جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 148644 18:05 1400/04/28
مدیرعامل منصوب بخش خصوصی کشت و صنعت مغان واقعیت‌ها را افشاکرد: جنم مدیریت داشتید، مغان به خاک سیاه نمی‌نشست

مدیرعامل منصوب بخش خصوصی کشت و صنعت مغان واقعیت‌ها را افشاکرد: جنم مدیریت داشتید، مغان به خاک سیاه نمی‌نشست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مدیرعامل منصوب بخش خصوصی کشت و صنعت مغان واقعیت‌ها را افشاکرد: جنم مدیریت داشتید، مغان به خاک سیاه نمی‌نشست

مدیرعامل منصوب بخش خصوصی کشت و صنعت مغان واقعیت‌ها را افشاکرد: جنم مدیریت داشتید، مغان به خاک سیاه نمی‌نشست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهندس گلچین مدیرعامل منصوب بخش خصوصی شرکت کشت و صنعت مغان در نامه‌ای به رئیس‌کل جدید دادگستری‌استان اردبیل نسبت به گزارش مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره منصوب دولت این شرکت، ضمن افشای واقعیت‌ها، گزارش ارائه شده از سوی مدیردولتی این مجموعه را خلاف واقع دانست.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در این نامه چنین آمده‌است، با عنایت به عدم رعایت عدل و انصاف از سوی مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت دولتی کشت و صنعت مغان در دیدار مورخه با رئیس کل محترم دادگستری‌استان اردبیل و ارائه گزارش خلاف واقع و دور از حقیقت بطرفیت خریدار و سرمایه گذار هلدینگ بزرگ شیرین عسل در کشت و صنعت مغان، جهت شفاف سازی و تنویر افکار عمومی‌ذیلا مواردی چند به‌استحضار مردم و مسئولین مرتبط‌استان اردبیل می‌رساند: 

1-شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که در اجرای اصل 44 قانون اساسی، به تاریخ دی ماه 1397 به بخش خصوصی(شیرین عسل) واگذار شد در زمان تحویل، فقط  دارای 423 نفر نیروی انسانی‌بود ولی ما به همت سرمایه و‌استراتژی بخش خصوصی و تدابیر رئیس محترم هیئت ‌مدیره، در یک فرایند اشتغال زایی و حمایت از جوانان جویای کار منطقه با افزایش بیش از5 برابری، تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت را به 2570 نفر رسانده و با احتساب 4 سر عائله برای هر پرسنل، امرار معاش 8588 نفر را بصورت مستقیم تامین نمودیم.

2-صرف نظر از کارشکنی و مانع تراشی های افراد ذی نفوذ و طلبکاران مجموعه، با مبلغی بالغ بر60 میلیارد تومان بدهی شرکت مذکور را تحویل گرفته و با مساعدت ویزه رئیس هیئت‌ مدیره در اولین روز کاری40 میلیارد تومان بابت بدهی‌های شرکت توسط هلدینگ شیرین عسل پرداخت و بخش قابل توجهی از مابقی بدهی ها نیز در روزهای اولیه تصدی بخش خصوصی تسویه شد ولی با کمال تاسف، اعضای هیات مدیره محترم دولتی با بی انصافی محض، در محافل و مجالس صحبت از بدهی به جا مانده از بخش خصوصی به میان آورده و با آمار سازی غلط موجبات جریحه دار شدن احساسات وجدان های بیدار را فراهم می‌آورند و هنرشان را در ارائه آمار و ارقام بی مبنا ظهور و بروز می‌دهند!! 

3-روزی که ما این مجموعه را به دولت تحویل دادیم به ‌اندازه‌ای در انبارهای آن شیر خشک، ذرت بذری، محصولات کشاورزی و بذور دیگر محصولات  وجود داشت که به ‌راحتی حقوق و مزایای پرسنل را برای چندین ماه کفاف می‌نمود و لذا عرفا و اخلاقا مصادره به نفع اقدامات بخش خصوصی از ناحیه جلوس کنندگان بر سر سفره حاضر، امری ناپسند و نکوهیده و مستوجب طلب حلیت‌است. از جمله ابتدائی ترین وظایف یک مجموعه گردان، پرداخت حق الزحمه اعضای نیروی انسانی یک مجموعه‌است و عمل شق و اتفاق خارق العاده ای نیفتاده‌است که آن را جزو افتخارات خود محسوب نموده و منت سر پرستل زحمت کش بگذارید !! چرا که با فروش محصولات و اقلام های دپو شده در انبارهای شرکت قبل از تحویل از بخش خصوصی  و به جا مانده از ما، شماها دغدغه ای برای پرداخت  حقوق و مزایای کارکنان و پرسنل مجموعه را نداشتید و این کار از عهده مبتدی ترین افراد هم بر می‌آید و لزومی‌به غلو در این رابطه نیست. اگر به جدول پرداختی های حقوق کارکنان و کارگران مجموعه نگاهی منصفانه و غیرمغرضانه بیاندازید، حتما به قناعت وجدانی خواهید رسید که حقوق و مزایای دوره مدیریت خصوصی به نحو احسن و اکمل پرداخت گردیده و باری بر دوش شما نبوده‌است!!

4-در خصوص ادعای بی‌پایه و اساس بدهی140میلیارد تومانی بخش خصوصی، شایسته آن‌بود که قبل از اظهار نظر احساسی و فاتحانه، کلاه خود را قاضی قرار می‌دادیدکه آیا شرکت کشت و صنعت مغان در طول حیات فعالیت اقتصادی خود هرگز این مبلغ گردش مالی داشته‌است یا خیر؟! آیا بازار پارس آباد مغان کشش بدهی 140 میلیارد تومانی را دارد یا نه؟! در حالی که کل گردش مالی ماهانه آن مجموعه فراتر از 60 تا 100 میلیارد تومان نمی‌باشد، برای اهل فن رمز گشایی فرمائید که این دانش آمار و ارقام را از کجا یاد گرفته و کی به چنین مرتبت علمی‌دست یافته اید؟!

5-ادعای اغراق آمیز شما اعضای هیات مدیره عزیز مبنی بر افزایش30 درصدی تولید بعد از تحویل گرفتن از بخش خصوصی، چنان عاری از حقیقت‌است که هیچ مدیر مدبری به خود اجازه نمی‌دهد مدعی افزایش30 درصدی تولید در بازه زمانی کمتر از چهار ماه باشد. و این از ابداعات و اختراعات مدیران منحصر به فردی‌است که ید طولایی در بازی با کلمات و اعداد و ارقام دارند و صرفا برای این که خودی نشان داده و موفقیت آمیز‌بودن انتقال مجموعه از بخش خصوصی به دولت را به رخ مسئولان و مردم بکشند، لاجرم این چنین افاضه فضل می‌کنند غافل از اینکه با عدم رعایت عدل و انصاف همه ما باید روزی پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشیم.

6-تمامی‌عملیات کاشت، شخم، آبیاری، کود دهی و فرایندهای دیگر مکانیزاسیون در ارتباط با کشت پاییزه در شهریور و مهرماه توسط ما درآن مجموعه انجام‌ شده‌بود و اگر زراعتی امروز به مرحله برداشت ‌رسیده و موجب اظهار نظر قهرمانانه هیات مدیره مستقر گردیده‌است، حاصل زحمات شبانه روزی بخش خصوصی‌است که دل به اموال و املاکش سوزانده و اصطلاحا هرگز نگفته؛ "فشنگ از دولت‌است ما را چه به سود و زیان" و امروزه این چنین غیر منصفانه عملکرد موفقعیت آمیزش مصادره به نفع می‌گردد!!

7-زمانی که ما مجموعه را در اختیار داشتیم، 144 دستگاه پیشرفته و مدرن جهانی برای آماده‌سازی زمین و فرایندهای داشت و برداشت به مبلغ 500 میلیارد تومان توسط هلدینگ شیرین عسل برای شرکت خریداری شد و اکنون نیز همین دستگاه‌ها  مورد‌استفاده درکشت و صنعت مغان‌بوده و پز کاری اش هم برای دولتی ها مانده‌است.

8-مدیران فعلی شرکت در انجام مصاحبه ها و ارائه گزارش های مغرضانه چنان گوی سبقت از همدیگر می‌ربایند که گویا فتح الفتوح کرده اند غافل از اینکه اگر دولت می‌توانست در اداره و مدیریت آن مجموعه موفق عمل‌کرده و سودی عاید خویش می‌نمود،هیچ گاه آن را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کرد!! دوستان مدعی شکوفایی به یمن مدیریت داهیانه، نباید فراموش کنید که پز دادن مدیریتی تان را مدیون ادوات کشاورزی و صنعتی خریداری شده توسط بخش خصوصی‌بوده و در صورت خروج آن دستگاه ها از شرکت به خاک مذلت نشسته و حرفی برای گفتن و جولان‌دادن نداشتید!! چراکه اگر دارای چنین جنبه ای‌بودید، قبل از واگذاری به کار گرفته و نمی‌گذاشتید شرکت زیانده شود ؟ کما اینکه امروزه ابعاد وسیعی از ضعف مدیریتی تان را در مجموعه های دیگری مثل نیشکر هفت‌تپه به وضوح می‌بینیم. اگرچه بخش خصوصی هم در زمان واگذاری و هم زمانی که رای دستگاه محترم قضایی بر عودت آن به دولت‌بود، از قانون تمکین کرده‌است ولی این دلیل نمی‌شود که شاهد حجم گسترده‌ای از تبلیغات مسموم و ناجوانمردانه بواسطه افراد معلوم الحالی باشیم که آبشخورشان مشخص‌است!!

9-از روز اول بخش خصوصی در کشت و صنعت مغان بنا به توصیه و تأکید رئیس هیئت ‌مدیره به دنبال‌استراتژی توسعه‌بود و بر همین اساس در همان هفته‌های ابتدایی سالن فری‌استایل و مجهز که مدرن ‌ترین سیستم نگهداری دام‌بود در آن مجموعه احداث شد. و باز در همان روزهای ابتدایی فرایند اورهال و نوسازی سنگین کارخانه قند را انجام دادیم، کارخانه‌ای که بنا به مشکلاتی طی سالیان متمادی نوسازی آن انجام ‌نشده‌بود. قبل از حضور بخش خصوصی در شرکت سالانه10 تا 11 هزار تن شکر در کارخانه قند تولید می‌شد که ما در همان سال اول برای تنظیم بازار50 هزار تن شکر خام وارد کشور کردیم و علاوه بر کشت بهاره چغندر، کشت پاییزه نیز انجام دادیم که برای اولین بار کشت پاییزه چغندر در کشت و صنعت مغان انجام شد و سطح زیر کشت چغندر در منطقه دو برابر گردید و تحولی در کارخانه قند به وجود آمد.همچنین سالن‌هایی که یک ‌زمانی انبار‌بوده و به محلی برای جمع‌‌آوری ضایعات و زباله‌ها تبدیل ‌گردیده‌بود با حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مدرن ‌ترین سالن‌ها تبدیل شد و با تلاش شبانه‌روزی ما بزرگ ‌ترین کارخانه رب با پذیرش 3 هزار تن گوجه‌ فرنگی راه‌اندازی و خطوط بسته‌بندی نصب گردید که همه این خطوط و تجهیزات و ماشین‌آلات توسط رئیس هیئت‌ مدیره بخش خصوصی خریداری‌شده و هم اکنون امانتی نزد شرکت مغان هست.

10-ادعای رئیس هیات مدیره شرکت در حضور مقام عالی قضایی‌استان مبنی بر صادرات محصولات شرکت به کشور های عراق و پاکستان، با توجه به این که بر اساس قانون بنا به مسائل مختلف کشور از جمله امنیت غذایی، هیچ کالای کشاورزی به ‌جز صیفی‌جات و شیر خشک اجازه صادرات ندارد و این شرکت فقط قادر به صادرات شیر خشک‌بوده که آن‌هم رقم چندانی نیست و با توجه به کیفیت و ماهیت تولیدات کشت و صنعت مغان این مجموعه چندان سهمی‌نمی‌تواند در صادرات داشته باشد چرا که مجوزهای لازم برای صادرات محصولات اصلی این شرکت همچون گندم، کلزا و جو اخذ نشده‌است و هر ادعایی در این خصوص عاری از حقیقت خواهد‌بود چون شرکت‌های مشمول اصل 44 چنانچه بخواهند سرمایه‌گذاری انجام دهند باید مجوزهای لازم را اخذ کنند و طبق اطلاعات ما، چنین مجوزهایی در شش ماه گذشته اخذ نشده و با این اوصاف منظور آقایان از طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری مبهم و بازی با کلمات‌است!! تا جایی که  در خصوص افزایش سطح زیر کشت هم مطالب نادرستی ایراد شده چراکه سطح زیر کشت ثابت‌بوده و فقط آن‌ها می‌توانند زمین‌ها را اجاره دهند. همانطوری که ما با مشارکت دادن مردم، به‌خصوص جوانان پر انرژی به دنبال افزایش سطح زیر کشت‌بودیم.

11-در زمان تصدی بخش خصوصی، پیرو بازدیدی که در اولین روزهای کاری از مجتمع دامپروری داشتیم پی به عدم رسیدگی بهتر و سوء تغذیه و لاغری مفرط دام ها برده و فورا رسیدگی مداوم دو ساله و اصلاح نژادی را در دستور کار قرار داده و با وارد کردن بهترین نهاده‌های دامی‌و علوفه و یونجه وضعیت را تغییر دادیم. ما در زمان تحویل شرکت به دولت، چندین هزار تن یونجه در انبارها را به مدیران جدید سپرده و از طرفی بخاطر بهره برداری خارج از عرف و بیش از کشش خاک در سال های گذشته و بی اعتنایی به آن، موجب از بین رفتن قدرت حاصل خیزی خاک گردیده‌بود که با توزیع بیش از150 هزار تن کود دامی‌و تزریق  بهترین کودها و سموم برای افزایش حاصلخیزی خاک، آن را احیا کردیم.اگر امروز حاصلخیزی و بهره‌وری خاک افزایش یابد باعث افتخار ما‌است چراکه آن شرکت نیز جزئی از سرمایه کشورمان محسوب می‌شود ولی آقایان و مدیران فعلی توجه کنند که پایه و اساس این موضوع به اقدامات بخش خصوصی برمی‌گردد نه اینکه  نتیجه حضور سه ماهه آنان باشد که به نام خود سند کرده  و در بوق و کرنا کنند.!!

12-آن چه که به نام طرح توسعه یاد می‌شود، در زمان مدریت بخش خصوصی‌بوده و حجم آن به قدری‌بود که قراردادی با شرکت سیمان اردبیل امضا کرده‌بودیم تا روزانه 50 تن سیمان تحویل شرکت می‌دادند تا پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی اجرا شود، اکنون آقایان اعلام کنند که چه مقدار سیمان در این چند ماه مصرف کرده‌اند؟ 13-وقتی ما شرکت را تحویل گرفتیم سیستم‌های آبیاری فقط اسمش تحت‌فشار‌بود و خبری از آبیاری نوین و پیشرفته کشاورزی نبود ولی با هزینه بخش خصوصی سیستم‌های مجهز آبیاری و زهکشی اراضی انجام شد. از کشور آلمان بهترین و به‌روزترین دستگاه‌های کاشت و برداشت و کمبیان خریداری گردید و بهترین بذرهای چغندر، ذرت و گوجه‌فرنگی از دیگر کشورها وارد شرکت کشت و صنعت مغان شد و تحولی در این شرکت به وجود آورد که متاسفانه دوستان همه این پیشرفت ها را به نام خود و به عنوان رزومه کاری دولت بیان می‌کنند و بایستی پرسید کجای دنیا این مدل برخورد با بخش خصوصی وجود دارد؟ شما که اعتقادی به بخش خصوصی و اجرای اصل 44 ندارید، حداقل انصاف و مروت داشته باشید و عملکرد دیگران را به اسم خود جا نزنید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |