جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 160434 18:59 1400/08/15
متقاضیان «واقعی» مسکن در بن‌بست خانه دار شدن!

متقاضیان «واقعی» مسکن در بن‌بست خانه دار شدن!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
متقاضیان «واقعی» مسکن در بن‌بست خانه دار شدن!

متقاضیان «واقعی» مسکن در بن‌بست خانه دار شدن!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-ساخت مسکن درهر جوامعی از جمله نیازهای مهم تلقی می شود چه بسا برای تحقق این نیازمهم باید زیرساخت‌های آن از قبیل نهاده‌های ساختمانی، زمین، اعطای تسهیلات مناسب و... فراهم شود، حال برای این نیاز مهم طرح ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی توسط دولت سیزدهم مطرح شده است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ مقرر شده تا چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، البته با توجه به طرح این وعده همه می‌دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می‌برد.چندی پیش وزیر راه و شهرسازی  گفت که براساس آخرین اطلاعات به دست آمده از سازمان ملی زمین و مسکن بیش از ۸۰۰ شهر در کشور مورد بررسی قرار گرفته و زمین‌ها شناسایی شدند که در واقع برای ساخت دومیلیون مسکن کفایت می‌کند. همچنین از اقداماتی که در این زمینه در دستور کار قرار داده‌ایم ایجاد بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی است که یک ماه پیش اعلام کردیم تا سه ماه آینده این بانک ایجاد می‌شود و تا پایان مهلت اعلام شده این اتفاق خواهد افتاد.

وزیر راه و شهرسازی درباره روش‌های تأمین مالی ساخت مسکن این گونه توضیح داد: که منابع مالی برای ساخت مسکن پیش‌بینی شده است و براساس که در قانون آمده تا سقف ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا خواهد کرد.

اخیرا اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات دولت برای بهبود روند ساخت مسکن اظهار داشت: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال ۱۴۰۰ اولین اقدامی است که دولت مقدماتش را فراهم کرده است؛ شورای عالی مسکن در طی جلساتی که داشته است خطوط اصلی‌اش را مشخص کرده است و شروع به ساخت یک میلیون واحد مسکونی را در سال ۱۴۰۰ از یکی دو ماه آینده شاهد خواهیم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از سخنانش نقش بانک مرکزی در رونق بازار مسکن و هدایت نقدینگی به سمت تولید را محوری دانست و ادامه داد: بانک مرکزی طبق این مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ نقش اصلی در نظارت بر اعطای این تسهیلات را دارد. بانک مرکزی براساس این مصوبه حتما باید نظارت کند که سیستم بانکی ۲۰ درصد تسهیلات خودش را که تقریبا ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان است به حوزه مسکن تخصیص بدهد و از سخت‌گیری‌های بی مورد جهت اعطای وام به درخواست کنندگان پرهیز کند.

خبرنگار جهان اقتصاد درباره این موضوع با حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی که توسط رییس جمهور مطرح شده است و باید توسط وزارت راه و شهرسازی اجرایی شود، مستلزم رعایت الزاماتی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد، امکان تحقق آن بعید به‌نظر می‌رسد، مگر این که تمامی دستگاه‏ها را به‌کارگیرند و الزامات را برای ساخت این تعداد واحد مسکونی رعایت کنند.

**بررسی طرح آمایش زمین در نقاط مختلف کشور

محتشم گفت: در مرحله نخست ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی، باید آمایش زمین با توجه به پراکندگی جمعیت و گستره جمعیتی در نقاط مختلف مورد بررسی قرار گیرد. اگر قرار است شهرک‌سازی انجام شود، این مهم نیازمند رعایت زیرساخت‌ها از نظر حمل‌ونقل برای ساکنین است و باید آب، برق و گاز و سایر شبکه‏های خدمات‌رسان را برای آن تعریف کنند و از سوی دیگر مباحث فرهنگی، انتظامی و... نیز مطرح است.

وی با اشاره به مهم برشمردن موضوع زمان ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال عنوان کرد: هنگامی که از ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی صحبت می‌شود، حداقل بازه زمانی چند ماهه برای آن لازم است تا زیرساخت‏ها و شرایط ساخت و ساز را برای آن فراهم کنند.

این فعال حوزه مسکن با بیان این که در زمینه ساخت یک میلیون واحد مسکونی از نظر نیروی انسانی با مشکلی مواجه نیستیم، عنوان کرد: نیروی متخصص، نیروی ماهر و نیروی کارگر در بحث ساخت و ساز وجود دارد اما از بابت نهاده های ساختمانی مانند فولاد و سیمان باید مورد بازنگری قرار گیرد زیرا در حال حاضر 400 هزار واحد مسکونی در حال تولید است اما سیمان و فولاد برای این تعداد واحد مسکونی در اختیار است به شرط این‌که قطعی برق در شبکه رخ ندهد چراکه با قطعی برق کارخانه‏های تولید فولاد و سیمان دچار اخلال می‏شوند.

محتشم گفت: دولت قرار است 250 درصد به ظرفیت فعلی یک میلیون واحد مسکونی اضافه کند پس باید دقت کافی صورت پذیرد تا فولاد و سیمان ظرفیت کامل به تولید ادامه دهد تا بتواند پاسخگوی ساخت‌وساز باشد .

وی عنوان کرد: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با بحث‏های تجاری همراه است زیرا این بخش‌ها نیز با مصرف سیمان و فولاد همراه هستند که باید به آن توجه شود و صرف این که فقط با انعقاد یک قرارداد ساخت‌وسازی را شروع کنند، پیش‌بینی آن دشوار است.

** ساخت یک میلیون واحد مسکونی با روش سنتی ممکن نیست

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران تاکید کرد: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال با روش سنتی بعید به‌نظر می‌رسد. اکنون استفاده از فناوری کشور چین در ساخت این نوع واحدها مطرح است به طوری که اگر واردات این تکنولوژی به صورت کارخانه‌های ساخت قطعات صنعتی ایجاد شود، امتیازی برای ساخت مسکن محسوب می‏شود که به نوبه خود از هدررفت ثروت ملی جلوگیری می‏کند و ساخت‌وساز را سرعت می‏بخشد و این تکنولوژی را در داخل ایران به اندازه کافی نداریم و اگر قرارباشد با کشورهای خارجی قراردادی در این خصوص منعقد شود تا با استفاده از این تکنولوژی قطعات ساختمانی را تولید کنند، می‏تواند تولید در بخش ساختمانی سرعت بخشد.

محتشم گفت: تحقق ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود به ویژه این که مسکن متقاضیان واقعی مسکن و اقشار محروم و کم درآمد را تامین می‏کند، تعیین‌کننده است اما در قیمت‏های نقاط خوب کلانشهرهایی مانند تهران و سایر کلانشهرها به دلیل این که دولت زمینی در اختیار ندارد تا مسکنی را بسازد و تحویل دهد، این بخش بازار خود را خواهد داشت.

وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن تا پایان سال جاری گفت: تا پایان سال جاری از نظر جهش تولید و اقدام ملی هم که از سه سال پیش شروع شده است، آن چنان تولیدی را به بازار عرضه نمی‏کند تا  از نظر عرضه بتواند بازار را کنترل کند.

** تولید نقشی در بازار مسکن ندارد

این فعال حوزه مسکن گفت: اگر در حال حاضر رکود نسبی را در بخش ساخت‌وساز شاهد هستیم به دلیل این نیست که عرضه زیاد شده است، بلکه متقاضی واقعی از قدرت خرید برخوردار نیست و درآمد آن کفایت نمی‌کند اما راکدشدن آن به آبی دلیل است که در طی سال‏های 99-97 نزدیک به 600 الی 700 درصد قیمت ملک افزایش یافته است و اکنون نیز به هیچ وجه کشش ندارد و از طرفی سرمایه‌گذاری‌های لازم در این سه سال انجام شده است و به طور معمول بخش ساختمان تا سه سال با رونق همراه است و قیمت‏ها بالا می‏رود و سرمایه‌گذاری نیز انجام می‏شود و سپس رکود سه الی چهارساله اتفاق می‏افتد و به طور خزنده قیمت بالا می‏رود و مجدد به طور ناگهان جهش پیدا می‏کند بنابراین در حال حاضر تولید نقشی در بازار مسکن ندارد اما از بعد روانی قضیه، عده‌ای علاقه‌مند هستند که با وجود مشکل مالی در طرح پیشنهادی دولت در بخش مسکن ثبت نام کنند .

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران عنوان کرد: افزایش قیمتی هم که در سه سال اخیر ناشی از بازار سرمایه‌گذاری بوده است زیرا متقاضی سه سال پیش هم توان خرید نداشت، اکنون هم با افزایش شدید قیمتها قدرت خرید متقاضی واقعی به شدت کاهش یافته است و همچنان منتظرهستند که اتفاقی بیفتد تا صاحب یک ملک شوند.

 وی تاکید کرد: دولت برای تحقق یافتن ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال باید برنامه‌ریزی کند و باید از متصدی‌گری خارج شود و خود نظارت و هدایت را برعهده گیرد در غیر این صورت نمی‏تواند به ساخت این تعداد واحد مسکونی دست پیدا کند؛همان طورکه در ساخت مسکن مهر و اقدام ملی موفق نشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |