پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 129828 11:48 1399/11/01
مبادلات تجاری ایران و چین 15 درصد کاهش یافت

مبادلات تجاری ایران و چین 15 درصد کاهش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مبادلات تجاری ایران و چین 15 درصد کاهش یافت

مبادلات تجاری ایران و چین 15 درصد کاهش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تجارت ایران در نه ماهه سال جاری پرداخته است. براساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک تجارت کالایی ایران و چین در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳.۴ میلیارد دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شده است.

از رقم تجارت ۹ ماهه حدود ۶.۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به چین و ۷ میلیارد دلار مربوط به واردات ایران از چین بوده که هر دو نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ کاهش داشته است.

ارزش صادرات ایران به چین در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه حدود ۱۵ درصد و ارزش واردات ایران از چین در مدت مذکور حدود ۱۴.۷ درصد کاهش یافته است.

تراز تجاری ایران با چین در این مدت مذکور حدود ۶۰ میلیون دلار بهبود یافته و به منفی ۵۵۴ میلیون دلار رسیده است که این کاهش عمدتاً به علت کاهش بیشتر در واردات ایران از چین که نزدیک به ۱.۲ میلیارد دلار است در مقایسه با کاهش صادرات ایران به کاهش ۱.۱ میلیارد دلاری نسبت به نسبت به ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۸ بوده است.

بررسی روند فصلی ارزش صادرات کالایی ایران به چین از ابتدای سال ۱۳۹۹ نشان می دهد که در دو فصل اخیر صادرات ایران به چین روند افزایشی را طی کرده است.

در فصل سوم سال ۱۳۹۹ صادرات ایران به چین حدود ۲.۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به فصل گذشته با افزایش حدود ۴۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل با کاهش ۵.۴ درصدی همراه بوده است.

واردات ایران از چین نیز پس از آنکه در فصل نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به فصل گذشته با کاهش شدیدی مواجه شده بود در ادامه روند صعودی را تا فصل سوم ۱۳۹۹ در پیش گرفته و به حدود ۲.۷ میلیارد دلار رسیده است که این رقم نسبت به مدت فصل گذشت حدود ۱۱ درصد افزایش و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۷ درصد کاهش داشته است.

تجارت ایران با چین برای دومین فصل پیاپی روند صعودی را تجربه کرده و در فصل سوم ۱۳۹۹ به ۴.۹۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به فصل گذشته ۲۵.۲ درصد افزایش یافته و نسبت به فصل سوم سال ۱۳۹۸ حدود ۶ درصد کاهش یافته است. تراز تجاری ایران از ابتدای سال ۱۳۹۸ همراه با نوسانات زیادی هم بوده است این تراز در فصل سوم سال ۱۳۹۹ نسبت به فصل گذشته حدود ۴۷ میلیون دلار میلیون دلار بهبود یافته و به ۳۶ میلیون دلار رسیده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |