پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 123931 19:46 1399/09/19
مجازات لايحه بودجه بر لايه هاي جامعه

مجازات لايحه بودجه بر لايه هاي جامعه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مجازات لايحه بودجه بر لايه هاي جامعه

مجازات لايحه بودجه بر لايه هاي جامعه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از طرف دولت به مجلس تقديم شده است. واكاوي اين بودجه در حقیقت پرده برداری از نقاط ضعف سیستم نظام مدیریتی کشور است. بودجه ۱۴۰۰ نشان می دهد که نبض اقتصاد كشور در تلاطم تحريم ها و تهديدها در عين خوش بيني پسا انتخابات در آمريكا، همچنان با نگراني هاي جدي همراه است. جنبه هاي اقتصادي اين لايحه و دخل و خرجي كه دولت براساس آن بودجه را بسته است برعهده اقتصاددانان است، اما جنبه هاي رواني و اجتماعي آن در لايه هاي جامعه نيز حكايت از نگراني هاي بنياديني دارد كه مي بايست مورد توجه جامعه شناسان قرار داشته باشد.

همچنان نفت به عنوان مهم ترين عامل درآمدي دولت در بودجه است. درحالي كه تحريم ها ارزآوري از محل فروش نفت را تقريبا به صفر نزديك کرده است.از طرفي دولت نگران از وضعيت درآمد خود در بودجه ۱۴۰۰؛ دست خود را بيش از پيش به سوي مردم دراز كرده و سهم درآمدي هنگفتي را از ماليات براي خود در نظر گرفته است. ماليات برخانه هاي خالي يكي از نوظهورترين ماليات هایی است كه دولت در بودجه ۱۴۰۰ بر روي آن حساب ويژه اي باز كرده است.

درعين حال دولت نمي خواهد در مسير تنگ دستي خود وناتواني در تامين درآمدي بودجه، در اختصاص پول هاي كلان به مراكز مذهبي تجديد نظر كند. به نظر مي رسد دولت نه مي تواند ونه مي خواهد در اين زمينه كاري كند.

اکنون ۴۳ دستگاه مذهبی در بودجه امسال ۷۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه می گیرند. بودجه برخی از این نهادها چندین برابر سهم وزارتخانه ها یا سازمانهای بزرگ کشور است و بعضا در سال ۱۴۰۰ چند ده برابر نسبت به سهم امسال خود رشد کرده اند.فقط در يك مورد شورای عالی حوزه های علمیه در بودجه سال آينده ۶۵۱میلیارد تومان بودجه دریافت خواهد کرد. این مبلغ تقریبا دو برابر بودجه سازمان غذا و دارو و بیش از پنج برابر بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است.

دولت منابع ارزی به واردات خودرونيز براي سال ۱۴۰۰ به صورت ويژه ديده است. يعني دولت مي خواهد از صاحبان خودروهايي درآمد كسب كند كه در كشورهاي ديگر به سادگي و با كمترين هزينه در اختيار مردم قرار مي گيرد. صنعت خودروسازی جهان با رشد شتابنده همراه با صنایع دیگر پیش رفته و وارد عصرجدید خودروهای خودران و برقی شده است و مردم به آساني با كيفيت ترين خودروها را استفاده مي كنند.اما متاسفانه به گفته کارشناسان حوزه خودرو، کشور ایران خودروساز نیست و بیشتر وابستگی به وارادات دارد. حتی قطعه سازان نیز وابستگی کامل به مواد اولیه واراداتی دارند و گفته مي شود ۱۰۶ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف پارکینگ هاي خودروسازان داخلی خاک می خورد وبا كمبود قطعه مواجه هستند. با اين وضعيت اگر شما قصد داشته باشيد يك خودروی معمولي خارجي سوار شويد دولت در بودجه ۱۴۰۰ براي شما خواب بزرگي ديده است. در این لایحه برخلاف سالهای ۹۸ و ۹۹ دولت ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو (بند حقوق ورودی خودرو) برای خود در نظر گرفته است.

بودجه ۱۴۰۰ بوي شديد نفت مي دهد. گويي سالهاي بي نفتي و تحريم نتوانست در بخش هاي ديگر رونقي ايجاد كند وما همچنان به نفت متكي خواهيم بود.اگر درآمد دولت از محل فروش نفت تحقق پيدا نكند چه اتفاقي خواهد افتاد؟ زخم ها و فشارهای كنوني بودجه با احتساب تحقق درآمد نفتي نیز حتی بر جامعه بسیار زیاد است.اگر خوش بيني هاي پسا انتخاباتي آمريكا و آغاز کار بایدن دقيق از آب در نيايد ما با بودجه ۱۴۰۰ چه كنيم و تاب آوري جامعه نسبت به اين وضعيت چگونه خواهد بود؟

سجاد بهزادي -روزنامه نگار



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |