جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2352 14:58 1393/03/17
مجوز فعالیت نخستین مرکز میانی صدور گواهی الکترونیک دولتی کشور

مجوز فعالیت نخستین مرکز میانی صدور گواهی الکترونیک دولتی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مجوز فعالیت نخستین مرکز میانی صدور گواهی الکترونیک دولتی کشور

مجوز فعالیت نخستین مرکز میانی صدور گواهی الکترونیک دولتی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : مجوز نخستین مرکز گواهی الکترونیک میانی دولتی کشور، دیروز در حالی به سازمان بورس و اوراق بهادار اعطا شد که قرار است فردا، همزمان با آغاز به کار هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه با حضور مسئولان ارشد کشور، این مرکـز رسما فعالیت خود را در بازار سرمایـه آغاز کنـد

.
مجوز نخستین مرکز گواهی الکترونیک میانی دولتی کشور، امروز در حالی به سازمان بورس و اوراق بهادار اعطا شد که قرار است فردا، همزمان با آغاز به کار هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه با حضور مسئولان ارشد کشور، این مرکـز رسما فعالیت خود را در بازار سرمایـه آغاز کنـد.
دکتر صالح آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم، با اشاره به اینکه توسعه بورس الکترونیک، بصورت جدی در دستور کار قرار دارد، افزود: امروز، نهادها و شرکت های مختلفی در تعامل گسترده با سازمان هستند، آنچه که در این میان اهمیت دارد، این است که این مبادلات که عمدتا از نوع مبادله اطلاعات هستند، در فضایی امن و مطمئن و با سرعت بالا، صورت گرفته و قابلیت انکار نداشته باشد که در این زمینه، بهره گیری از گواهی الکترونیک، بسیار حائز اهمیت است.
سخنگوی سازمان بورس افزود امروز خوشبختانه، با راه اندازی سامانه معاملات آنلاین، سرمایه گذاران از نقاط مختلف جغرافیایی، میتوانند در بورس ایران سرمایه گذاری کنند و ما بدنبال آن هستیم تا با بهره گیری از امضای دیجیتال در حوزه معاملات آنلاین، زمینه را برای انجام معاملات کلان بصورت آنلاین و در بستری امن و مطمئن، فراهم کنیم.
دکتر توفیق، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم، با اشاره به دستاوردهای بازار سرمایه، به ویژه در حوزه توسعه فناوری، بر ضرورت زمینه سازی برای راه اندازی مراکز RA متعدد توسط مرکز میانی گواهی الکترونیک بازار سرمایه تأکید کرد.
توفیق همچنین از تصویب ایجاد پنجره واحد تجاری خبر داد و گفت: بنا داریم این پنجره را تا 15 اسفند سال جاری، راه اندازی کنیم و یکی از الزامات این موضوع، بهره گیری از امضای دیجیتال است و از این منظر، فضای کار گسترده ای برای مرکز میانی دولتی صدور گواهی الکترونیک بازار سرمایه وجود دارد.
افتتاح نخستین مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیک
بهره برداری عملیاتی از نخستین مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیک سازمان بورس و اوراق بهادار طی یک پروژه 5 ساله و با فراهم نمودن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری و امنیتی لازم و با بهره گیری از تجارب موفق سایر کشورها دراین حوزه در نخستین روز هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه افتتاح خواهد شد.
علی عبداللهی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در این خصوص اظهار داشت: با گذراندن ممیزی های مختلف در وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس و اوراق بهادار موفق به اخذ مجوز نخستین مرکز میانی دولتی صدور گواهی الکترونیک شد.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار سرمایه و حرکت به سوی دیجیتالی شدن و تبادلات و و تعاملات بدون کاغذ و مبتنی بر اینترنت، نیاز به فناوری هایی مانند امضای دیجیتال در این بازار به شدت حس می شود .
عبداللهی افزود: از طرف دیگر اکثر تراکنش ها و تعاملات و ارتباطات در بازار سرمایه جنبه پولی و مالی دارد به همین خاطر امنیت آن و تأیید اعتبار و اصالت آن از جایگاه مهمی برخوردار است، بنابر این دلایل سازمان بورس به سمت استفاده از فناوری امضای دیجیتال و راه اندازی مرکز میانی پیش رفت که البته سازمان بورس و بازار سرمایه جزء پیشگامان بهره برداری عملیاتی از فناوری امضای دیجیتال در سیستم های خود محسوب می شوند.
مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس در خصوص کاربرد این مرکز اشاره داشت: پس از طی مراحل مختلف، با فراهم کردن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری و انجام ممیزی ها، موفق به کسب مجوز راه اندازی نخستین مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیک امضای دیجیتال شدیم که کاربردهای زیادی در بازار سرمایه دارد به خصوص در بخش معاملات برخط در سامانه های ستــان و سایر حوزه ها دارد.
وی در این خصوص افزود: با توجه به این مجوز می توانیم خدمات صدور گواهی الکترونیک برای سایر دستگاه های دولتی را هم داشته باشیم که البته در مراحل اول تمرکز بر مجموعه وزارت اقتصاد است.
عبداللهی در خصوص رویه سابق مجوز امضای دیجیتال ابراز داشت: سابق بر این روال این بود که دفاتر ثبت نام RA مدارک افراد متقاضی صدور امضای دیجیتال را دریافت می کردند و پس از احراز هویت، مدارک را به سازمان بورس ارسال و این سازمان پس از تأیید مدارک به مرکز میانی عام وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می شد .
وی در خصوص رویه کنونی اشاره داشت:هم اکنون با افتتاح نخستین مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیک، سازمان بورس و اوراق بهادار دو سناریو پیش رو دارد، نخست این که این دفاتر را در شرکت های کارگزاری دایر کند تا دسترسی به آنها آسان شوند و سناریوی دیگر این که این مراکز را در دفاتر خدمات الکترونیکی دولت راه اندازی کند.
مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با اشاره به مزایای استفاده از امضای دیجیتال تصریح کرد: با استفاده از فناوری امضای دیجیتال بستری ایمن برای تبادل اطلاعات و داده ها فراهم شده و بسیاری از تبادلات اطلاعات و تراکنش های بازار سرمایه که از جنس پولی و مالی هستند به صورت دیجیتالی انجام می شود .
وی با بیان این که تأیید اعتبار و اصالت هویت فرستنده مسئله ای بسیار مهم است بیان داشت: تایید اعتبار هویت افراد که سابق بر این به صورت غیر دیجیتالی و با امضای فیزیکی انجام می شد پس از این به صورت دیجیتال صورت می گیرد تا از کاغذبازی ها و ارسال اطلاعات در عصر تکنولوژی جلوگیری شود.
عبداللهی در پایان با توضیح زوایای حقوقی امضای دیجیتال تشریح کرد: از لحاظ حقوقی و فنی امضای دیجیتال کاملا مانند امضای فیزیکی بوده و از تمام حقوق و قوانین امضای فیزیکی برخوردار است و در تمامی مراجع قضایی نیز مورد قبول است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |