرغم اینکه ملزم به تعیین ظرفیت هستیم، ولی تمام تلاش مان این بوده که بیشترین ظرفیت را در نظر بگیریم تا افراد مستعد و آگاه به قوانین وارد این حوزه شوند.

سنگبر با بیان اینکه با ساز وکار جذب  متقضایان وکلات را به گونه ای تعیین کنیم که افراد نخبه؛مطلع و علاقمند به شغل وکالت  وارد این حرفه شوند،مطرح کرد:باید معیار سنجی یک وکیل خوب در جامعه انجام شود و سپس بر اساس آن متقلضی وکالت را جذب این سازمان کنیم.

وی ضمن اشاره به نظام آموزش حقوقی در ایران گفت : در سایر کشورها ابتدا فرد چندین سال علم حقوق را در دانشگاه به صورت تئوری،عملی و مهارتی  یاد می گیرد و سپس از آن فرد آزمون وکالت برای آینده شغلی او گرفته می شود ،این در حالی است که در کشور ما اکثرا آموخته فقط به صورت تئوری و غیر کاربردی  است.

مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلا با بیان اینکه در حال حاضر انحصار در صدور پروانه وکالت وجود ندارد،اذعان کرد:از زمانی که مرکز وکلا  ایجاد شده است بخشی زیادی از این انحصار از بین رفته است .

سنگبر گفت: وکالت دعاوی پرونده ها را فقط وکلای دارای پروانه وکالت انجام می دهد و این امر سبب انحصاری شدن وکالت  شده است که لازم است برای برون رفت از این ماجرا باید مسئولین مربوطه چاره اندیشی کنند .

سنگبر با بیان اینکه لازم است یک رقابت سالم بین مرکز وکلا و کانون وکلا شکل بگیرد،یاد آور شد:این دو نهاد باید توامند سازی هر چه بیشتر خود در خصوص تربیت وکلا تخصصی تر تلاش کنند.

معاون مرکز وکلا قوه قضائیه به تاثیر افزایش وکیل بر کیفیت خدمات قضایی کشور اشاره کرد و گفت: ما در مرکز وکلا مشغول مطالعه و پژوهش بر‌ای مدرن کردن فضای رقابت در عرصه وکالت هستیم.

سنگبر با بیان اینکه در برخی کشورهای پیشرو در زمینه حقوقی، اغلب خدمات در قالب چند شرکت کوچک ارائه‌ می‌شود که در این حالت، دیگر نیاز نیست که وکیل به دنبال موکل باشد؛ اما در کشور ما اینطور نیست،مطرح کرد: متاسفانه روح حاکم بر حرفه وکالت جنبه سنتی دارد. اگر بستر لازم بر‌ای حرفه‌ای کردن عرصه وکالت فراهم شود، افزایش وکیل‌ می‌تواند منجر به ایجاد رقابت شود که نتیجه آن افزایش کیفیت خدمات حقوقی و قضایی است.

سنگبر با بیان اینکه تخصصی شدن خدمات وکالت سبب افزایش هزینه ها خواهد شد،تصریح کرد:یکی دیگر علل گران بودن خدمات وکالت این است وکلا تنها از این طریق امرار و معاش می کنند و مجبور هستند که هزینه بیشتری برای مشاوره های خود دریافت کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |