جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 160445 19:12 1400/08/15
لزوم حرکت شرکت‌های نفتی در مسیر یکپارچگی

لزوم حرکت شرکت‌های نفتی در مسیر یکپارچگی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
لزوم حرکت شرکت‌های نفتی در مسیر یکپارچگی

لزوم حرکت شرکت‌های نفتی در مسیر یکپارچگی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یوسف موسایی-کارشناس انرژی

یک شرکت نفت و گاز یکپارچه یک شرکت تجاری است که در اکتشاف، تولید، پالایش و توزیع نفت و گاز فعالیت می‌کند، در مقابل شرکت‌هایی که فقط در یک بخش تخصص دارند. با توجه به هزینه‌‎های بالای ورود به بسیاری از عملیات صنعت نفت و گاز، بسیاری از بزرگترین شرکت‌های نفت‌وگاز جهان، مانند Chevron و ExxonMobil ادغام شده‌اند به طور معمول شرکت‌های یکپارچه عملیات مختلف خود را به دسته‌هایی تقسیم می کنند: بالادست، که شامل تمام تلاش‌های اکتشافی و تولیدی، میان‌دست که حمل و نقل و ذخیره‌سازی را پوشش می دهد و پایین دست که محدود به فعالیت‌های پالایش و بازاریابی است .

یک شرکت نفت و گاز یکپارچه شرکتی است که در کل زنجیره ارزش تجارت نفت مشارکت دارد. شرکت‌های یکپارچه نفت و گاز دارای بخش‌های تجاری جداگانه‌ای هستند که به بخش‌های بالادست میانی و پایین‌دست صنعت نفت‌وگاز اختصاص داده شده است. داشتن یک شرکت یکپارچه امکان کنترل کامل و بهبود کارایی را فراهم می‌کند همچنین انواع مختلف درآمد و تنوع را فراهم می‌کند. برخی از بزرگترین و تأثیرگذارترین شرکت‌های نفت و گاز در جهان شرکت‌های یکپارچه‌ای هستند مانندChevron ExxonMobil  .

شرکت‌های یکپارچه نفت و گاز با چند نام مختلف ذکر می‌شوند«supermajors» و «big oil» رایج‌ترین هستند ویژگی بارز این شرکت‌ها این است که آنها در کل زنجیره ارزش صنعت نفت مشارکت دارند. دارایی آنها شامل تجهیزات مربوط به اکتشاف و حفاری، حمل و نقل از طریق کامیون‌ها یا خطوط لوله، پالایشگاه‌ها و حتی پمپ بنزین‌ها است.

از آنجا که شرکت‌های یکپارچه نفت و گاز در بسیاری از جنبه‌های صنعت سوخت‌های فسیلی نقش دارند اغلب نتیجه نهایی آنها می‌تواند غیرقابل تصور باشد. به عنوان مثال: در زمان افزایش قیمت نفت خام یک شرکت نفت و گاز یکپارچه ممکن است حاشیه سود کمتری نسبت به یک رقیب غیریکپارچه داشته باشد که این امر به دلیل دارا بودن قابلیت‌های پایین دستی بیشتر از بالادست است.

عملیات نفت و گاز:

عملیات نفت و گاز به دو دسته فعالیت‌های بالادست، میانی و پایین‌دست تقسیم می‌شود. فعالیت بالادستی شامل اکتشاف و تولید نفت و گاز است ، فعالیت میانی بر حمل و ذخیره نفت‌وگاز متمرکز است و فعالیت پایین دستی با پالایش و بازاریابی نفت و گاز سروکار دارد.

این فعالیتهای تجاری ظاهراً متفاوت به طور طبیعی نیاز به منابع تخصصی و اختصاصی برای مدیریت دارد و بسیاری از اپراتورهای بالادست، میانی و پایین‌دست نفت و گاز مستقل هستند. با این حال، شرکت‌های نفت و گاز یکپارچه با هر دو عملیات بالادستی و پایین‌دستی نیروی مهمی در صنعت نفت و گاز هستند.

اکثر کارشناسان به یکپارچگی کامل اعتقاد دارند زیرا معتقدند که این کار ناکارآمدی عملیات شرکت‌های نفت و گاز را از بین می برد آنها اعتقاد دارند بهتر است همه کارها را خودتان انجام دهید تا اینکه مجبور باشید به مشاغل دیگر و روش‌های عملکرد آنها اعتماد کنید هنگامی که ناکارآمدی برطرف شد، به او این امکان را می‌دهد که کمترین قیمت ممکن را برای محصول خود ارائه دهد.

شرکت‌های یکپارچه در مقابل شرکت‌های مستقل :

یک شرکت نفت‌وگاز مستقل شرکتی است که یکپارچه نیست و تنها بر یک بخش از صنعت نفت‌وگاز متمرکز است داشتن یک شرکت یکپارچه یا مستقل مزایا و معایبی دارد با عملیات یکپارچه یک شرکت نفت‌وگاز در تماس مستقیم با بازار نهایی انرژی است و ممکن است اطلاعات خاصی از بازار کسب کند این به نوبه خود به مدیریت بهتر تولیدات نفت‌وگاز براساس تغییر تقاضای بازار کمک می‌کند.

یک شرکت نفت و گاز مستقل با تنها یک نوع عملیات تمرکز بیشتری بر فعالیت‌های تجاری خود دارد. اما عدم توازن سود بین عملیات بالادستی و پایین دستی می تواند برای شرکت‌های مستقل نفت و گاز در شرایط نامساعد بازار چالشی باشد.

تنوع سودآوری :

ممکن است یک شرکت مستقل نفت و گاز با افزایش یا کاهش قیمت نفت و گاز رشد کند یا ورشکست شود، درحالی که یک شرکت نفت‌وگاز یکپارچه اغلب نگرانی کمتری از نوسان قیمت دارد. کسب‌وکار یک شرکت یکپارچه نفت‌وگاز که با عملیات بالادستی و پایین دستی خود متعادل شده است، اساساً می‌تواند سود خود را در برابر رکود بازار محافظت کند.

به عنوان مثال: هنگامی که تولید نفت خام سودآوری ناشی از کاهش قیمت نفت به دنبال دارد عملیات پالایش در یک شرکت نفت و گاز یکپارچه با افزایش هزینه‌های ورودی، حاشیه سود را افزایش می‌دهد و سطح معینی از سودهای بسته را تضمین می کند.

در نتیجه رفتار شرکت‌های نفتی برای تبدیل شدن به شرکت‌های یکپارچه و بزرگ می‌تواند راهگشای خوبی برای رشد دوباره صنعت نفت و گاز باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |