جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 12846 13:56 1394/03/02
متخصص بهداشت باروری:  استرس نقش مهمی در ناباروری دارد

متخصص بهداشت باروری: استرس نقش مهمی در ناباروری دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
متخصص بهداشت باروری:  استرس نقش مهمی در ناباروری دارد

متخصص بهداشت باروری: استرس نقش مهمی در ناباروری دارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

متخصص سلامت و بهداشت باروری گفت، استرس نقش مهمی در ناباروری دارد.

به گزارش بسیج جامعه پزشکی، دکتر اعظم رحمانی درباره بررسی عوامل ناباروری افزود: باروری از هیپوتالاموس شروع، سپس به هیپوفیز و در ادامه به تخمدان و رحم ختم می شود، هماهنگی بین این ارگانها سبب باروری می شود و استرس یکی از عوامل ایجاد اختلال در این هماهنگی ها است.

وی گفت: عامل عمده ناباروری در مردان واریکوسل است که از عوامل محیطی بوده و کار در محیط هایی با درجه حرارت بالا سبب پیدایش آن می شود که معمولا با دارو و در برخی مواقع از طریق جراحی بهبود پیدا می کند

رحمانی به علل ناباروری در بانوان اشاره کرد و گفت: ناراحتی های رحمی، لوله ای‏، هورمونی از جمله عوامل ناباروری در بانوان است.

متخصص سلامت و بهداشت باروری افزود: اشعه درمانی و شیمی درمانی یا استفاده از بعضی داروهای خاص بر روی تخمک گذاری اثر می گذارند و از عوامل محیطی محسوب می شوند که بر ناباروری سلول های تخمک خانم تاثیر دارند.

** تاثیر سل بر ناباروری زنان

رحمانی به بیماری هایی مانند سل اشاره کرد و گفت: بیماری سل لوله های رحمی را درگیر می کند و عامل ناباروری است، البته اکنون شیوع سل کمتر شده اما باید بدانیم که ناباروری های لوله ای به راحتی درمان نمی شوند.

وی درباره تاثیر لیزردرمانی بر ناباروری افزود: درمان موهای زاید با لیزر در مردان با کاهش موقت در حجم و تعداد اسپرم همراه است که پس از مدتی به حالت اولیه برمی گردد.

متخصص سلامت و بهداشت باروری ادامه داد: گرچه استفاده از لیزر در بانوان برای از بین بردن موهای زاید ناحیه تناسلی، ایمن و بدون عارضه در نظر گرفته می شود اما برخی شواهد گویای این است که اگر این درمان به صورت طولانی مدت باشد ممکن است تاثیراتی بر ارگان های باروری گذارد که بسته به سن و دیگر فاکتور ها متفاوت بوده و نیازمند مطالعات بیشتری است.

** تاثیرات اشعه موبایل بر ناباروری مطالعه بیشتری نیاز دارد

رحمانی درباره تاثیرات اشعه موبایل بر ناباروری گفت: شواهد علمی گویای این است استفاده مداوم از گوشی موبایل و قرار دادن آن در جیب موجب افزایش اسپرم هایی با شکل غیرطبیعی و نیز کاهش تعداد اسپرم می شود که بر باروری اثرگذار است.

وی افزود: مطالعه ای انجام شده نشان می دهد مردان با اختلال نعوظ، ۵ / ۲ برابر بیشتر تمایل به نگهداری موبایل در جیب شلوار خود دارند.

** شواهد علمی بر مضرات موبایل وجود ندارد

متخصص سلامت و بهداشت باروری افزود: شواهد علمی دقیق و مستقیمی دال بر استفاده مکرر و نزدیک گوشی موبایل و ناباروری وجود ندارد، هر چند مطالعات گویای این است که سطح بالای آنزیم آلفا آمیلاز با کاهش ۳۰ درصدی بارروی همراه است و این آنزیم در زنان با استفاده مکرر و نزدیک به گوشی موبایل بیشتر است.

رحمانی ادامه داد: گرچه شواهد علمی دقیقی دال بر اثر استفاده مکرر و نزدیک گوشی موبایل بر باروری زنان وجود ندارد، این یافته گویای این نیست که استفاده مکرر خالی از اثرات مخرب است، بلکه این امر نیازمند مطالعات بیشتر و دقیق تر است.

وی با اشاره به تغییرات سبک زندگی کنونی گفت: امروزه ما به سبک نشسته و استفاده از غذاهای آماده و نداشتن تحرک روی آورده ایم این سبک از زندگی عامل بیماری تخمدان به نام پلی کیستیک است که در واقع یکی از علل ناباروری است که با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی کنونی می توانیم آن را درمان کنیم



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |