جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 151994 08:42 1400/06/07
وزیر نیرو: اگر ۱۳ هزار مگاوات دیگر هم تولید کنیم تقاضا وجود دارد

وزیر نیرو: اگر ۱۳ هزار مگاوات دیگر هم تولید کنیم تقاضا وجود دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وزیر نیرو: اگر ۱۳ هزار مگاوات دیگر هم تولید کنیم تقاضا وجود دارد

وزیر نیرو: اگر ۱۳ هزار مگاوات دیگر هم تولید کنیم تقاضا وجود دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، علی اکبر محرابیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به سفر اخیر به همراه رئیس جمهور به استان خوزستان، افزود: مدیون رشادت‌های مردم این استان هستیم، در این سفر آقای رئیسی جهت گیری خود را بابت کار، تلاش و خدمت صادقانه به مردم اعلام کرد و در این سفر به گلایه‌های مردم خوزستان گوش جان سپرده شد.

او ادامه داد: علیرغم منابع و مخازن عظیم آب در خوزستان؛ مردم این استان برای تأمین آب شرب و همچنین نیازمندی به خدمات شبکه فاضلاب گلایه‌مند هستند؛ با این که در این استان سرمایه گذاری‌ها و اقدامات عظیمی برای تأمین آب انجام شده، اما هنوز برخی زنجیره‌های این اقدامات تکمیل نشده است.

محرابیان تصریح کرد: بازدید از مجموعه تصفیه خانه و شبکه انتقال فاضلاب اهواز به عنوان اولین اقدام رئیس جمهور در سفر به استان خوزستان بود، از آنجا که ارتفاع آب‌های تحت الارضی در این استان بالاست، امکان احداث فاضلاب در زمین وجود ندارد، از سوی دیگر احداث شبکه فاضلاب برای چنین شهرهایی بسیار ضروری است.

او گفت: طی حضور دولت‌های گذشته، احداث شبکه فاضلاب در اهواز کلید خورد و به اتمام رسید، اما خطوط جمع آوری فاضلاب در شهر اهواز ایجاد نشده بود لذا طی ماه‌های اخیر عملیات اجرایی این طرح شروع شد.

وزیر نیرو افزود: شهر اهواز از قدیم الایام دارای شبکه فاضلاب شهری بوده، اما این شبکه بسیار فرسوده و ناکارآمد بود و طی قراردادی قرارگاه خاتم متعهد شد تا ظرف مدت ۳۶ ماه این شبکه را بازسازی و تکمیل نماید، آقای رئیسی هم در بازدید از استان خوزستان دستور گفت اعتبارات لازم جهت اجرای این پروژه تزریق شود.

محرابیان اضافه کرد: دومین ملاحظه ایشان این بود که مدت زمان اجرای طرح باید کوتاه شود و ظرف مدت ۲۴ ماه و حتی کمتر باید این طرح تکمیل گردد که پس از بررسی‌های کارشناسی؛ نتیجه به دولت اعلام می‌شود و نتیجه نهایی را به مردم خوزستان اعلام خواهیم کرد.

او تصریح کرد: برای اجرای طرح فاضلاب شهر اهواز مشکلی از بابت تأمین منابع مالی نداریم، ضمناً پیش پرداخت خوبی به پیمانکار داده شده و قرار است کارگاه‌های پیمانکاران به دو برابر افزایش یابد.

محرابیان گفت: وزارت نیرو در استان خوزستان هفت طرح آبرسانی در نقاط مختلف دارد؛ با این هفت طرح هم آبرسانی در تمام شهرها و روستاهای این استان تکمیل می‌شود و آبرسانی غدیر؛ شمال شرق، جنوب شرق، طرح شهر دزفول و اندیمشک و طرح شهر مسجد سلیمان از آن جمله است.

او افزود: بزرگترین طرح از این طرح‌ها؛ طرح غدیر است و توانایی آبرسانی به ۲۶ شهر استان خوزستان را دارد.

وزیر نیروی دولت سیزدهم گفت: این پروژه از دهه ۹۰ شروع و قرار شد تا از طریق سد کرخه تأمین آب شود و تاکنون از ۲۶ شهر هدف به ۱۸ شهر و روستا آبرسانی شده است.

محرابیان افزود: برای آبرسانی فاز دوم طرح غدیر؛ روشی به دولت پیشنهاد کرده ایم که در حال بررسی قرار دارد؛ در این طرح آبرسانی از سد دز انجام خواهد شد؛ اگر این روش به تصویب برسد در زمان کوتاهی می‌توانیم آب دز را با خط لوله‌ای ۴۰ کیلومتری به شبکه طرح غدیر تزریق کنیم و آرزوی دیرینه مردم خوزستان برای استفاده از آب با کیفیت محقق شود.

او گفت: از محل اعتبارات هدفمندسازی؛ برای جمع آوری آب‌های سطحی شهر اهواز؛ اعتباراتی به شهرداری این شهر ابلاغ شده است، با این اقدام؛ موضوع سیلاب‌های پس از باران هم در این شهر حل خواهد شد.

محرابیان افزود: با اینکه حجم مفید سدهای استان خوزستان؛ کم است، اما طی تصمیماتی که در اولین سفر رئیس جمهور رئیسی به استان خوزستان گرفتیم؛ قرار شد آب مورد نیاز بخش کشاورزی این استان در پاییز را به خوبی تأمین کنیم و روی هم رفته آب پشت سدهای استان خوزستان مال مردم است و جای دیگری صرف نخواهد شد.

او ادامه داد: مردم می‌توانند با رعایت الگوی کشت و استفاده از روش‌های مکانیزه در کشاورزی؛ در راستای بهره مندی از آب‌های پشت سدهای استان خوزستان در سال کم آب و نسبتاً خشکسالی با دولت همکاری نمایند تا از شرایط فعلی به خوبی گذر کنیم.

وزیر نیرو در خصوص مشکلات برق و پدیده خاموشی‌های بسیار در سال جاری گفت: با توجه به رشد تقریباً ۱۰ برابری تولید برق طی ۴۰ سال اخیر؛ تولید این صنعت از ۷ هزار مگاوات در سال به ۸۵ هزار مگاوات در سال رسیده است و در حال حاضر مقام چهاردهم دنیا در ظرفیت سازی برق را کسب کرده ایم.

محرابیان افزود: طی سال‌های گذشته یک اشتباه استراتژیک رخ داد و عنوان شد که ما به نیروگاه سازی اعتقادی نداریم و متأسفانه ما امروز با مزرعه‌ای طرف هستیم که سال قبل در آن کشتی صورت نگرفته و گرنه این مزرعه بسیار پربار است.

او گفت: یکی از وظایف ما این است که به قدری آب و برق تولید کنیم تا مانع زندگی و کسب و کار آن‌ها نشویم، مردم باید بتوانند در سایه خدمات زیربنایی؛ راحت زندگی کنند و بنگاه‌های خود را رشد دهند، اما اکنون یک بنگاه برای توسعه، برق کافی ندارد و حتی بنگاه‌های اقتصادی فعلی هم مشکل تأمین برق دارند.

محرابیان با بیان این که در تولید برق ۱۳ هزار مگاوات تراز منفی داریم، افزود: در حال حاضر از ظرفیت تولید ۸۵ هزار مگاوات برق؛ تنها ۵۳ هزار مگاوات برق تولید می‌شود، اگر ۱۳ هزار مگاوات دیگر هم تولید کنیم تقاضا وجود دارد.

او تصریح کرد: برای رفع این مشکل؛ توسعه ۳۰ هزار مگاوات برق را در طرحی دیده ایم، این طرح؛ یک برنامه عملیاتی اجرایی و زمان بندی شده است.

وزیر نیرو گفت: برای تأمین و توسعه این میزان برق؛ ۱۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه‌هایی که عمدتاً حرارتی هستند و نیازمند تبدیل به سیکل ترکیبی می‌باشند تأمین می‌شود؛ حدود ۷ هزار مگاوات از این دست مگاوات‌ها در کشور موجود است.

محرابیان افزود: دو هزار و پانصد مگاوات برق هم نیروگاه جدید حرارتی داریم که در مجموع ۱۰ هزار مگاوات برق تولید می‌شود و از سوی دیگر برنامه ریزی هم بر روی ۱۰ هزار مگاوات حاصل از نیروگاه‌های حرارتی با محوریت صنایع انرژی بر کشور صورت گرفته است.

او گفت: از آنجا که تعداد صنایع انرژی بر در کشور گسترش یافته و زیاد شده است، در صدد آن هستیم که در قبال ساخت نیروگاه‌های حرارتی این صنایع انرژی بر؛ تعهد دهیم که از محدودیتی از محل نیروگاه‌های ساخت خودشان، قائل نشویم و به این ترتیب؛ این صنایع می‌توانند با اطمینان سرمایه گذاری و تولید کنند.

محرابیان افزود: نرخ‌های برق صنعتی هم طبق قوانین جدید دائمی می‌شود و توجیه پذیر خواهد بود؛ به طور مثال فولاد خوزستان با اعلام آمادگی برای تولید ۵۰۰ مگاوات فعالیت خود را شروع می‌کند و این حجم را به هزار مگاوات افزایش خواهد داد.

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های محوری ما آبرسانی به روستاها و مناطق محروم است, گفت: برنامه ریزی کردیم پوشش آب روستایی را از ۷۵ به ۹۰ درصد برسانیم و حدود ۸ هزار روستا را در طول ۴ سال باید آب رسانی کنیم.

محرابیان در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: با استفاده و همکاری و مشارکت گروه‌های جهادی امیدواریم این کار را به ثمر برسانیم.
او گفت: اگر واحد صنعتی, نیروگاه بسازد به ۲ صورت سود می‌کند یکی از محل تولیدات معمولی و سود دیگر از محل تولید برق است و سود بزرگ‌تر آنها این است که عدم النعفی که از محدودیت برق دارند, از بین می‌رود و به فرصت جدید تبدیل می‌شود.
محرابیان درباره بدهی دولت به نیروگاه‌ها هم گفت: در روزهای آینده اعلام می‌کنیم با نیروگاه‌های طلبکار به روشی تسویه کنیم تا دغدغه‌های آنها از بین برود.
وزیر نیرو درباره نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: اگر در این نیروگاه‌ها, یک میلیارد تومان سرمایه گذاری کنید سالانه ۵۰۰ میلیون تومان از محل صرفه جویی سوخت، سوددهی دارد و سرمایه گذاری یک نیروگاه تجدیدپذیر در مدت ۲ سال بر می‌گردد.

وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که انجام داده ام, آزاد سازی یکباره نرخ برق، موجب رشد یکباره اقتصاد و افزایش رفاه نمی‌شود؛ اگر بخواهیم تصمیم معقولی بگیریم که هم نرخ رشد اقتصادی و هم رفاه بالا برود باید مجموعه‌ای از سیاست‌های قیمتی و انگیزشی را به کار ببریم.
وزیر نیرو اضافه کرد: اقداماتی مانند سهمیه بندی بنزین استفاده از سوخت سی ان جی (گاز طبیعی)، خروج خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی موجب شد مصرف بنزین به شدت کاهش یابد و در سال‌های اجرای این قانون از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳، معادل ۱۰۰ میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی داشتیم.
محرابیان گفت: اگر آن قانون اجرا نمی‌شد، در سال ۱۳۹۳، شاهد مصرف روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین می‌بودیم و این درباره برق هم صدق می‌کند.
او افزود: چهارمین برنامه ما در حوزه برق، موضوع مدیریت تقاضاست که ظرفیت قابل توجهی برای صرفه جویی در این باره وجود دارد و در چارچوب سیاستگذاری آن را پیگیری خواهیم کرد.
محرابیان با اشاره به اینکه ۱۳ درصد مصرف برق ما عمومی است که می‌توان آن را کاهش داد, ادامه داد: ظرفیت کاهش مصرف برق در صنعت هم قابل توجه است.

وزیر نیرو درباره موضوع آب با بیان اینکه تخصیص, توزیع و منابع آب از مهمترین موضوع‌های مربوط به آب است, گفت: در بحث تخصیص، قوانین ما بر مبنای شرایط گذاشته، ترسیم شده بود؛ سرانه مصرف در سال ۱۳۳۵، شش هزار و ۸۵۸ متر مکعب به ازای هر نفر بود و این عدد اکنون به ۱۵۹۷ متر مکعب رسیده است.
محرابیان با بیان اینکه در شرایط فعلی باید در قوانین و مقررات گذشته بازنگری کنیم, افزود: در موضوع تخصیص باید به سه اصل عدالت، شفافیت, قانون و حقوق مناطق محروم هم توجه کنیم.
او اضافه کرد: لایحه آب در دولت مطرح است که با توجه به دیدگاه‌های دولت جدید در حال بازنگری آن هستیم و امیدواریم لایحه‌ای خوب و کارساز تقدیم مجلس کنیم.
وزیر نیرو با بیان اینکه در موضوع توزیع، باید اجرای طرح‌ها را تسریع کنیم, گفت: کسری بودجه وجود دارد اما در کشورمان کمبود نقدینگی نداریم و موضوع کشور ما مدیریت نقدینگی است؛ اگر در بودجه‌هایی که تنظیم می‌شود طرح‌ها را به گونه‌ای تعریف کنیم که بتوانیم از نقدینگی موجود در کشور در این طرح‌ها، استفاده کنیم، مشکل حل می‌شود.
محرابیان با اشاره به اینکه طرح‌های آب و انرژی در همه کشورها، پرسودترین طرح هاست افزود: بسیاری از صنایع, داوطلب سرمایه گذاری در برخی طرح‌ها مانند انتقال آب هستند.
او با بیان اینکه تنوع بخشیدن در سبد تأمین آب از جمله راهکارهاست, ادامه داد: بیش از ۹۹ درصد آب‌هایی که اکنون مدیریت می‌کنیم، آب‌های بارشی است و کمتر از یک چهارم بارش را به آب‌هایی تبدیل می‌کنیم که بر روی آنها مدیریت می‌کنیم.
محرابیان با اشاره به اینکه در سال‌های معمول، ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارش داریم اما آبی که مدیریت می‌کنیم حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب است, اضافه کرد: در کنار مدیریت مصرف باید به سبد تأمین آب, تنوع بدهیم مانند استفاده از آب دریا در سال ۱۳۸۸.
او افزود: این طرح را برای تأمین آب صنایع در فلات مرکزی، آغاز کردیم و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه یافت و مرحله نخست آن برای تأمین آب در دو استان کم آب کشور به بهره برداری رسید.
وزیر نیرو گفت: مخالفت‌های زیادی برای اجرای این طرح بود اما استقامت کردیم و با تأمین مالی به روش‌های مختلف، این کار انجام و نتیجه این شد که سود قابل توجهی به این صنایع رسیده است.
محرابیان با تاکید بر اینکه الگوی استفاده از آب دریا را باید افزایش دهیم، افزود: برای کشور ما بسیار زشت است که شهری مانند ”چابهار“ که در دهانه اقیانوس واقع شده است، مردمش از مصرف آب بهداشتی محروم باشند؛ برای مردم این شهر، هفته‌ای چند ساعت، آب، وصل می‌شود.
او ادامه داد: حتی در شهرهای غیر ساحلی هم می‌توانیم از آب دریا استفاده کنیم و بسیاری از صنایع ما متقاضی انتقال آب هستند.
وی استفاده از آب‌های ژرف را از دیگر راه‌های تأمین آب، بر شمرد و اضافه کرد: استفاده از این روش در دنیا، معمول است.
وزیر نیرو افرود: در اعماق ۲ هزار و تا ۳ هزار متری زمین، روان آب‌های گسترده‌ای در برخی نقاط وجود دارد و در منطقه شرقی کشورمان چنین روان آبی را در عمق ۲ تا ۳ هزار متر داریم.
او با بیان اینکه ۲ چاه ژرف در کشورمان تا کنون به آب رسیده است, ادامه داد: «ای سی» آب حدود ۱۲ هزار است که با تصفیه ساده می‌توان از آب استفاده کرد و هزینه تمام شده اب نسبت به خطوط انتقال در برخی موارد، بسیار کمتر می‌شود.
محرابیان با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های محوری ما آبرسانی به روستاها و مناطق محروم است, گفت: برنامه ریزی کردیم پوشش آب روستایی را از ۷۵ به ۹۰ درصد برسانیم یعنی حدود ۸ هزار روستا را در طول ۴ سال باید آبرسانی کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |