پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 13481 15:01 1394/03/30
ماجرای تفحص از بانک پاسارگاد به کجا رسید؟

ماجرای تفحص از بانک پاسارگاد به کجا رسید؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ماجرای تفحص از بانک پاسارگاد به کجا رسید؟

ماجرای تفحص از بانک پاسارگاد به کجا رسید؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ماجرای تفحص از بانک پاسارگاد به کجا رسید؟

محمد امین ناطقیان

aminnateghian@yahoo.com

چند روز پیش بود که خبر تحقیق و تفحس از بانک پاسارگاد روی خروجی بسیاری از خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی قرار گرفت. اما بر خلاف انتظار ها و در حالی که بسیاری از مردم منتظر شنیدن آغاز این عملیات از سوی نهاد های ناظر و مسئول بودند با خبر لغو این تحقیق از سوی هیئت رییسه مجلس مواجه شدند. در این رابطه، یک عضو هیات رییسه مجلس در گفتگو با ایسنا گفت که هیات رییسه در جلسه‌ای به این جمع ‌بندی رسید که بانک‌های خصوصی مورد تحقیق و تفحص قرار نگیرد.محمدحسین فرهنگی درمورد توقف تفحص از بانک پاسارگاد بنا به نظر هیات رییسه گفت:‌ جمع‌بندی هیات رییسه در جلسه‌ای بر این شد که بانک‌هایی که سهامداران ‌شان اشخاص دولتی یا عمومی غیر دولتی نیستند در مورد آنها تفحص انجام نشود و درمقابل بانک‌هایی که بخشی از سهام‌شان دولتی و یا نهادهای عمومی غیر دولتی هستند تفحص بلامانع است.این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه گفت:‌ بر این اساس با توجه به اینکه عمده سهامداران بانک پاسارگاد اشخاص غیر دولتی و غیر نهادهای عمومی هستند با تشخیص هیات رییسه تفحص انجام نمی‌شود.فرهنگی تاکید کرد که در این رابطه در جلسه هیات رییسه بحث و بررسی صورت گرفت و او از کسانی بوده که معتقد است می‌توان تفحص انجام داد چون این بانک‌ها نیز زیر نظر بانک مرکزی هستند واموال‌شان برای مردم به عنوان صاحبان حساب به شمار می‌آید.

به گفته وی با توجه به نظر هیات رییسه، از بانکهای خصوصی که سهامداران آنها نهادهای عمومی غیر دولتی و یا دولتی هستند تنها تفحص صورت می‌گیرد.فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود که تقاضای تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد را جمعی از نمایندگان به کمیسیون اقتصادی ارائه کردند که با نامه هیات رییسه این تفحص متوقف شد ولی قرار است در این زمینه از رییس مجلس کسب تکلیف شود.

اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که چه اشکالی دارد تا نهاد های ناظر بر فعالیت بانک ها هر چند وقت یک بار سری به حساب های این بانک ها زده و فعالیت های آنان را کنترل کنند. در چند سال گذشته ماجرای تخلفات مالی و اختلاس های هنگفت صورت گرفته همگی از لایه هایی سازماندهی می شدند که هیچ نهادی بر روی آن ها کنترل نداشت. اما حالا که خطرات و ریسک های عدم نظارت صحیح و همچنین اطلاع رسانی های مدون و با برنامه در مورد فعالیت های بانک ها بر هیچ کس پوشیده نیست، همچنان از اینگونه بازرسی ها جلوگیری می شود. امیدواریم روزی فرا رسد که حساب های مالی بنگاه های اقتصادی آن قدر شفاف و روشن باشد تا از هیچ نوع تحقیق و تفحصی بیمناک نشوند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |