پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6620 15:34 1393/08/18
ماده آلی خاک کشاورزی ایران کمتر از نیم درصد است

ماده آلی خاک کشاورزی ایران کمتر از نیم درصد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ماده آلی خاک کشاورزی ایران کمتر از نیم درصد است

ماده آلی خاک کشاورزی ایران کمتر از نیم درصد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون دفتر امور آب و خاک کشاورزی وزارت جهادکشاورزی با بیان آنکه ماده آلی خاک موجود در دنیا به طور متوسط بین 1 تا 1.5 درصد است، گفت: متاسفانه به دلیل شرایط اقلیمی ماده آلی موجود در خاک های کشاورزی ایران کمتر از نیم درصد است.

مسعود اعلایی درگفت و گو با ایرنا درباره ماده آلی خاک، افزود: ماده آلی موجود در خاک کشاورزی ایران پائین است و این مسئله ربطی به مصرف کود و سم ندارد بلکه عواملی همچون بالا بودن قلیایی، اسیدیته (ph) خاک و خشکی در مرغوبیت خاک کشاورزی موثر است.

وی اظهار داشت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد، بنابراین به دلیل شرایط اقلیمی خاک کشاورزی کشور ما مشابه خاک های کشاورزی دیگر کشورهای مستقر در مناطق خشک جهان است.

وی ادامه داد: به طور متوسط ماده آلی خاک کشاورزی ایران کمتر از نیم درصد است و این ویژگی در تمام خاک های کشاورزی کشورمان دیده می شود.

وی افزود: تنها نواحی شمالی کشور (حوزه دریای خزر شامل استان های گیلان و مازندران) به دلیل بارندگی زیاد و رطوبت بالا، حاصلخیزی خاک، ph پائین و وجود هوموس از شرایط مطلوبی نسبت به سایر نقاط کشور برخوردار است.

معاون دفتر امور آب و خاک کشاورزی گفت: طی سالهای اخیر برای افزایش ماده آلی خاک و رطوبت، پائین آوردن ph یا اسیدیته خاک، کاهش شوری و قلیایی بودن خاک دربرنامه پنجم توسعه پیش بینی های لازم صورت گرفت اما تاکنون اعتبار و ردیف بودجه ای در این خصوص دریافت نشده است.

وی اضافه کرد: طبق استاندارد باید ph یا اسیدیته موجود در خاک کمتر از 7 باشد اما متاسفانه در برخی مناطق کشور ما اسیدیته خاک بیش از 8 است.

وی تاکید کرد: برای رساندن ماده آلی خاک به 0.1 تا 0.2 درصد به تدریج می توانیم با برنامه ریزی، مدیریت صحیح و اقدامات لازم تغییرات مناسبی در خاک ایجاد کنیم اما اجرای این طرح به مدت زمان طولانی نیاز دارد و در یک دوره زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

به گفته اعلایی، ایجاد تغییر در ماده آلی خاک کشاورزی با توجه به شرایط و اقلیم مناطق حداقل به دوره زمانی 10 ساله نیاز دارد تا خاک را به شرایط بهینه تبدیل کنیم.

معاون دفتر امور آب و خاک کشاورزی اظهار امیدواری کرد که در سالهای آتی و به ویژه در برنامه ششم توسعه به طور جدی خلاءهای اعتباری و برنامه ای که برای مدیریت بهتر خاک های کشاورزی در هدف گذاری و برنامه ریزی قرار دارد، تامین شود.

وی حفظ منابع آبی کشور را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: وجود ماده آلی در حفظ رطوبت خاک بسیار موثر است، بنابراین حاصلخیزی خاک در حفظ منابع پایه بی تاثیر نخواهد بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |