جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 194735 19:13 1401/06/18
مبارزه با قاچاق کارت سوخت شخصی

مبارزه با قاچاق کارت سوخت شخصی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مبارزه با قاچاق کارت سوخت شخصی

مبارزه با قاچاق کارت سوخت شخصی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

«بنزین پرحاشیه » همیشه در کشور در صدر اخبار بوده و هست و به گفته برخی از کارشناسان پاشنه آشیل انرژی در کشور بوده است. اخبار این فرآورده نفتی مهم در کشور چندی پیش باز افکار عمومی در جامعه را آشفته کرد به طوری که تمام دولتی‌ها و مجلسی‌ها برخط شدند تا ذهن‌ها آرام بگیرد .

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، داستان از این قرار بود که به یکباره و بدون پیش زمینه‌ای اعلام شد« سهمیه بنزین کارت‌های سوخت شخصی صد لیتر کمتر شد» جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، در این زمینه به تسنیم توضیح داد که سهمیه بنزین سه‌هزار تومانی در کارت‌های سوخت شخصی سراسر کشور از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه کاهش داشته است. او همچنین تأکید کرده بود: متوسط مصرف سوخت خودروهای داخلی 10 لیتر به ازای پیمایش هر صد کیلومتر است که سهمیه 250‌لیتری بنزین سه‌هزار تومانی در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی رقم بسیار بالایی بود که با توجه به بازنگری‌ای که صورت گرفت، در سراسر کشور این رقم به 150 لیتر کاهش یافت.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه «سهمیه 60 لیتری بنزین هزارو 500 تومانی در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی تغییری نداشته است»، گفته بود مردم در همه جایگاه‌های سوخت به کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران دسترسی دارند و طبق بررسی‌ای که انجام شده بود، اغلب مردم از سهمیه دوم یعنی سهمیه بنزین سه‌‌هزار تومانی کارت‌های سوخت خود اصلا استفاده‌ای نمی‌کردند و سوخت‌گیری آزاد را اغلب با کارت جایگاه‌داران انجام می‌دادند.

همچنن جواد اوجی، وزیر نفت، در واکنش به کاهش سهمیه سوخت برخی استان‌های ایران در جمع خبرنگاران توضیح داده بود که کاهش سقف بنزین آزاد در کارت سوخت تعدادی از استان‌ها ازجمله سیستان‌و‌بلوچستان در راستای مدیریت مصرف و کنترل قاچاق انجام می‌شود و البته باید بررسی مجددی انجام شود. او در حاشیه مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی طرح‌های گازرسانی در هفته دولت همچنین توضیح داده بود این روزها با توجه به مسافرت‌ها بعد از کرونا، بالاترین حجم سفرها را شاهد هستیم که مصرف بنزین را تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز بالا برده است و این در حالی است که تولید بنزین در تمام پالایشگاه‌های کشور بین ۱۰۲ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است. اوجی با بیان اینکه برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور به سراغ ذخایر رفتیم، تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا در یک ماه آینده که همچنان سفرها زیاد است، مشکلی در تأمین بنزین کشور وجود نداشته باشد.

همچنین در چهارشنبه هفته گذشته وزیر کشور در خصوص شایعه گرانی و یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی واکنش نشان داد.

احمد وحیدی وزیر کشور در واکنش به موضوع بنزین مبنی بر اینکه عده‌ای شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه‌ها را در جامعه مطرح می‌کنند بیان کرده بود  به هیچ وجه تغییری در سهمیه بنزین و قیمت بنزین رخ نخواهد داد و مردم عزیز خیالشان راحت باشد.

وی با بیان اینکه سهمیه دوم بنزین هم کاملاً برقرار است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفته بود متأسفانه عده‌ای در کشور شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی را مطرح می‌کنند که بنده کاملاً این شایعه‌ها را تکذیب می‌کنم.

گفتنی است یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرده بود  با توجه به نیازهایی که در حوزه بنزین در سطح کشور وجود دارد باید به تدریج به سمت واقعی کردن قیمت حامل های انرژی با در نظر گرفتن پیوست های اجتماعی و فرهنگی گام برداشت.

فریدون عباسی به ایسنا، درباره وضعیت تامین بنزین در سطح کشور، گفته بود در فصل تابستان به دلیل افزایش مسافرت‌ها، مصرف بنزین در سطح کشور افزایش داشته است، همچنین تعداد افرادی که با خودروهای سواری تردد می کنند افزایش داشته است. از سوی دیگر چون  وسایل حمل و نقل عمومی وضعیت خوبی ندارد مردم مجبور هستند برای ترددهای درون شهری از خودروی شخصی استفاده کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در این دولت ممکن است قیمت بنزین افزایش یابد؟ بیان کرد: دولت ها باید همیشه در زمان لازم تصمیم بگیرند و نباید کارها را عقب بیندازند. اما تصمیمات دولت ها نیز باید با پیوست های اجتماعی، فرهنگی و روانی انجام شود. فقط نباید پیوست اقتصادی دیده شود. زمانی که قرار است یک کار اقتصادی صورت گیرد حتما باید تبعات اجتماعی آن نیز در نظر گرفته شود. دولت ها باید بسنجند که پاسخ جامعه به اقدام اقتصادی آنها چه خواهد بود.

** جلوگیری از قاچاق کارت سوخت شخصی

همچنین هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار داشت: تاکنون 250 لیتر در کارت شخصی موجود بود و دارنده مختار بود که از کارت شخصی و یا جایگاه‌دار استفاده کند، بنابراین اتفاقی که می‌افتاد این بود که برخی، از کارت جایگاه‌دار اقدام به سوخت‌گیری کرده و کارت شخصی خود را در اختیار عده‌ای در مرزها قرار داده و قاچاق صورت می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: طبق آنچه از سوی وزارت نفت قرار است اجرا شود، هیچ تغییری در سهمیه دوم سوخت ایجاد نشده است، قبلا دارندگان خودرو به دو طریق از سهمیه دوم سوخت استفاده می‌کردند، یعنی یا می‌توانستند از کارت شخصی استفاده کنند و یا اینکه با کارت جایگاه‌دار اقدام به دریافت سوخت سوخت می‌کردند.

وی تصریح کرد: تاکنون 250 لیتر در کارت شخصی موجود بود و دارنده مختار بود که از کارت شخصی و یا جایگاه‌دار استفاده کند، بنابراین اتفاقی که می‌افتاد این بود که برخی از کارت جایگاه‌دار اقدام به سوخت‌گیری کرده و کارت شخصی خود را در اختیار عده‌ای در مرزها قرار داده و قاچاق صورت می‌گرفت.

وی عنوان کرد: مجموعه پالایش و پخش به این نتیجه رسید که برای جلوگیری از قاچاق، سهمیه واریزی سوخت آزاد را کاهش دهد. البته در سهمیه سوخت اول هم که تغییری بوجود نیامده است و اگر قرار بود سهمیه کاهش پیدا کند و یا قیمت افزایش یابد باید کارت جایگاه‌داران کلا جمع‌آوری می‌شد.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: در مجموع سهمیه مردم کاهش پیدا نکرده و کسی که بیش از 150 لیتر در ماه مصرف داشته باشد، می‌تواند از کارت جایگاه‌دار با همان نرخ 3000 تومان سوخت‌گیری داشته باشد و قرار بود کارت جایگاهه‌ای مرزی جمع‌آوری شود اما این اتفاق نیفتاده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |