شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11686 15:51 1394/01/24
محسنی اژه ای:  ۱۲۰۰نیروی جدید در دستگاه قضا بکار گرفته می‌شوند

محسنی اژه ای: ۱۲۰۰نیروی جدید در دستگاه قضا بکار گرفته می‌شوند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
محسنی اژه ای:  ۱۲۰۰نیروی جدید در دستگاه قضا بکار گرفته می‌شوند

محسنی اژه ای: ۱۲۰۰نیروی جدید در دستگاه قضا بکار گرفته می‌شوند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سخنگوی قوه قضاییه در هفتاد و هفتمین نشست خبری خود درباره تسهیل در کار مردم، رسیدگی سریع به پرونده‌ها، بالا بردن سطح سلامت اداری قوه قضاییه و برخورد با تخلفات در جمع خبرنگاران سخن گفت.

حجت‌‌الاسلام محسنی اژه‌ای عصر دیروز در هفتاد و هفتمین نشست خبری خود ضمن تبریک آغاز سال جدید، پیروزی کشتی‌گیران آزادکار را به مردم و تیم کشتی تبریک گفت و افزود: اولویت‌های کاری و برنامه‌های قوه قضاییه در سال ۹۴بر روی رسیدگی به پرونده‌ها و آسایش مردم متمرکز شده است.

وی با اشاره به اینکه حجم بالای پرونده‌هایی که به دستگاه قضا ارجاع می‌شوند، هم باعث سردرگمی شهروندان و هم فشار کاری زیاد بر روی قضات می‌شود، گفت: برای برطرف کردن این فشار، قوه قضاییه تلاش برای ایجاد و تامین منابع انسانی متخصص و مورد نیاز را و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بالا بردن سطح دانش قضات مشمول کار، همانند سنوات گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

سخنگوی قوه قضاییه با مثبت ارزیابی کردن فعالیت‌های قوه قضاییه در سال ۹۳، گفت: ۸۰۸قاضی جدید در سال ۹۳در دستگاه قضا مشغول به کار شده‌اند و امسال نیز با توجه به برنامه‌های صورت گرفته، ۱۲۰۰نیروی جدید در دستگاه قضا مشغول به کار خواهند شد.

اژه‌ای، مساله ارتقای سلامت قوه قضاییه را مهم ارزیابی کرد و افزود: کارمندانی که در قوه قضاییه مشغول به کار هستند، قریب به هزار قاضی و چند برابر آن، کارمندان را شامل می‌شوند که این قشر حقیقتاً قشر زحمتکشی هستند و کار بزرگی را بر عهده دارند، اما با این کار بزرگ نمی‌شود که این افراد تخلف انجام داده و تخلفاتشان زیر ذره‌بین نباشد.

وی گفت: در سال ۹۴برای ارتقای قوه قضاییه و افزایش سلامت دستگاه قضا، به صورت جدی با همه کسانی که با نام قوه قضاییه اقدام به سوءاستفاده می‌کنند و با جعل عنوان کارمندان و قضات شریف قوه قضاییه به عنوان دلال، خود را وابسته به قضات معرفی می‌کنند، به صورت جدی و بدون چشم‌پوشی برخورد خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای ارتقای سلامت دستگاه قضا و جلب اعتماد مردم، نهایت تلاش خودمان را به کار می‌بریم، تا جایی که تاکنون افرادی در این زمینه بازداشت شده و با قضات متخلف، برخورد قانونی صورت گرفته و از آنها سلب صلاحیت شده و همچنین پرسنل خاطی دستگاه قضا نیز که اقدام به کارچاق‌کنی می‌کردند، در بازداشت بسر می‌برند.

افزایش مبارزه با زمین خواران و متعرضان به منابع ملی

محسنی اژه ای در ادامه هفتاد و هفتمین نشست خبری خود سومین اولویت مهم قوه قضاییه در سال ۹۴را تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون تبعیض و بخصوص شناسایی و معرفی دانه درشت ها اعلام کرد و افزود: در سال ۹۴تصمیم داریم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی با جدیت و بدون تبعیض وارد میدان شده و هرگونه فساد اقتصادی را معرفی و با آن مقابله کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخورد با زمین خواران و دست اندازان به منافع ملی از جمله دیگر برنامه های قوه قضاییه در سال ۹۴برشمرده شده است افزود: در مبارزه با زمین خواران مصمم هستیم در سال ۹۴با همه کسانی که به هر بهانه ای اقدام به تخریب و تصرف منابع ملی کرده اند برخورد جدی کنیم.

وی گفت: دولت در سال گذشته کارنامه خوب و درخشانی را در زمینه برخورد با زمین خواران و دست اندازان به منابع ملی ارائه داده تا جایی که در استان تهران حدود ۷۱۰هکتار از اراضی ملی که به ناحق مورد تصرف قرار گرفته بودند به صورت کامل رفع تصرف شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: هزار و ۵۰۰مورد ساخت و ساز غیر مجاز نیز که در سطح استان تهران صورت گرفته بود با همکاری استانداری، فرمانداری و با حضور قوه قضاییه تخریب شد و این روند در سراسر استان ها با همین جدیت در حال پیگیری است و امیدواریم میلیون ها متر مربع از اراضی که به صورت غیر قانونی تصرف شده اند به نام دولت آزاد شوند.

وی تاکید کرد: قوه قضاییه تصمیم دارد با همکاری دولت نهادها و ارگان هایی که مجوز ساخت و ساز صادر می کنند هماهنگ شود و با تصرف حریم شهرها و ساخت و سازهای غیر مجاز با جدیت برخورد کند زیرا که دستگاه های دولتی و شهرداری اگر درست به وظایف خود عمل کنند نیازی به مراحل بعدی و حضور قضایی در پرونده ها وجود ندارد.

امیدوارم عربستان به وعده‌ای که درباره مجازات خاطیان داده عمل کند

​ حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه هفتادوهفتمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص شکایت خانواده دو نوجوان ایرانی که در عربستان مورد تعرض قرار گرفته بودند گفت: کاری که در عربستان صورت گرفت، کاری زشت، خلاف قانون، اخلاق، شرع و عرف بود که به‌شدت باید تعقیب شود ودولت، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت این موضوع را باید پیگیری کنند. پیگیری‌های ما تا جایی ادامه داشت که اگر گفته ها صحیح باشد، طرف مقابل قول داده است که با خاطیان برخورد کرده و آنان را به اشد مجازات برساند.

وی در ادامه درباره ممنوع‌التصویری رئیس جمهور اسبق نیز گفت:به صورت غیررسمی مسائلی مطرح شده است که در حد اظهارنظر و امیدواری بوده است.

محسنی اژه ای همچنین در خصوص پرونده میلیاردی نفتی که در حال پیگیری است، اضافه کرد: کارهای زیادی با کمک دولت و بانک مرکزی در خصوص شناسایی اموال فرد خاطی صورت گرفته و بخشی از اموال نیز مصادره و به‌جای بدهی به وزارت نفت تحویل داده شده است. در حال حاضر پرونده این فرد در مقام شناسایی اموال و ارزشیابی ریالی اموال است و این نوید را می دهم که تلاش های صورت گرفته از سوی وزارت اطلاعات و کمک های خوبی که دستگاه‌های ذیربط در جریان حل این پرونده داشته اند، باعث شده اموال قابل قبولی در داخل و خارج کشور شناسایی شود و این اموال در حال حاضر در مرحله قیمت‌گذاری است و بعد از تمام شدن قیمت‌گذاری و کار کارشناسی اموال در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: با توجه به تمام فعالیت هایی که در خصوص این پرونده میلیاردی در حال انجام است، لیکن هنوز کیفرخواستی در این پرونده صادر نشده، قرار مجرمیتی نیز صادر شده بود که برای رفع نقص موجود در پرونده مجددا برداشته شد.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت خبرنگار واشنگتن‌پست گفت: این پرونده در دادگاه انقلاب مطرح است و وکلای این خبرنگار در حال مطالعه پرونده هستند. توصیه من به قاضی این بود که به وکلای پرونده بگوید وقت بیشتری بگذارند تا کار مطالعه زودتر تمام شود و روز دادگاه مشخص شود.

قانون فصل الخطاب باشد به هم دلی و هم زبانی می رسیم

محسنی‌اژه‌ای در ادامه هفتادوهفتمین جلسه خود با حضور خبرنگاران درباره راهکارهای تحقق شعار سال ۹۴گفت: اگر بخواهیم همدلی ایجاد شود، باید همه در مرز قانونی و تعریف شده حرکت کنیم. در پاره ای موارد چنانچه اختلاف برداشت از قانون باشد، می توان با گفتگو به برداشت مشترک و نزدیک رسید، اما برای رسیدن به همدلی باید در مواردی که از قانون اختلاف برداشت داریم، صحبت کنیم تا به نتیجه مشترک برسیم.

وی افزود: اگر فصل الخطاب ما قانون باشد به طور قطع به همدلی و همزبانی دست پیدا می کنیم به عنوان مثال در مساله هسته ای و توافقی که مطرح شد یک عده به طور جدی نگران هستند و نگرانی آنها دو علت دارد نخست اینکه از دشمن بدی و بی‌اعتمادی دیده اند و آمریکا را دشمن و شیطان بزرگ می دانند، عده ای دیگر نیز که ممکن است در جریان جزئیات مذاکرات نباشند در این مورد تیم مذاکره کننده هسته ای می تواند تا جایی که مقدور است، شفاف برخورد کرده و موضوع را تشریح کند.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: اگر در موضوعاتی که نسبت به آن ابهام وجود دارد، موارد تبیین و تشریح شوند، به طور قطع گام بلندی در راستای همدلی و همزبانی برداشته می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |