جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 156385 14:20 1400/07/11
مخزن سدهای تهران 314 میلیون مترمکعب کسری دارد

مخزن سدهای تهران 314 میلیون مترمکعب کسری دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مخزن سدهای تهران 314 میلیون مترمکعب کسری دارد

مخزن سدهای تهران 314 میلیون مترمکعب کسری دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، یوسف رضاپور اظهار داشت: کارنامه سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را درحالی می بندیم که میزان بارش های کشور در مقایسه با متوسط بلند مدت با کاهش ۳۷ درصدی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه شروع سال آبی در ایران از ابتدای پائیز است و از یکم مهرماه آغاز می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد، گفت: همین امر در حوزه عملکرد استان تهران و حوضه آبریز سدهای پنجگانه تهران نیز مشهود بوده و ورودی آب به مخازن سدهای تهران را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

رضاپور اضافه کرد: مقایسه میزان بارش ها در حوزه عملکرد استان بیانگر کاهش ۳۴ درصدی نزولات جوی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به ۴۶۱ میلیمتر بارش سال آبی ۹۹-۱۳۹۸ است.

وی تصریح کرد: نبود بارش و  پوشش برفی مناسب در حوضه آبریز سدهای تأمین کننده آب شرب کلانشهرهای تهران و کرج در زمستان سال ۹۹ و نبود بارش در فروردین ماه سال جاری موجب شد اندک برف موجود در حوضه آبریز سدها نیز به تدریج ذوب شود.

وی افزود: فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با ثبت تنها ۲.۳ میلیمتر بارش، به عنوان کم بارش ترین فروردین ماه دوره آماری ۵۲ ساله گذشته بوده است.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران بیان داشت: به همین دلیل رواناب و سیلاب های ناشی از ذوب برف در این دوره نداشتیم و همین امر میزان ورودی آب به مخازن سدهای پنج گانه تهران را با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال آبی گذشته مواجه ساخت.

وی همچنین تاکید کرد: علی رغم موارد یاد شده شاید استان تهران در مقایسه با سایر استان های درگیر با بحران خشکسالی در کشور، چالش و مشکلات به مراتب کمتری را در نیمه اول سال ۱۴۰۰ شاهد بود.

رضاپور حاطرنشان کرد: اکنون در آستانه فصل پاییز و شروع سال آبی جدید، با ۵۰۳ میلیون متر مکعب ذخیره آبی و کسری ۳۱۴ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته وارد سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ می شویم.

 وی یادآور شد: حجم ذخیره آبی در مخازن سدهای امیرکبیر و طالقان در سامانه غرب ۳۲۶ میلیون متر مکعب بوده و در مقایسه با مخزن نرمال انتهای شهریور کمبود ۱۳۶ میلیون متر مکعبی و در سامانه شرق سدهای لتیان، لار و ماملو با حجم ذخیره ۱۷۶ میلیون متر مکعبی، کاهش ۲۳۲ میلیون متر مکعبی نسبت به مخزن نرمال انتهای شهریور مواجه شده است.

  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت:  با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش های کمتر از نرمال و در صورت تداوم خشکسالی حاکم بر کشور و حوضه آبریز سدهای تحت پوشش و روند نزولی آب ورودی به مخازن سدهای تحت پوشش منطقه تهران، سال سختی را به لحاظ تأمین مطمئن و پایدار آب رقم زده  و وضعیت تأمین آب شرب  بخصوص در سامانه شرق را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |