پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 162097 18:59 1400/08/26
لزوم اجازه واردات قرص ضد کرونا توسط ایران

لزوم اجازه واردات قرص ضد کرونا توسط ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
لزوم اجازه واردات قرص ضد کرونا توسط ایران

لزوم اجازه واردات قرص ضد کرونا توسط ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-با توجه به گذشت دو سال از بیماری کرونا درکشور، روند واکسیناسیون شدت گرفت و به نوعی با روند نزولی مبتلایان مواجه هستیم و به منظورجلوگیری از عادی انگاری مردم محدودیت‏های کرونایی در دست اقدام است.

به گزارش جهان اقتصاد، با توجه به تسریع واکسیناسیون در کشور هنوزعده ‏ای هستند که با وجود افزایش پایگاه‎های تزریق واکسن از تزریق به واکسن خودداری می‏کنند و با توجه به احتمال شیوع سویه‌های جدید کرونا در کشور اجرای طرح محدودیت‏های هوشمند کرونایی برای افراد واکسن‌نزده درحوزه سفرها و تردد از ابتدای آذرماه اعلام شده است. البته در این راستا سامانه‌ای تحت عنوان سامانه امید در سه استان قزوین، کردستان و آذربایجان غربی  با همکاری وزارت بهداشت به صورت پایلوت راه‌اندازی شد تا قرنطینه هوشمند با هدف کنترل وضعیت واکسیناسیون و رصد افراد واکسینه نشده و اطلاع از آخرین بیماران کرونایی اجرا شود و درصورت مشاهده نتایج مطلوب گویا ازاول آذرماه اجرایی خواهد شد.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز پیرو اهمیت این موضوع با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران به گفت‏وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید:

**صدور مجوز مصرف قرص کووید 19

این کارشناس حوزه بحران‏های محیطی گفت: خوشبختانه# قرص ضد کووید19 که می‌تواند در برابر سویه‌های جدید مانند دلتا، دلتاپلاس و... در ایالات متحده آمریکا تولید شده است و اکنون تعدادی از کشورهای دنیا از جمله امارات، انگلستان و روسیه مجوزهای ورود این قرص را به کشورهای خود صادر کردند.

محبوب‌فر افزود: پیش‌تر اجازه واکسن فایزر به کشور داده نشد و حمیدرضا جماعتی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که در صورت وجود قرص کرونا می‏توانند مجوز مصرف اضطراری و عمومی آن را در داخل کشور فراهم سازند.

وی معتقد است، با توجه به این که در اکثر کشورها مجوزمصرف آزمایشی قرص ضد کرونا داده شده است، ایران نیز باید در اولین گام به منظوراین که امیدواری برای مردم کشور پدیدار شود، اجازه واردات این قرص از ایالت متحده آمریکا که ساخت شرکت فایزراست، را بدهد تا مورد مصرف قرار گیرد.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت بیان کرد: قرص ضد کرونا تا پنج روز اول که به دست بیمار برسد می‏تواند تا 80 درصد ازمرگ فرد و بستری در بیمارستان جلوگیری کند، بنابراین بهتر است که ایران در کنار سایر کشورها به کمپین مصرف قرض ضد کرونا بپیوندند.

محبوب فر عنوان کرد: اگر ایران با سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، با ایالات متحده آمریکا تماس برقرار کند یک گام مثبت در جهت سلامت جامعه و تلطیف روابط سیاسی بین دو کشور است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران مدعی شد: از سوی دیگر آمریکا هم آمادگی دارد که با کشوری مانند ایران تماسی حاصل نماید تا در اولین گام و در آستانه مذاکرات وین تلطیف روابط بین دو کشور با این اقدام صورت پذیرد.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران با اشاره به بازگشایی سایر مدارس کشور به ویژه در مقطع متوسطه اول و ابتدایی ازابتدای آذرماه عنوان کرد: از ابتدای بازگشایی مدارس در مهرماه موارد ابتلا بسیاری از دانش آموزان، کادر اجرایی  و معلمین مدارس را مشاهده نمودیم حتی موارد فوتی را در تعدادی از شهرها مانند کرج وتهران را شاهد هستیم.

**پلمپ مدارس در اثر شیوع کرونا

محبوب فرگفت: وضعیت تا جایی پیش رفته است که برخی مدارس در استان‏های اصفهان، قزوین و یزد پلمپ و قرنطینه شده که بسیار خطرناک است.

 وی بیان کرد: مساله اجرای طرح قرنطینه هوشمند از ابتدای آذرماه در ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت مطرح شده است، نوعی بازی با کلمات و شوخی با علم اپیدمیولوژی از جمله بیماری کرونا است .

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران عنوان کرد: درعلم اپیدمیولوژی بیماری‏های عفونی و واگیردار چیزی تحت عنوان قرنطینه هوشمند وجود ندارد یعنی قرنطینه کامل باید وجود داشته باشد .

محبوب فر افزود: اگر قرار است قرنطینه در امواج و پیک‌های متعدد در مقابله با بیماری عفونی مانند کرونا وجود داشته باشد، این یک قرنطینه مطلق است و نمی‏توان اعلام کرد بنا بر نقشه جغرافیایی ایران 10 شهر وجود دارد که دارای وضعیت قرمز کرونایی و سایر قسمت‏ها دارای وضعیت نارنجی و زرد است؛ درنهایت ادعای این که هیچ نقطه کور قرمز در ایران وجود ندارد، بی‌اساس است و حتی اگر یک منطقه شهری از لحاظ کرونا آلوده تشخیص داده شود، می‏تواند کل کشور دارای وضعیت قرمز کرونایی باشد و باید درآن منطقه قرنطینه صورت پذیرد و ارتش باید در این راستا کمک کند.

وی گفت:در حال حاضر در کشورهای چین و روسیه پس از مشاهده 10 مورد ابتلا به کرونا، قرنطینه شدید و نظامی اتفاق افتاده است.

**عادی سازی کرونا ممنوع!

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت وارتقا سلامت ایران تصریح کرد: بیش از این نباید بیماری کرونا را به سخره گرفت و ازعادی‌سازی کرونا باید پرهیز کرد تا در نهایت به اجرای طرح قرنطینه هوشمند منجر شود.

محبوب فر بیان کرد: دولت جدید از نظر اقتصادی وضعیت کشور را به سمت وضعیت فوق بحرانی سوق داده است به طوری که 79درصد از اقلام اساسی و مورد نیاز مردم از لحاظ قیمتی از شرایط فوق بحرانی عبورکرده است یعنی هم اکنون نسبت به ماه گذشته فقر 10 درصد افزایش یافته است.

وی مدعی شد: مسئولین وانمود کردند که بیماری کرونا را در کشور کنترل کردند، حتی واردات واکسن و بازگشایی مدارس را انجام دادند در شرایطی که شورای اسلامی و نیروهای اصولگرا از این دولت قطع امید کرده و اختلافات آن‏ها در حال بروز و ظهور است و در این شرایط  نسبت به بیماری کرونا پنهان‌کاری می‎کنند آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورها بهترین واکسن را استفاده کردند، ایران درگیر موج جدید بیماری شده است. از سوی دیگر ادعا کردند که دولت در مهار کرونا موفق بوده است در حالی که این چنین نبوده است و مراجعه به آرامستان‏ها، بیمارستان‏ها و منازل، روند ابتلا را نشان می‏دهد به طوری که مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس همچنان ادامه دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |