جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 107482 17:31 1399/04/31
مدیریت بهینه منابع بنگاه های اقتصادی

مدیریت بهینه منابع بنگاه های اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مدیریت بهینه منابع بنگاه های اقتصادی

مدیریت بهینه منابع بنگاه های اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

امیر علی رمدانی، دکتری صنایع و تحلیلگر اقتصاد

مدیریت منابع در بنگاه‌های اقتصادی از موضوعات مهمی است که همواره مدیران بر آن تاکید دارند. توجه به مصرف بهینه منابع از الزامات دنیای امروز است و این نکته به حدی مهم می‌باشد که در برخی از بنگاه‌ها، دستورالعمل‌ها داخلی پیرامون این موضوع تدوین و اجرای آن توسط پرسنل الزامی است. بهره گیری از عنصر خلاقیت و نوآوری در راستای مدیریت منابع از نکات مهمی است که دستاوردهای مطلوبی را به ارمغان خواهد آورد. از جمله نتایج بهره‌گیری از نوآوری می‌توان به مصرف بهینه منابع (منابع مالی، زمانی، انسانی و...)، فراهم شدن موجبات رشد اقتصادی بنگاه در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، بهبود فرآیندهای داخلی، افزایش مزیت رقابتی در راستای رقابت‌پذیری، افزایش رضایت مشتریان بالفعل، جذب مشتریان بالقوه، گسترش بازارها جدید، توسعه فعالیت‌ها، افزایش رضایت شغلی پرسنل، دستیابی به بازارهای جدید و کسب شهرت و اعتبار اشاره کرد.

هر بنگاه اقتصادی دارای منابع منحصر به فردی است که مدیران آن با برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، کنترل و نظارت و... سعی در مدیریت منابع در راستای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده هستند. باتوجه به نوع ماهیت و مختصات بنگاه اقتصادی، منابع مختلفی نیز وجود دارد. منابع بنگاه های اقتصادی در راستای خلق ارزش برای مشتریان، سهامداران و ذینفعان بنگاه اقتصادی ضروری می‌باشند. بنگاه‌های اقتصادی به منابعی کلیدی نیاز دارند تا بوسیله آن دارای مزیت رقابتی شده و ارزش پیشنهادی خود را خلق و ارائه نمایند که این امر سبب دسترسی به بازارها، حفظ ارتباط با مشتریان و کسب درآمد خواهد شد. منابع موجود در بنگاه‌های اقتصادی به صورت‌های متفاوتی است که می‌توان به طرق گوناگونی آن را تقسیم‌بندی کرد. اما یکی از رایج‌ترین این تقسیم‌بندی‌ها به شرح ذیل می‌باشد که منابع را به چهار گروه اصلی طبقه‌بندی می شوند. منابع فیزیکی، انسانی، مالی، غیرمحسوس.

درخصوص منابع فیزیکی (مشهود) باید اذعان کرد دارایی‌هایی که به‌صورت عینی قابل مشاهده باشند به‌عنوان منابع فیزیکی مطرح هستند. ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، سیستم‌ها، شبکه‌های توزیع، سرورها و... بعنوان منابع فیزیکی مطرح هستند. متکی بودن بر منابع فیزیکی برخی از شرکت‌‌ها همچون‌ آمازون (Amazon) با توجه به نوع فعالیت آن ها و دارا بودن تعداد زیادی فروشگاه‌ در سراسر دنیا کاملا مشهود است. از سوی دیگر منابع انسانی نیز جایگاه مهمه دارد. هر بنگاه اقتصادی بمنظور پیشبرد فعالیت های خود، نیازمند پرسنل است تا قادر باشد با کمک منابع دیگر به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد. اما در برخی از بنگاه های اقتصادی پرسنل نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و ضمن دارا بودن جایگاهی ویژه، اهمیت به‌سزایی دارند. طی سال‌ها و دهه‌های اخیر به‌جای عبارت «منابع انسانی» از عبارت «نیروی انسانی» استفاده می‌شد اما با گذشت زمان و نقشی که پرسنل در موفقیت بنگاه‌های اقتصادی ایفا کردند از واژه نیرو به منابع تغییر پیدا کرد. بعنوان مثال در صنایع دانش‌محور که عنصر دانش و خلاقیت پایه و اساس فعالیت‌های آن‌ها می‌باشد، نیروی انسانی بعنوان منابعی برای بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود. در سازماندهی و طراحی ساختار سازمانی، منابع انسانی نقش‌های کلیدی مهمی را ایفا می‌کند.

بی‌شک منابع مالی یکی از مهمترین منابع هر بنگاه اقتصادی است و هر بنگاه‌ اقتصادی به منابع مالی، ضمانت‌های مالی، پول نقد، خطوط اعتباری و... نیاز دارد. نکته مهم این است که منابع مالی تنها شامل قدرت و توان خزانه‌داری و حساب‌های بانکی نمی‌باشد. در دنیای امروز حتی فرصت دریافت یک وام به بنگاه های اقتصادی را نیز جزیی از منابع مالی به حساب می‌آورند. شرکت اریکسون (Ericsson) بعنوان تولیدکننده فعال در صنعت مخابرات، یکی از نمونه‌های بارز در بهره‌گیری از میزان تأثیر منابع مالی در شرکت خود می‌باشد. این شرکت ضمن قرض اعتبارات مالی از بانک‌ها و بازارهای سرمایه، و صرف بخشی از آن برای تأمین مالی تولیدکنندگان پایین‌دستی تجهیزات، سعی در به موقع آماده شدن سفارشات مشتریان می‌کرد.

چهارمین منبع بنگاه های اقتصادی، منابع نامحسوس (معنوی) هستند. برند، دانش اختصاصی، حق اختراع، حق تکثیر، مشارکت‌ها، پایگاه‌های داده مشتریان و مواردی از این دست بعنوان منابع نامحسوس بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند که به مرور زمان بر ارزش آن‌ها افزوده خواهد شد. شاید به زبانی ساده بتوان اذعان کرد که منابع نامحسوس، دقیقا نکته ماقبل منابع فیزیکی هستد. ایجاد کردن و توسعه دادن منابع معنوی، دشوار است اما هنگامی که این مهم رخ دهد، ارزش چشمگیری در بین پرسنل، مشتریان و رقبا به طور کلی در جامعه بوجود می‌آید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |