پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 4370 14:30 1393/05/20
لايحه افزايش سرمايه بانک‌ها در راه مجلس

لايحه افزايش سرمايه بانک‌ها در راه مجلس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
لايحه افزايش سرمايه بانک‌ها در راه مجلس

لايحه افزايش سرمايه بانک‌ها در راه مجلس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول : رئيس پژوهشکده پولي و بانکي با بيان اينکه براساس بسته خروج غيرتورمي از رکود،تورم نقطه به نقطه مبناي نرخ سود قرار مي‌گيرد،گفت: با توجه به اينکه تورم نقطه به نقطه در 14.7 درصد است، شناورسازي نرخ‌ سود،‌ منجر به کاهش سود بانکي مي‌شود

‎فرهاد نيلي رئيس پژوهشکده پولي در گفت‌وگويي با فارس به ابعاد مختلف بسته خروج غيرتورمي از رکود پرداخت‌ که چکيده اين گفت‌وگو در ادامه آمده است‎.
‎وي با اشاره به مطرح شدن شناور سازي نرخ سود بانکي و ايجاد رقابت بين آنها در بسته خروج از رکود، گفت: تورمي که مبناي مقايسه نرخ سود و تورم است، تورم نقطه به نقطه است و نه تورم ميانگين‎.
‎رئيس پژوهشکده پولي و بانکي افزود: تورم نقطه به نقطه در آخرين آمارها 14.7 درصد بوده است و به همين دليل اگر اين شاخص مبنا قرار گيرد، بايد نرخ سود بانکي کاهش يابد؛ بنابراين نرخ سود شناور الزاما به معناي افزايش نرخ سود تسهيلات و سپرده و به تبع آن افزايش هزينه توليد نيست بلکه مي‌تواند هزينه تامين مالي را هم کاهش دهد‎.
‎نيلي همچنين به بحث افزايش سرمايه بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در لايحه‌اي که به مجلس تقديم مي‌شود، حدود 12 هزار ميليارد تومان براي افزايش سرمايه بانک‌ها در نظر گرفته شده است‎.
‎به گفته وي منابع مختلفي براي تامين اين 12 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده که يکي از آنها فروش سهام و دارايي‌هاي بانک‌ها و احتمالا منابع صندوق توسعه ملي خواهد بود‎.
‎رئيس پژوهشکده پولي با پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره يکسان‌سازي نرخ ارز و مغايرت آن با خروج غيرتورمي از رکود، گفت: يکسان‌سازي نرخ از در سال 93، در دستور کار بانک مرکزي نيست‎.
‎وي تاکيد کرد: اين طرح قطعا در زماني انجام مي‌شود که منابع ارزي کافي در اختيار بانک مرکزي باشد تا مجددا وضعيت ارز دو نرخي به وجود نيايد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |