جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 121087 20:07 1399/09/02
محصولات پتروشیمی هر روز جذاب تر از دیروز

محصولات پتروشیمی هر روز جذاب تر از دیروز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
محصولات پتروشیمی هر روز جذاب تر از دیروز

محصولات پتروشیمی هر روز جذاب تر از دیروز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

بازار پتروشیمی ایران در دو بعد در حال رشد است که این موضوع موجب شده است تا تحلیل گران بازار سرمایه توجه ویژه ای که گروه پتروشیمی داشته باشند.

به گزارش جهان اقتصاد، عامل اول جذابیت پتروشیمی ها مربوط به افزایش نرخ دلار است. نرخ دلار نیما هم اکنون به 25 هزار تومان رسیده است که حدود 45 درصد بیشتر از 6 ماه اول سال است.

عامل دوم جذابیت پتروشیمی ها، افزایش نرخ جهانی محصولات پتروشیمی است. در 6 ماهه اول سال به دلیل کرونا شاهد افت شدید محصولات پتروشیمی بودیم اما در 6 ماهه دوم به دلیل موفقیت ها به ساخت واکسن کرونا موجب شد تا نرخ های جهانی محصولات پترو شیمی افزایش یابد.

تحلیل گران بازار سرمایه پیش بینی کرده اند که افزایش نرخ دلار همراه با افزایش نرخ جهانی محصولات پتروشمی موجب خواهد شد تا سود آوری شرکت های پتروشیمی در 6 ماهه دوم سال نسبت به 6 ماهه اول سال تا 90 درصد افزایش خواهد یافت.

البته به این موضوع باید توجه داشت صنعت پتروشیمی شامل محصولات متنوعی است که هرکدام باید جدا بررسی شود و همچنین میزان عرضه و تقاضای جهانی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

علاوه بر دو مورد ذکر شده باید نقش سود تسعیر ارز را نیز مورد بررسی قرار داد، که این سود در شرکت ها و صنعت های مختلف متفاوت است.

در آخرین نمونه از رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی باید به افزایش قیمت محصول پلی پروپیلن اشاره کرد که فقط در یک هفته گذشته رشد 45 دلاری داشته است و به قیمت یک هزار و 55 دلار در هر تن رسیده است.

همچنین محصول متانول در قراردادهای تحویل نوامبر و دسامبر وضعیت مناسبی دارد. کارشناسان عنوان کرده اند که آخرین محموله ارسال شده از ایران با پریمیوم 11 درصدی به قیمت 270دلار فروش رفته است، لذا رسیدن قیمت به محدوده 280 تا 300 دلار تا پایان سال دور از ذهن نیست هر چند نوسان قیمت در این محصول بسیار زیاد است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |