سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 6910 15:43 1393/08/25
مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب کشور هشدار داد

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب کشور هشدار داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب کشور هشدار داد

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب کشور هشدار داد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خطر رسیدن نشست های زمین به مناطق مسکونی

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب کشور با بیان اینکه کاهش آبدهی چاه ها برای آشامیدن نگران کننده است؛ گفت : به ۶ هزار روستای کشور با تانکر آب رسانی می شود .

سید محمدعلی مصطفوی با بیان اینکه ۱۲۴ میلیون مترمکعب از آب تصفیه شده در کشور برای آبیاری فضای سبز بهره برداری می شود افزود : الگوی فضای سبز در کشور باید متناسب با شرایط بومی و منطقه ای تغییر کند و به سمت ایجاد فضای سبز کم آب طلب برویم.

مجبور به مهاجرت خواهیم شد

مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت : اگر نشستهای زمین به مناطق مسکونی برسند ناگزیر از مهاجرت هستیم ، اتفاقی که در دامنه اصفهان برای ۴۰۰ خانه اتفاق افتاد که دیگر قابل سکونت نیست.

وی افزود : اگر سطح دسترسی به آب از ۱۵ متر کمتر شود، بر اساس مطالعات بین المللی، آبی که بر اثر بارش می تواند به آبخوان بازگردد، بسیار کاهش می یابد.

مصطفوی تعداد چشمه های کشور را ۱۷۳ هزار و ۶۱۱ رشته و تعداد قنات را ۴۱ هزار و ۱۳۰ رشته و تعداد چاه های مجاز مورد بهره برداری را ۷۷۰ هزار و ۵۶۷ حلقه عنوان کرد و گفت : در مجموع ۹۸۵ هزار و ۳۰۸ منبع آبی در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین با اشاره به تعریف ۶۰۹ محدوده مطالعاتی آب در کشور افزود : ۳۰۷ مورد از این محدوده ها معادل ۵۰ درصد شهریور امسال به دلیل شرایط وخیم آبی، ممنوعه اعلام شد.

به گفته وی این اقدام بر اساس ماده چهار قانون توزیع عادلانه آب انجام شده است و به این دلیل است که میزان بهره برداری از مقدار تغذیه یا ظرفیت تجدید شونده منابع آبی بیشتر بوده است.

وی افزایش تعداد محدوده های مطالعاتی ممنوعه در کشور را نگران کننده توصیف کرد و افزود : با وجود افزایش تعداد چاه های آب در کشور در سال ۸۷ سفره های آب زیرزمینی کشور در عمل تسلیم برداشتهای بی رویه شد و در عمل با وجود افزایش تعداد چاه ها تخلیه افزایش نیافت.

وی گفت : ۱۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخیره حیاتی آبهای زیرزمینی که نباید دست زده شود در ۴۷ سال گذشته از دست رفته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |