شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 170628 19:38 1400/11/05
محیط زیست کشور در محاصره ورود پسماندها

محیط زیست کشور در محاصره ورود پسماندها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
محیط زیست کشور در محاصره ورود پسماندها

محیط زیست کشور در محاصره ورود پسماندها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-یکي از مشکلات بسيار حاد محيط زيستي کشور، مديريت نامناسب بر پسماندها است و ریشه اصلی آن بی‌توجهی به موضوع تفکیک زباله از مبدأ است.

به گزارش جهان اقتصاد، همه جوامع از شهری و روستایی و مراکز صنعتی به نحوی در تولید زباله نقش دارند حال این زباله‏ها باید پس از جمع آوری دفع بهداشتی آن به طور اصولی صورت پذیرد و اینجاست که مدیریت پسماند مهم ارزیابی می‏شود.

خبرنگار جهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفت‏وگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید:

این کارشناس محیط‌زیست و توسعه پایداراظهارکرد: بحث ورود پسماندهای جامد (زباله‌های صنعتی و شهری) و پسماندهای مایع (فاضلاب‌های شهری و صنعتی) به منابع آب و خاک کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

محبوب فر گفت: با وجود هشدار کارشناسان محیط زیست نسبت به تبعات ورود پسماندها به منابع طبیعی اما همچنان اقدام عاجلی برای ممانعت از ورود پسماندها به محیط زیست کشور و منابع آب و خاک صورت نگرفته است. 

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران افزود: درحال حاضر پسماندهای مایع (فاضلاب های شهری و صنعتی ) وارد منابع آب آشامیدنی مردم شده است و این مساله در استان هایی مانند تهران، اصفهان و  تعدادی از شهرهای شمالی وجود دارد به طوری که در شمال استان تهران و جنوب استان اصفهان فاضلاب‏های شهری وصنعتی در مزارع کشاورزی جاری است و تمامی صیفی جات وسبزیجات آلودگی هایی بسیاری دارند و در چندین مورد هم درصیفی جات صادر شده به کشورهای خارجی آب و کود مورد استفاده شده و فاضلاب انسانی تصفیه نشده عامل پیدایش آلودگی در محصولات کشاورزی و باغی ایران بوده است و با وجود ممنوع بودن آن در بازار کشورهای خارجی همچنان در بازارهای ایران ابن محصولات توزیع می‏شود.

محبوب‌فرعنوان کرد: به دلیل این که تصفیه‌خانه‏های فاضلاب از یک سیستم منسوخ و فرسوده برخوردار هستند، نمی‏توانند آب را به‌طور کامل استاندارد کنند که امری خطرناک است و پیرو این قضیه آب بسیاری از شهرهای کشور در مظان اتهام قرار دارد به طوری که برای خوردن و آشامیدن مناسب نیست، حتی بسیاری از بیماری‏های نوظهور مانند سرطان و ام اس و خود ایمنی می‏تواند ناشی از این مساله باشد.

وی ضمن تاکید براحداث تصفیه خانه‏های جدید و به روز رسانی آن‏ها، بیان کرد: در تصفیه خانه‏ها در تصفیه پساب و آب مورد استفاده مردم باید از جدید ترین تکنولوژی‏های روز دنیا استفاده شود.

عضوانجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران اظهار کرد: لوله‌کشی‏های فاضلاب باید در مناطقی از کشور انجام و سیستم جمع آوری فاضلاب بایستی برای صنایع، شهرک‏ها و شهرها و روستاها تعریف شود تا این فاضلاب وارد تصفیه خانه شده و مراحل تصفیه را طی کند.

** استفاده از دستگاه‌های زباله سوز

محبوب فر افزود: دستگاه‏های زباله سوز در بخشی از واحدهای صنفی از جمله بیمارستان‏ها یا برخی از مراکز پزشکی و درمانی می‏تواند مورد استفاده قرار گیرد تا بدون بی خطر سازی خارج نشود، از طرفی استفاده از این دستگاه‏ها برای مصارف شهری توصیه نمی‏شود.

وی گفت: تفکیک پذیری زباله‏ها باید از مبدا انجام شود ودفع آن باید براساس پروتکل‏ها واستانداردهای مشخص شده صورت پذیرد.

**روش های دفع زباله

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار افزود: سایت‌های دفع زباله در تمکامی شهرها و کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‏گیرد یعنی باید زباله از محل تولید وارد این سایت‏ها شده، پردازش و به روش کمپوست، دفن بهداشتی در زمین یا بازیافت به روش اصولی و مهندسی دفع شود.

مجبوب فرگفت: سایت‏های موجود دفع زباله باید تجدید نظر اساسی نسبت به آن‏ها صورت پذیرد چرا که ظرفیت بعضی از این سایت‏ها پر شده است به طوری که انباشت زباله را به دنبال داشته است و از قابلیت دفع مناسب برخوردار نیست و باید در این راستا تصمیمات مقتضی صورت پذیرد اما با توجه به باندسالاری که در دولت‏ها وجود داشته است و استفاده از افراد  خاصی در سازمانها و اداره‏های مرتبط با بهداشت، سلامت و محیط زیست کشور نسبت به این قضیه امیدوار نیستم زیرا این افراد صورت مساله را قبول ندارند و مشکلات موجود را پنهان می‏کنند تا باندهای قدرت و ثروت در ادارات مانور دهند و منافع مردم، محیط زیست را چپاول و حیف و میل کنند مگر این که تغییر رفتار اساسی صورت پذیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |