سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 8980 15:16 1393/10/22
محققان به رابطه تحقیق و نیاز جامعه توجه کنند

محققان به رابطه تحقیق و نیاز جامعه توجه کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
محققان به رابطه تحقیق و نیاز جامعه توجه کنند

محققان به رابطه تحقیق و نیاز جامعه توجه کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گاه سیاست های کلان کشور تشویق در امر سرمایه گذاری در حوزه های مختلف است و باید در این راستا پیوند عمیقی میان صنعت و تحقیقات پزشکی برقرار شود و باید مطالعات دانشگاهها به بازارها وصل شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: محققان باید توجه داشته باشند که اگر خواهان حمایت اجتماعی هستند، باید به رابطه بین تحقیق و نیاز جامعه توجه کنند.
به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان در بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با اشاره به جایگاه والای پزشک در جامعه گفت: در این رشته،خدمت ملموس به جان انسان ها، لذت را بلافاصله حاصل می کند.
نهاوندیان با اشاره به پیشرفت علوم پزشکی تاکید کرد: در هر مناسبتی که با موضوع پژوهش جمع می شویم، لازمه های یک پژوهش رو به جلو و مفید را باید مورد تاکید قرار دهیم و از این رو علمی مورد تاکید است که صفت نافع بودن را با خود داشته باشد.
وی ادامه داد: امروز اگرچه مقالات علمی یکی از شاخص های پیشرفت علمی است اما این امر به خودی خود کافی نیست و مقاله ای ارزشمند است که از آلام بشری بکاهد و کاربردی باشد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: محققان باید توجه داشته باشند که اگر خواهان حمایت اجتماعی هستند،باید به رابطه بین تحقیق و نیاز جامعه توجه کنند.
وی با تاکید بر توجه به نیاز جامعه در انتخاب موضوع تحقیقات گفت: در بودجه محدودی که داریم باید نیازهای جامعه را دریابیم چرا که همین جامعه هزینه تحقیقات ما را پرداخت می کند.
نهاوندیان ادامه داد: در عین حال که باید به نیازهای بومی توجه ویژه ای شود، این امر نباید موجب ایجاد محدودیت شود و باید توجه داشت که دسترسی انسان ها به دانش جز با همکاری های بین المللی امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه نگاهی به تحریم های صورت گرفته علیه کشور خود نشان این مدعاست که انها نمی خواهند ما با دنیا ارتباط داشته باشیم، گفت: به رغم این فشارها باید حضور ایران در تعامل با دیگر کشورها در تمامی عرصه ها تجلی باید.
نهاوندیان با بیان اینکه نباید دیپلماسی ما فقط دیپلماسی رسمی باشد،بر لزوم گسترش دیپلماسی دانشگاهی، تجاری و فرهنگی جامعه تاکید کرده و خواستار تقویت آن شد.
وی گفت: فرهنگ قوی و غنی کشور ما جایی برای هراس باقی نمی گذارد و از این رو حضور ملت ا یران در تمامی جوامع دنیا نباید حد و مرز بشناسد.
نهاوندیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این نکته که ما در پژوهش ها عادت به کار فردی داریم، بر لزوم تقویت بعد انجام کارهای گروهی در امر تحقیق تاکید کرد و گفت: شاید در حوزه پزشکی این آسیب کمتر باشد اما در سایر حوزه ها باید برایروحیه کار تیمی امتیاز ویژه ای قائل شد.
وی اظهار داشت: باید روحیه کار تیمی را در دانشجویان تقویت کرده و از همان دوران دانشجویی این عده را به کارهای جمعی عادت داد.
لزوم توجه به تحقیقات میان رشته ای
نهاوندیان ضعف در بخش تحقیقات میان رشته ای را از دیگر مشکلات مورد توجه خواند و افزود: حیات فردی و اجتماعی حقیقت تک بعدی نیست و برای مثال در خیلی از مواقع وقتی می خواهیم توصیه ای از قبیل روش درمانی یا نوع دارو را به بیمار داشته باشیم باید پزشک، روانشناس، جامعه شناس و... در تصمیم گیری مورد مشورت قرار گیرند.
وی ادامه داد: گاهی نیز در برخی رشته های پزشکی جای خالی نگاه اقتصادی دیده می شود و ازین رو تحقیقات میان رشته ای از باب عمق و صحت تحقیق و همچنین حمایت از آن ضروری است.
نهاوندیان استفاده از فناوری های نوین در امر پژوهش را نیز از نیازهای این بخش عنوان کرد و گفت: باید میزان استفاده از این ابزارهای نوین را در رشته های اصلی و سنتی افزایش داد.
مطالعات دانشگاهها به بازار وصل شود
وی همچنین به رابطه اقتصاد و صنعت با رشته های مختلف پزشکی اشاره کرد و گفت: نگاه سیاست های کلان کشور تشویق در امر سرمایه گذاری در حوزه های مختلف است و باید در این راستا پیوند عمیقی میان صنعت و تحقیقات پزشکی برقرار شود و باید مطالعات دانشگاهها به بازارها وصل شود.
نهاوندیان در خصوص سیاست های دولت در حمایت از پژوهش نیز گفت: دولت تدبیر و امید تلاش می کند این اصل مهم را تحقق بخشد و اصراری زیادی بر این نکته وجود دارد که تصمیم اتخاذ نشود، مگر آنکه پشتوانه تحقیق داشته باشد.
وی در این راستا به حمایت از صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت:با وجود انکه شرایط مالی دولت، شرایط درامدی نبود، این صندوق مورد حمایت جدی قرار گرفت و در بودجه سال آینده نیز رقم مناسبی برای صندوق در نظر گرفته شده است.
اعمال معافیت مالی برای بخش های تحقیقاتی
نهاوندیان به حمایت جدی از بخش خصوصی در امر تحقیق و توسعه اشاره کرد و گفت: اعمال معافیت مالی برای بخشهای پژوهشی از جمله آزمایشگاهها و... از این جمله است.
وی در پایان سخنانش بر توجه جدی به اخلاق در تمامی حوزه های علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: باید به اخلاق پزشکی توجه کنیم و از گذشته نیز پزشکان حکیمان جامعه بوده اند و باید معلمان اخلاق جامعه نیز باشند.
وی احیا اخلاق را از برنامه های اساسی دولت برشمرد و گفت: نقش جامعه پزشکی و محققان در این رابطه بسیار اثرگذار ا ست و امید می رود در کنار هم شاهد احیا علم و اخلاق در جامعه باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |